Vilken ansvar har stallägaren i denna fråga?

bigganl

Trådstartare
Jag har nyligen sett att täckesanvändning till och med finns med i jordbruksverkets regler för hästskötsel. Det är ju synd att det ska behövas, men säkert nödvändigt eftersom de lagt till det.
Det jag funderar på är vilket ansvar som vilar på mig som hyr ut stallplatser? eller om något ansvar i den frågan vilar på mig öht?
Jag har en inackordering som är täckt till stor del.
Han får vara utan täcke om det är över +10 grader och torrt. Under 5 grader ska han ha fodrat täcke. Jag brukar känna på honom i samband med fodringar och flera gånger har jag bytt till ett ofodrat täcke för att han varit så varm.
Har jag något ansvar i den här frågan som stallägare?
Det handlar ju i första hand om hästens bästa, men jag vill ju vara säker på vilket ansvar jag har i den här frågan.

Någon som vet??

Sv: Vilken ansvar har stallägaren i denna fråga?

Det lyder under Djurskyddslagen och om man har ett sådant uppstallningsavtal där det ingår viss skötsel och tillsyn av hästen, vilket det verkar göra i ditt fall. Så har även stallägaren ansvar för hästens välbefinnande vad som gäller enligt Djurskyddslagen.

Ett moraliskt ansvar har man alltid för sina gärningar, annars blir det som Nasse-gubbarna i Nürnberg 1947 som stod och försvarade sig med att dom bara hade lydit order.... vad gäller juridiskt ansvar så beror ju det på vem som har tillsynsansvaret över hästen och detta bör vara reglerat i uppstallningsavtalet. Om detta inte är reglerat i uppstalningsavtalet så är det nog faktiskt på ditt ansvar som stallägare.

I vilket fall så gäller ju djurskyddslagen och jordbruksverkets föreskrifter framför allt befängt elände som ägaren kan tänkas komma dragandes med.

På den tiden jag fortfarande höll på med inackorderingar hemma så hade vi reglerat i uppstallningsavtalet vem som hade tillsynsansvar och att bägge parter i all hantering skulle följa aktuella lagar och regler.

Så med andra ord ska täcke användas med urskiljning och det är på ditt ansvar att så sker så länge detta inte är reglerat enligt uppstallningsavtalet.

Det lyder under Djurskyddslagen och om man har ett sådant uppstallningsavtal där det ingår viss skötsel och tillsyn av hästen, vilket det verkar göra i ditt fall. Så har även stallägaren ansvar för hästens välbefinnande vad som gäller enligt Djurskyddslagen.

Jag vet inte vart gränsen går förstås, men skötseln av hästen ansvarar jag inte för. De sköter den själva, men jag har ju fodringar och in/utsläpp till hagen. Täckesbyten tar jag också.
Anledningen till att frågan dök upp hos mig är att ägarna till inackorderingen och jag har väldigt skilda åsikter om när ett täcke är nödvändigt och hur tjockt täcke hästen då kan ha. Jag anser att hästen ofta är så varm att det inte är bra för den. Vi har diskuterat detta med täcken flera gånger och om jag har ett visst ansvar i frågan, vilket jag verkar ha, är det ju bra att veta det. Både för mig och för hästens ägare.

I längden tror jag inte det fungerar att ha inackorderingar vars syn på hästhållning avviker för mycket från din. Så se till att bara ta in folk som har en syn på hästar som är någorlunda lik din. Ett tips bara.

Ja det är så jag resonerar också. De valde den här platsen just för att de tyckte min inställning var som deras. Det här var ganska oväntat. Vi har diskuterat under vintern och varit helt överens. Nu under våren har meningarna gått isär mera. Jag förstår inte varför man vill täcka en frisk häst i god kondition med tjocka täcken den här årstiden. I vintras var han inte övertäckt utan alldeles lagom för en klippt häst.
Jag hoppas vi kommer till rätta med det här för det är jättebra hyresgäster i alla avseenden annars.

Vi kunde påvisa för en hästägare som övertäckade sin häst att hästen faktiskt blev för varm genom att under en veckas tid tempa hästen ett antal gånger per dag, med och utan täcke.
Skillnaden var inte så stor, men tillräcklig för att ägaren - som var väldigt mån om sin häst - faktiskt skulle dra öronen åt sig och byta till tunnare täcke.
Kan vara värt att prova om det är en trevlig och resonabel ägare i övrigt :)

Ja det kanske kan vara en bra idé.
Hästen är ganka nyligen (vårvintern) tempad varje dag så de har bra koll på medeltempen.

Jag har nyligen sett att täckesanvändning till och med finns med i jordbruksverkets regler för hästskötsel.

"Allmänna råd till 2 kap. 6 § Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd mot kyla, väta eller insekter."

Man motiverar att man inte i onödan ska använda täcke med att hästarna kan trassla in sig men också: "Om blöta eller fuktiga täcken, vojlockar och vaddstycken används på hästar kan hudproblem uppstå. Bakterier gynnas av den varma och fuktiga miljö som uppstår under utrustningen samtidigt som hudens yttre skyddande keratinskikt luckras upp av vätan och risken ökar för att hästen ska drabbas av hudinfektioner."

(Citaten från SJV hemsida)

Jag har försökt med detta men de är övertygade om att hästen fryser. (om det inte är soligt och torrt)
Därför ville jag reda ut mitt eget ansvar i situationen eftersom hästen blir för varm ibland och jag vill kunna motivera varför jag bytt till ett tunnare täcke.
Det är väldigt noggranna hästägare som verkligen vill hästens bästa, men i den här frågan räcker antagligen inte kunskaperna till. Jag vill informera, men ibland får man låta saker ta sin tid. Tror inte jag kan skynda på den processen.

Det finns undersökningar som handlar om när hästen behöver täcken. De är bra och informativa, men de behandlar i stort sett bara täckesanvändning under vintern.

Jag vill veta om det finns någon utredning eller liknande på vad som händer när man täcker hästen under sommarhalvåret. Vilka reaktioner som kommer av att en häst går och är för varm. Hur det påverkar hästen. Finns det någon sådan?

Jag vet att det finns forskning på detta området, har själv läst en artikel (intressant och säkert läsvärd för din hyresgäst...), men var? Jag tror det var på Bukes startsida, kanske det går att hitta? Ska spana lite...
Matten

Här är en bra artikel men du kanske har läst den? Till höger finns en Fakta-ruta där forskare namnges.

Förutom att tempa hästen, kanske du kan stoppa sladden till en utetermometer under täcket, coh se hus varmt det egentligen är där under. Det har jag ofta lust att göra när jag ser övertäckade hästar, men eftersom de inte står i mitt stall, får jag ju låta bli. :p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik för att jag skryter för er på Buke om vilken bra fodervärd jag har till min gamling. Såhär är det. Jag lånade ut en av mina hästar på...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
42 630
Senast: majjijann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat