Vilken är er dressyrhästs..

Ickiz

Trådstartare
...starkaste gångart?
Har ni gjort något för att "träna upp den" eller är den medfödd?
Om ni "tränat upp den", vad har ni gjort?
Brukar folk/dommare mm kommentera er hästs gångarter?

Bilder är ett plus!

Sv: Vilken är er dressyrhästs..

Medfött, hästens favorit är traven och jag brukar säga att hon går på en studsmatta =) Vanligaste kommentaren är att hon KAN röra på sig!

Mitt sto har en bra ökad skritt, vägvinnande och avslappnad brukar få mkt bra poäng på den vilket är ett + eftersom det är koff 2. Den har jag faktiskt jobbat på , från början var den kort och spänd och gick i pass alltså hon kunde inte ens skritta men det var mkt spänning och så , det här var ju när hon var 4 år den var så illa hon satt fast överallt, det måste ha hänt något - jag vet inte vad men efter en massa besök hos ET och massörer, akupunktur och el-massage så blev den bättre och bättre och nu jättebra :)

Just nu är det både traven och galoppen som är bra, brukar få kommenatrer som ; En häst som kan länga ( itraven )
Bärig, luftig .
Nu i helgen fick jag mkt bra kommentarer på mycket - Flott uppvisning trevlig häst med bra gång, en 8 på gångarterna.

Hans Skritt är inte så bra just nu, vi jobbar på den, han blir kort i steget och tar inte för sig fram, taktar gärna - förbättringstipps tas vänligen emot.
2006-06-10%2010_46_0001.jpg

kennyojaggrankarr3.jpg

2006-07-02%2017_36_0001.jpg

Min ena häst har en bra och spänstig trav, mycket frambensrörelser, sämre bak. Väldigt lätt för att länga sig, är som en egen gångart för honom. Ökningarna får han nästan alltid 8 eller 9 på. Har också lätt för piaff och passage.
I galoppen har han det svårare, sätter sig inte naturligt så piruetter osv är svårt för honom.
Skritten är bra när han inte spänner sig, annars har han lätt för att bli ngt passartad.
Får alltid bra kommentarer angående gången och speciellt traven, både av domare och andra.

Min andra häst får alltid bra kommentarer om sina bakben i alla gångarter, dom är vädigt rörliga och han sätter under sig jättebra. Har naturlig uppförsbacke. Han har en underbar galopp. Alla gångarter är vädigt taktmässiga. Traven är den gångart som är "sämst" men han är såpass lite tränad att han inte har styrkan för en spänstig trav. Han har däremot lätt för att sätta sig även i traven. Har inte startat ngt än men jag hoppas att domarna kommer ge honom bra kommentarer också :)

Bild på den första hästen (ignorera formen lite, hade en låsning som påverkade honom under det här meetinget):

Nallis.jpg
Nais.jpg

min häst har en grymt bra (medfödd) galopp. har stort register där, gör jättefina ökningar samtidigt som han har lätt för att sätta sig i piruetter tex.
kan även växla mellan allt från piruettgalopp till stor rund hoppegalopp till fin rund ökad galopp till "löp"galopp ute på terrängbanans transportsträckor etc
brukar ha rätt bra poäng på galoppprogrammet, tyvärr är mina ökningar missförstådda och jag har aldrig fått mer än 7 på vanlig dressyrtävling. känns lustigt när tränare/domare man tränar för säger att det är minst 8 gärna 9 på ökade galoppen....

traven är trevlig, bärig och taktmässig, samlad trav och arbetstrav är vi rätt bra på men tyvärr orkar han inte göra mkt till ökningar än även om det blir bättre och bättre. just nu blir det typ 3-4 riktigt bra steg och sen mest spring...

ökade skritten är eg vansinnigt bra med 3-4 dm övertramp, tyvärr har vi inte lyckats hitta bjudningen riktigt på tävlingsbanan och hela övertrampet försvinner = 5 i betyg, och ej mer än 6 på gångarterna pga det.
mellanskritten och den samlade skritten är bra.

Iom att jag har en sk vagnshäst är hans starkaste gångart traven, stor och kanske lite väl luftig. Han är också väldigt taktmässig. Dock blir den väldigt bra när han jobbar genom kroppen. Galoppen har han lite svårt för, men nu när han börjar kunna bära sig i galoppen är den jättefin!!! :love: Den är STOR och rund.

Skritten har han naturligt bra, ingen wow, men inte heller dålig. Får bara se till att försöka utveckla den mer och inte förstöra den. Han går gärna lite "försiktigt" i skritt.. Jag måste RIDA skritten för att få honom att kliva på, annars ser han lite osäker ut.

nåå nu har jag inte varit på tävling än med min häst
men enligt tränare jag red för i helgen hon är dressyrdommare oxå
så ligger skritten på 8-9
traven ligger ännu på 6-7
galoppen hanm hon aldrig se går ju i 190 fortfarnade:rofl: :rofl:

Min valack har en naturlig väldigt bra skritt.
Traven har varit lite markbunden fram, men har har bra bekbensaktivitet.
Den har vi jobbat mycket på, och som 4 åring fick han 8 på den.
Galoppen är spänd om markbunden, men har blivit bättre med åren.

Min 3 åring borde ha en väldigt bra trav, men jag tycker nog att skritten och galoppen är hennes bästa gång arter.
Jämför jag hennes trav med valacken ovan så är den milsvider mycket bättre. Kanske inte att hon vinner mycket mark, men hon är så mjuk och rörlig, och har en luftigare trav.

Det blir kul att se vad det blir av hennes gångarter.

...starkaste gångart?
Har ni gjort något för att "träna upp den" eller är den medfödd?
Om ni "tränat upp den", vad har ni gjort?
Brukar folk/dommare mm kommentera er hästs gångarter?

Bilder är ett plus!

Traven och skritten, ligger runt 9 i bedömningsskalan. Galoppen ligger på typ 7-8 (bättre under ryttare än utan).
Helt medfödd, eftersom det är en unghäst.
Ja, de flesta tycker att traven är ovanligt stor.

Den andra unghästen (2 år) har jämna gångarter, otroligt fina. mellan 8,5 och 9 på samtliga. Medfött även här (mkt välstammad häst).
De flesta blir gröna av avund!! :p

Ponnyn:
Traven och galoppen är 9 mässiga luftiga, med bra bakben, har en 7-8 mässig skritt som är bra när han är avslappnad..Domarna brukar säga: Ponny med stora härliga gångarter, får alltid minst 8 på lägningar.Får oftast 8 på gångarterna.
http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/DSC00131.jpg
anisse-1.jpg

Storhästen: Har en jättebra trav med bra bakben och mycket luft, en bra skritt som har bra takt och är vägvinande. Galoppen är den sämsta då hon inte har så mkt schest i frambenen men dock väldigt bra bakben..Domarna gillar hennes trav skarpt får oftast 8 på gångarterna

http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Miranda/IMG_0365.jpg
Unghästen: Har en enormt bra galopp med massor med luft och bärighet, en skritt som är vägvinnande med bra övertramp, traven är den ''sämsta'' då den har varit lite kort fram till nu men nu har han fått bra bakben i traven och får mer och mer luft under benen. Folk brukar bli kära i hans galopp, har ej tävlat något.
film:
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/?action=view&current=wille-tmkrning_0001.flv

dessa tre har det medfött min förra c-ponny hade 3, 6 mässiga gångarter när han kom till mig, när vi sålde han hade han skritt =6 ( ibland 7) traven = 8 och galoppen 7-8
img_5656.jpg

Senast ändrad:

Traven är gudomlig på min häst, han jobbar jättefint och har världens härligaste steg, men jag har tränat den som 17 eftersom han är en travare :angel:
Har suttit och ridit mycket böjda spår och klättrat med honom en hel del...
4750639.jpg
<-- Den här bilden är kanske inte den bästa. Menmen...

Alla som har sett när jag rider honom säger att han går jättefint, alla utom en, hon sa att han är typ värdelös på allt :mad: (hon red honom inte ens som han är van att ridas...:crazy: )

Har ingen bild, men bästa gångarten är galoppen helt klart, därefter skritten, traven blir allt bättre och jag anser att det är den gångart som är lättast att utveckla.
7 or tror jag vi alltid fått på gångarterna, mjuka taktmässiga gångarter, något mer energi önskas är väl ungeför vad som brukar stå.
Skritten är egentligen bra, men han tycker att "nu är det vilopaus" och går inte fram ordentligt, tex i ökad skritt kliver han på med långa steg, men det är liiiiite för sega, men när han väl kliver på ordentligt så har det varit 8 på betyg där.
Mellantrav har vi fått 6 EN gång där blir det 5or :o men skam den som ger sig det bli som sagt bättre och han lär sig länga mer på steget (och matte ska lära sig hur man rider fram det på bästa sätt, matte har ju bara varit dressyrtant i ett par månader.. ;) ).

Galoppen är stor luftig och rund, har hyffsat lätt för att korta och länga (och lägga in luftakrobatik), härlig galopp har jag fått några ggr.

Hos min 5-åring är det skrtitten som är det bästa gångarten. Den är taktmässig, stor, vägvinnande och hon har jättebra övertramp! Den är näst intill perfekt :)
Traven är näst bäst och den är också jättebra den har utvecklats otroligt mycket redan (har haft henne i 6mån drygt) hon har luftiga fina framben och har lätt för att korta och länga och har en jättebra takt nu för tiden. Galoppen är sämst hos henne, hon är ganska stor (175) ochhar svårt för att korta och länga och faller lätt in i en jättestor älg-galopp där hon bara blir längre och längre. Den har också blivit bättre men hon behöver bli starkare innan man kan kräva ngt av henne på riktigt i galoppen. Eller hurman ska uttrycka sig.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst har bäst skritt och galopp men det börjar komma lite mera trav nu också. Galoppen är stor och luftig men det gör också att den ibland är lite svårt att få tag på. Han har ganska lätt för att trampa och galoppen behöver mest jobb.

Så grymt olika från dag till dag, men just nu är väl traven bäst. Har fått många kommentarer om både traven och galoppen, luftig, rörlig (och oftast säger de att det finns mer att hämta) mm. Han har även en bra skritt, provlemet är väl att jag inte kan rida den :p Mkt rörlga framben, men bakbenen är lite efter, men det jobbar vi på :)
http://i4.photobucket.com/albums/y101/Beauty_Boss/mellantrav-1.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y101/Beauty_Boss/STILL0028.jpg

Han har nog bäst galopp, stor, luftig, sätter under sig naturligt. Kommer i uppförsbacke av sig själv. Han blir kort i kroppen.

De duktiga ryttarna (tränare osv) brukar alltid berömma hans galopp massor. Annars så har han en mkt bra trav också, med schwung, mkt bra bakben, bra takt och han har lätt för att både korta och länga. Det är den som utmärker honom elelr vad man ska säga, man behöver inte vara duktig för att se att traven e ngt "utöver det vanliga".

Skritten är också fin, dock inte lika utmärkande.

får ofta kommentarer av alla möjliga människor :) Citat från en tränare "Ni kan gå hur långt som hellst.. Med hans Galopp och trav.. och skritt!!"

Måste säga att ni har väldigt fina hästar allihopa!

Nu kan väl min häst inte riktigt kallas dressyrhäst kanske men hennes bästa gångarter är helt klart skritten och galoppen.
Skritten är avspänd med ett gott övertramp och galoppen är rund, bärig och "uppförsbackig".
Traven ska jobbas mer med när hon blir frisk.

Galoppen och traven, Traven är väldigt lätt och hög, medan galoppen fortfarande är stor och energisk även om jag samlar honom så att han nästan galoppar på stället! Det känns ju alltid bra!

credden går till hans förra ägare som tog honom som halvåring då han aldrig haft kontakt med människor och därav i stort sätt var på väg till slakt.. Hon köpte honom och gav honom all tid och engagemang!
Det tog en hel vecka innan han kom fram till henne i boxen.. men det var ju bara början..

En otrolig hästmänniska var hon, hon tänkte precis som en häst!
Hon gjorde honom till westernhäst vilket han är otroligt duktig på!
Hon lärde honom också allt som går i dressyr, byten i varje o.s.v
Tyvärr gick hon bort för en knapp månad sen i cancer.. bara 40 år gammal..:(
Började lära mig rida hos henne när jag var 5, så det känns verkligen tungt, hon hade världens härligaste personlighet, skämtig och helt underbar!

Han hade stått ett år innan jag började rida honom, (Han är 14 nu) Hon hade inte haft tid men inte velat sälja honom till någon då hon kännt att hon lärt honom så mycket och han varit en så stor del av henne.
Jag köpte honom av henne i somras, men red honom ett halvår innan..
Är så otroligt hedrad och glad att hon ville sälja honom till mig! =´)
Ska träna allt jag kan för att kunna rida alla dessa svåra rörelser och tävla en del dressyr nästa sommar, Hon skulle säkert vara stolt över oss : )..

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: ufot
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 434
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
715
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka