Vilken av de 26 karaktärerna har ni?

L

Lawendel

Har börjat läst KF Hempflings "Hästens själ", och har läst lite om de olika karaktärstyperna, och blev lite intresserad av att höra:
Vilken karaktärstyp är din häst :)? Eller vilken tror/antar du att h*n är?

Själv tror jag att jag har en skeptiker, men jag vet inte säkert, för det stod såhär om den oxå: "Man får nöja sig med den jämförelsevis flata gången och den medelmåttiga framåtandan", och pållen har väldigt mycket framåtanda (:p), och inte alls flat gång! Men jag vet inte, annars kan det stämma...

Men, vilken är din häst :D?

Sv: Vilken av de 26 karaktärerna har ni?

Hallå...jag tror att min var en tjockis..det var viserligen ett tag sedan jag läste den, men de är vad jag har för mig..hon är väldigt seg och lat om man inte rider omväxlande och är duktig...du får gärna skriva och berätta om vad Tjockisen innabär, så att ja kan kolla att ja hade rätt, mvh louise och Tjockisen;)

Jag har jättevsårt att placera in min häst i någon kategori, och tänker inte försöka heller^^ Hon är den hon är och det kommer hon alltid att vara! :love:

Men hon är ju väldigt vacker, samarbetsvillig, lättlärd och positiv. Hon gör alltid så gott hon kan! Men sen har hon dåligt självförtroende, är lättskrämd och klok. Samtidigt är hon i stort behov av en bra ledare och vill inget hellre än att ha en bra vän. Hon är väldigt känslig och uppmärksam, och blir hon rädd hoppar hon till men då har hon full kontroll på vad hennes ledare gör. Hon känner av om någon blir osäker, och det gör henne väldigt osäker i sin tur och då flyr hon...

Lite om Ella det. :) Men jag kan väl försöka beskriva henne i vilka karaktärstyper hon passar in delvis i, med bilder till.

Barnet (positiv, lättlärd och lekfull)

Duvan (känslig, dåligt självförtroende, kräver en stark och mycket snäll och omtänksam ledare)

Dandyn (lekfull, relativt ostabilt psyke, vacker, mycket utstrålning, uppmärksam)

Alla bilder på henne finns här.

Gissa gärna lite hur hon är!

Jag skulle nog sätta henne mest under Dandyn. Hon är lekfull, vacker, barnslig, positiv, uppmärksam, försöker alltid göra rätt och har ett dåligt självförtroende. Många, även icka hästintresserade reagerar på att hon är så fantastiskt vacker, även under ett tjockt lager lera^^

Men för mig spelar det ingen roll vilken karaktärstyp hon är. Jag bryr mig inte. Jag älskar min häst och vi har kommit väldigt nära varandra, på en så kort tid. Hon följer mig utan att jag ber om det, hoppar löst tillsammans med mig trots att hon är bomrädd och vågar sig in i mörka transporter när det tidigare tog 4 timmar, och vi fick inte ens in henne då. Jag vet precis hur hon är och hur hon vill att jag ska vara, men jag kan ändå inte placera in henne helt under en enda karaktärstyp. Hon påminner om olika hela tiden, även fast hon hela tiden behåller sina egenskaper jag räknade upp ovan, men de visas olika mycket beroende på situationen.

Aja, skulle vara kul att höra vad ni ser henne som på de olika bilderna. Jag vet ju hur hon är i verkligheten, men det skulle ändå vara skoj att höra hur andra tänker och vad andra ser hos henne! Länka gärna till bilderna och beskriv, om det är okej för TS alltså?

I så fall får TS säga till!

Eldvakten kanske. Eller Den Beskedlige?
Han är född 2004 så han är ju inte riktigt färdig än.

ER146.jpg

Rodigalopp297.jpg

Rodi1310.jpg

Men gud, jag satt preciis och läste om karaktärerna i boken, 1 minut sedan :eek: Underbar tråd ! :bow:

Jag tror att min är en riktig vän :love: klockrent liksom, att det kunde stämma så bra..

men hur kan man egentligen så starkt se ett samband mellan exteriör och personlighet? stämmer det verkligen?

*kl*

Tråden hade ju varit intressant om man själv hade boken ...

:bow::bow::bow:
Fint skrivet! :)

*kl*

Här är Zorros album, om någon vill kolla om dom tycker att han (på bilderna) ser ut som en Skeptiker... För jag har en stark känsla av att han är det..
Säger samma som Ella_99; Jag vet ju hur han är i verkligheten :p.
Och samma som Agnes: Jag älskar min häst för den han är, och det spelar ingen roll vilken typ han är, utan jag tror ändå att han är den rätta för mig :).

Jag tror attt jag har en tjockis och en skeptiker:confused:

Men gud, jag satt preciis och läste om karaktärerna i boken, 1 minut sedan :eek: Underbar tråd ! :bow:

Jag tror att min är en riktig vän :love: klockrent liksom, att det kunde stämma så bra..

men hur kan man egentligen så starkt se ett samband mellan exteriör och personlighet? stämmer det verkligen?

fast nu när jag läser igenom alla lite nogrannare (:o) ser jag att han faktiskt bättre skulle passa under eldvakten.. :love: Men det spelar ingen roll, han är perfekt som han är, och den finaste som finns.

KL

Jag har inte läst hela boken ordentligt än, och det var ett tag sen jag bläddrade i den sist. Men om jag inte minns helt fel passade min ponny bäst in på antingen Bonden eller Urhästen.. Minns inte vad vi kom fram till. Skulle nästan vilja skapa en egen typ; Ensamvargen.
Det är den enda häst jag träffat som tycks avsky sällskap.. Vad jag vet har han bara haft en riktig kompis, och han blev verklgien deppig när hon flyttade. Han går ofta och gärna för sig själv i hagen, men är ändå rätt så trevlig att vara med. Han hatar när man pysslar med honom! Om sommaren kan det gå bra, han har eksem så det kliar ju en del på honom då. Men helst vill han tydligen ha så lite kroppskontakt som möjligt. Han är väldigt självsäker, den där typen som inte behöver spänna en muskel för att bli flockledare. Och skulle det bli bråk går han därifrån.

KL

Jag har inte läst hela boken ordentligt än, och det var ett tag sen jag bläddrade i den sist. Men om jag inte minns helt fel passade min ponny bäst in på antingen Bonden eller Urhästen.. Minns inte vad vi kom fram till. Skulle nästan vilja skapa en egen typ; Ensamvargen.
Det är den enda häst jag träffat som tycks avsky sällskap.. Vad jag vet har han bara haft en riktig kompis, och han blev verklgien deppig när hon flyttade. Han går ofta och gärna för sig själv i hagen, men är ändå rätt så trevlig att vara med. Han hatar när man pysslar med honom! Om sommaren kan det gå bra, han har eksem så det kliar ju en del på honom då. Men helst vill han tydligen ha så lite kroppskontakt som möjligt. Han är väldigt självsäker, den där typen som inte behöver spänna en muskel för att bli flockledare. Och skulle det bli bråk går han därifrån.

att en häst står själv i hagen kan ju också tyda på att den är trygg i sig själv och inte så beroende av flocken..
:idea:

Jag tycker att hon ser ut på bilderna precis som du beskriver henne :bow: Dandyn, Duvan och Barnet, skulle ju vara typiskt för araber också, tror jag att han tillochmed skrev i boken.. :)
Super fin är hon, verkligen vacker häst! :)

Hehe, ja jag tror hon är en blandning av de tre (har inte läst då noga :angel:). Men om man tittar på bilderna i boken så har hon alla de uttrycken som är med i de tre karaktärernas bilder^^

Roligt att höra, det ska jag hälsa henne! :)

Jag tror jag har Urhästen, eller jag vet inte exakt men efter att ha lusläst boken så kommit fram till det.
Eller var det urhästen det hette? :o Var en fjording och en islandshäst på bilderna i alla fall.

Det är en nordis jag har.

Min valack stämmer väldigt bra in på Duvan, iaf när det gäller egenskaperna.

PU0R1377.jpg

Kul tråd! Har också just lånat boken på bibblan och blev lätt deprimerad när jag insåg att jag nog har en häst som skulle passa in på beskrivningen av Den ensamme. :crazy:

Han är en varmblodig travare så redan här stämmer det bra med Den ensamme som är en noga framavlad typ med viss inriktning. Han är lite trög...som ska komma från att den här hästen har under generationernas lopp gett upp idén att kommunicera kreativitet och öppenhet. Citerar lite som stämmer väldigt bra: "...är den här hästen måttligt intresserad av att arbeta och man måste ständigt truga och driva på den." Vidare fortsätter författaren att om hästen hamnar i en ostimulerande miljö kan den helt gå in i sig själv och bli tungsint och seg, till och med apatisk.

Jag köpte Acce i slutet av november efter att ha haft honom på foder i korta perioder både under -06 och vår/sommar -07. Intet ont sagt om tidigare ägaren som verkligen verkade tycka om sin häst, men hon hade ont om tid för honom (därav de korta foderperioderna då hon efter ett tag ville ha tillbaks han igen). Men han måste ha varit helt understimulerad hos henne, för varje gång han kommit till mig så har han de första 1-2 månaderna liksom varit sluten och svår att kommunicera på djupet med. Man såg ingen personlighet, kan man säga. Nu har det snart gått 2 månader och både jag och de andra i stallet märker tydligt skillnaden på Acce. Nu är han nyfiken och glad, leker med de andra hästarna och börjar få en framåtbjudning när vi rider och arbetar som han inte alls haft från början. Gnistan är tillbaka i ögonen och pälsen glänser. Så härligt att man verkligen kan "väcka" en häst på detta sättet!

Och som författaren skriver så kan Den ensamme vara tålmodig, cool, rätt intelligent, snäll och social mot människor. "Om man lyckas bryta igenom tillbakadragenheten och ensamhetsmuren blir den en god och trogen kamrat."

Såhär såg han ut i november när han kom..
16650637.jpg

Nu ser han ut såhär, efter ca 2 mån..
17747509.jpg

17106404.jpg

haha, ja det kan man verkligen säga att han är! Även om han litar på mej, så är han säker på att han själv vet bäst. Det gör han antagligen också. Nästan lite för självsäker ibland..

Men jag tror på det Hempfling skriver att hästen speglar de egenskaper hos människan som de har gemensamt och som är mest framträdande. Jag tror också nästan alltid att jag vet bäst :angel: Lika envetna, envisa och tjuriga både jag och Figge. Och lika osociala och bra på att klara oss själva är vi med. Det låter som en fruktansvärd kombination som knappt kan leda till annat än bråk och konflikter, men believe it or not, det går faktiskt riktigt bra för oss! Vi lär väl aldrig vara med i OS, men däremot finns det knappt någonstans i skogen vi inte tar oss förbi. Det räcker gott och väl för mig.

Jag har en Sunny, en Lea, en Gustav, en Binky och en Choklad...

Lika lite som man kan dela in människor i strikt avdelade grupper efter betende, tror jag att man kan dela in hästar... PERSONLIGHET är något unikt.

Lånade boken när den var ny och blev sjukt besviken. Eftersom jag jobbar med just hästar(problemhästar framförallt) så ser jag många olika karaktärer. Visst finns det känsliga, kloka, filosofiska, korkade, glada och rädda hästar. Men de har alla nått som gör att de inte är som nån annan.

Dessutom kan hästens karaktär förändras otroligt mycket vid tex ägarbyte eller bara ägarens attitydförändring. Man får den häst man förtjänar...

Migo
Som inte tror på stereotyper

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ De flesta här vet ju om min historia, depressioner och ångestproblem sen minst 17 år tillbaka. Har senaste åren ändå haft bra perioder...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 761
Senast: MissFideli
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ekonomi & Juridik Är en hästförening som kom igång för över ett år sedan. Vi har hela tiden haft som mål att bli anslutna till svrf. Vi uppfyller alla...
Svar
9
· Visningar
1 977
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama