Vilken av de 26 karaktärerna har ni?

Sv: Vilken av de 26 karaktärerna har ni?

Nej, det håller jag med dig om. Alla hästar, såsom människor, är ju speciella på sitt vis, och om man skulle dela in alla i speciella grupper så skulle väl varje häst ha sin egen grupp :smirk:..
Men KF kanske har delat in grupperna av hästarna i det stora hela, och tagit ungefär vilka grupper som kan finnas (även om endel saker som står om t.ex. Duvan inte stämmer exakt med hästen, även om den ändå går in i gruppen Duvan), så att när man läser boken kan veta ungefär vilken häst man har, och ungefär hur man ska bete sig med en sån häst. Det finns säkert ingen häst som går in perfekt i någon av grupperna (kanske någon enstaka..), men som sagt: ungefär.
Men alla hästar behöver ju mer eller mindre en vänlig men bestämd ledare, för alla hästar är ju trots allt hästar, oavsett vilken "grupp" dom kan "tillhöra".
Och en sak som KF skriver som jag inte riktigt tror på, är att på t.ex. Skeptikern så skriver han att "Detta är ingen häst man kan leka med". Jag vet inte om han menade att leka/busa med hästen, eller om han menade leka, behandla (som man säger om endel saker; det där är inget att leka med), men om det var det förstnämnda, så tror jag väl att alla hästar mer eller mindre har ett litet barn i sig som kommer fram ibland och vill leka med sina kompisar (hästarna). Så om människan lär sig att så gott som vara som en häst (ledaren såklart), varför skulle det då inte gå att leka (busa) med hästen?

Ursäkta flummigt inlägg, men det är typ såhär jag uppfattar det :smirk::D

Haha, det är så typiskt mänskligt att vilja kategorisera allting. Vi känner trygghet av att kunna hitta ett "fack" där vi hör hemma.

Min häst är en individ och ingen karaktärstyp.

Men visst är det kul att leka med tanken på att det finns karaktärstyper och jag förstår mycket väl att ni som svarat gör det med viss humor och distans, missförstå mig inte, jag ser inget fel i att leka med tanken. Det är bara lite roande eftersom vi just haft föreläsningar där vi tagit upp precis det här. Att vi människor alltid vill skapa ordning omkring oss genom att göra världen fyrkantig.

Nej, det håller jag med dig om. Alla hästar, såsom människor, är ju speciella på sitt vis, och om man skulle dela in alla i speciella grupper så skulle väl varje häst ha sin egen grupp :smirk:..
Men KF kanske har delat in grupperna av hästarna i det stora hela, och tagit ungefär vilka grupper som kan finnas (även om endel saker som står om t.ex. Duvan inte stämmer exakt med hästen, även om den ändå går in i gruppen Duvan), så att när man läser boken kan veta ungefär vilken häst man har, och ungefär hur man ska bete sig med en sån häst. Det finns säkert ingen häst som går in perfekt i någon av grupperna (kanske någon enstaka..), men som sagt: ungefär.
Men alla hästar behöver ju mer eller mindre en vänlig men bestämd ledare, för alla hästar är ju trots allt hästar, oavsett vilken "grupp" dom kan "tillhöra".
Och en sak som KF skriver som jag inte riktigt tror på, är att på t.ex. Skeptikern så skriver han att "Detta är ingen häst man kan leka med". Jag vet inte om han menade att leka/busa med hästen, eller om han menade leka, behandla (som man säger om endel saker; det där är inget att leka med), men om det var det förstnämnda, så tror jag väl att alla hästar mer eller mindre har ett litet barn i sig som kommer fram ibland och vill leka med sina kompisar (hästarna). Så om människan lär sig att så gott som vara som en häst (ledaren såklart), varför skulle det då inte gå att leka (busa) med hästen?

Ursäkta flummigt inlägg, men det är typ såhär jag uppfattar det :smirk::D

Precis :bow:. Man delar ju in hästar i kallbl./varmbl./fullbl..
Alla kallblod är ju inte likadana. Man kan ju säga att vissa människor är pratglada, andra inte. Men sedan har de pratglada människorna tiotusentals egenskaper som är totalt olika varandra. Vissa människor tänker i ord, andra i bilder. Precis som hästar tänker på olika sätt, och reagerar olika i olika situationer. Jag tycker att det är intressant att lära sig mer om hur man ska lägga upp träning, bemötande och ridning m.m för olika hästar, för att den ska passa just den individen, speciella saker man bör ta hänsyn till när man arbetar med en viss häst, vad man ska tänka på m.m. 26 kategorier är ju väldigt "grovt" (ordval:angel:) indelat, och hästarna inom en kategori behöver inte vara helt lika, men dom är lika i det stora hela (ex. busiga, försiktiga, rädda, moderliga, m.m)

Men kallblod/varmblod är den fysiska typen, har inget med individen att göra mer än att det säger nått om hästens föräldrar/ursprungligt användningsområde.

En häst som är en feg jäkel med en människa, kan bli en tuff och rejäl häst hos nån annan. Tyvärr är många låsta i sin uppfattning om sin häst "ah, men han ÄR sån", behandlar därefter och förstärker på så vis de dragen. Många av de dragen KFH har som typiska för olika karaktärer är saker som jag som tränare ser är extremt bundet till VEM det är som hanterar hästen. En upplved korkad och inåtvänd häst kan bli en kreatvi tänkare- med ett annat bemötande. Precis som vi människor kan lära oss att ändra våra vanemönster genom träning.

Jag håller med horsemanship. Detta är ytterligare ett av människors påfund- allt måste få plats i en grupp, allt måste ordnas!

/Migo
Övertygad behaviourist

Och jag håller med dig, så trevligt:D

Det finns en anledning att man säger "sådan herre sådan hund". Djuren anpassar sig lätt efter hur vi hanterar dem. Jag är en rätt lugn person, lite lat (tyvärr) och blir sällan arg eller upprörd. Av någon konstig anledning blir alla djur jag hanterar lite som jag efter ett tag. Inte så att de förlorar sin egen indentitet, men de anpassa sig efter mig.

Så varför inte skapa 26 tränartyper och sedan ta alla som tränar hästar och placera dem i en av dessa kategorier så vi har gjort vår del i att skapa en mer fyrkantig värld....

Till alla andra för att undvika missförstånd. Det sista var ett skämt och inte ett angrepp på KFH!

parelli har ju delat in ännu grövre, jag lyckades inte placera mina hästar i nån kategori.. :p

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ De flesta här vet ju om min historia, depressioner och ångestproblem sen minst 17 år tillbaka. Har senaste åren ändå haft bra perioder...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 761
Senast: MissFideli
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ekonomi & Juridik Är en hästförening som kom igång för över ett år sedan. Vi har hela tiden haft som mål att bli anslutna till svrf. Vi uppfyller alla...
Svar
9
· Visningar
1 977
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama