Vilken ålder slutar du tävla din häst!?

Chamsin

Trådstartare
Hittat en häst jag verkligen känner att det kan varam in drömhäst som jag sökt. Ett problem bara, han är lite till åren, 16,5. Är mycet tävlingsintresserad i inriktining dressyr. Detta är en pigg och fräsch herre som är högt utbildad och högt tävlad dock sparsamt riden under årens lopp. Då till min fråga, hur längre har ni tävlat era äldre hästar, alltså till vilken ålder? Valet står även mellan ett sto som är född 2003, dock inte lika passande till mig på alla plan som denna herre. Tycker hon är något förstor, utbildad lb dressyr och medelsvår hoppning,så mer åt hopp, dock trevlig och trygg i hantering och ridning. Så vad hade ni valt , gjort?

Förvirrad

Jag tävlar min 23-åriga ponny i dressyr fortfarande och hoppas kunna ta ett kliv upp från de klasser vi rider idag. Men jag tycker nog att det är vanskligt att säga en generell ålder för när man ska sluta tävla, det kan skilja väldigt mycket på "hur gamla" hästarna blir i kroppen.

Måste valet stå mellan en häst du tror kan vara för gammal och en som du inte tycker passar riktigt bra?

Tycker inte det finns en viss ålder utan det beror ju helt på hästens fysiska och inte minst psykiska status. Man märker när hästen börjar tycka det är mindre kul, kanske inte kan ge lika mycket, inte tänder till lika mycket osv. Då kan jag tycka att det är dags att sänka krav och sådant. Är hästen fräsch så kan det ju vara ändå upp till 25 i bästa fall. Det är ju otroligt individuellt det där.

Sedan så tycker jag du ska köpa en häst som passar dina behov så att säga. Du ska inte behöva kompromissa så mycket utan passar det inte så leta vidare, förr eller senare så dyker rätt häst upp.

Hittat en häst jag verkligen känner att det kan varam in drömhäst som jag sökt. Ett problem bara, han är lite till åren, 16,5. Är mycet tävlingsintresserad i inriktining dressyr. Detta är en pigg och fräsch herre som är högt utbildad och högt tävlad dock sparsamt riden under årens lopp. Då till min fråga, hur längre har ni tävlat era äldre hästar, alltså till vilken ålder? Valet står även mellan ett sto som är född 2003, dock inte lika passande till mig på alla plan som denna herre. Tycker hon är något förstor, utbildad lb dressyr och medelsvår hoppning,så mer åt hopp, dock trevlig och trygg i hantering och ridning. Så vad hade ni valt , gjort?

Förvirrad
Ålder är bara en siffra! Och 16 år är verkligen ingen hög ålder på en häst!
Hur många exempel vill du ha på världselithästar som tävlat mycket längre än så?
Linda Algotssons fälttävlanshäst Stand By Me gjorde sina sista starter som 21-åring.
John Whitaker red världscuphoppning på nån 24-åring för ett antal år sedan (jag minns inte namnet)
En vän till mig fick ärva en internationell svårklasshäst i körning som läromästare, han gjorde sin sista start i Msv körning härom året, då var han 26 år och hur pigg och fräsch som helst!
Briar tävlades på högsta nivå tills han var 18 år.

Det som spelar roll är hur hästen mår. Vissa hästar är utslitna vid 15, andra vid 25 osv. Mår hästen bra så spelar det ingen roll om den är 14, 20 eller 26 år.

Förvirrad

Det beror ju på vilken nivå du tänker dig att tävla.
Briar pensionerades från världscupsdressyr vid 18 el 19 års ålder; tänker man lätta klasser så orkar de rimligen längre eftersom kraven är lägre.
Jag har en bekant som tävlade sin 25-åring på LB-LA.
En annan bekant tävlade sin 26-åring på C-nivå western.
En 16-åring är inte jättegammal, är hästen fräsch så kan den hålla för tävling ganska länge.

Själv hade jag inte köpt någon av de hästar (eftersom du frågar vad vi andra hade gjort) du beskriver. Jag hade köpt mig en unghäst och utbildat själv, i samråd med bra tränare. Jag hade absolut funderat på varför en 12-åring inte är mer utbildad i dressyr än LB som jag ser som ren grundridning.

Jag hade absolut funderat på varför en 12-åring inte är mer utbildad i dressyr än LB som jag ser som ren grundridning.
Den är tävlad Msv hoppning och förmodligen mer grundriden än så. Men inte "dressyr-riden" så att den går högre klasser tävlingsmässigt i dressyr. Det kanske inte är så många hoppryttare som sitter och tränar förvänd galopp på sina hopphästar, utan kanske mer lägger möda på det man har nytta av i hoppningen.

Åldern har ju egentligen mindre betydelse, frågan är väl egentligen hur fräsch hästen är i kroppen. Min B-ponny fick cancer och gick bort redan som sjuttonåring, medan C-ponnyn tävlade hoppning till och med det året hon fyllde 20. Hon hade definitivt orkat ett par år till i hoppningen efter det, men jag fyllde arton och tyckte att steget upp att tävla mot stora hästar var lite för stort (för min egen del, hon hade fixat det också). Vi tävlade aldrig dressyr tillsammans, men där hade hon nu med facit på hand klarat lätt B-lätt A-nivå som 25-åring, hon var oförskämt fräsch in i det sista.

Ska tillägga att samma ponny blev sexton ett par veckor efter att jag fick henne, det vill säga ganska gammal. Vi fick elva år tillsammans efter det.

Förvirrad

Om du känner att den äldre verkligen är din drömhäst så tycker jag inte att du ska tveka. 16 år är inte jättegammalt, huvudsak är att den är fräsch. Jag tänker som så; 5 fantastiska år med drömhästen eller 10 men en halvpassande?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 895
Senast: liiinnea
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 059
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 147
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar