Vilken ålder är okej?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken ålder är okej?

Jag tycker att det har bara gjort mig gott att inse från tonåren att jag kan klara massa saker själv, saker man inte behöver be om hjälp för att klara av. Jag skulle aldrig nånsin förlåta mig själv om jag kom på mig själv att vara curlingförädler... Nä nog sjutton kan barn ta mer ansvar än många tror...
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Yamaha skrev:
Jag håller med dig fullständigt!
Det är verkligen inte ok.

Tyvärr så är det nog vanligare än vad vi tror. Jag vet en som lämnar sina barn på nätterna när dom somnat för att gå ut och festa och dom barnen är bara 3 resp 6 månader.

FY säger jag för sådana föräldrar!!!

:mad: Den mamman hade jag utan tvekan ringt till socialkontoret om, att lämna så små barn själva är det dummaste jag hört!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Vilken ålder är okej?

indian-charlie skrev:
:mad: Den mamman hade jag utan tvekan ringt till socialkontoret om, att lämna så små barn själva är det dummaste jag hört!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det tänkte jag också på.
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Jag får ont i hjärtat bara av att inbilla mig hur dom sitter och illgråter och ingen kommer....
Ring soc
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Nej! Absolut inte ok!

Jag tycker det är helt oansvarigt och dessutom väldigt själviskt!

Skulle aldrig gjort så och heller aldrig gjort, har själv tonårsbarn.
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Carolus skrev:
Jag skulle aldrig nånsin förlåta mig själv om jag kom på mig själv att vara curlingförädler...

Inte jag heller. Att vara curlingförälder är en helt annan sak än att vara kärleksfull.

Barn mår bra av att få ta ansvar. Att få känna att föräldrarna har förtroende för dem. Men den mamma/pappa som säger att hän tränar barnet i att ta ansvar, när hän sticker iväg och festar med kompisarna - den använder bara en billig bortförklaring som jag tror de flesta barn genomskådar.
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Carolus skrev:
Jag tycker att det har bara gjort mig gott att inse från tonåren att jag kan klara massa saker själv, saker man inte behöver be om hjälp för att klara av. Jag skulle aldrig nånsin förlåta mig själv om jag kom på mig själv att vara curlingförädler... Nä nog sjutton kan barn ta mer ansvar än många tror...

Men det här har ju inte ett dugg med ansvar att göra!!
Vad lär sig 11-åringen av detta?? Jo, att mamma eller pappa vill inte fira nyåret tillsammans med mig, så mycket betyder jag för dom, och att det är ok att lämna barn för att gå ut och festa!!

Ansvar är en helt annan sak!! Om föräldern i fråga försöker skyla över detta med att han eller hon försöker ansvarsträna barnet, då är det bara en j-igt dålig ursäkt för att få gå ut och festa. :mad:
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Det är inte okej att lämna en 11-åring på nyårsafton ensam, men andra vanliga dagar tycker jag inte att det är ngt problem, iallafall inte om 11-åringen har gott sällskap och en vuxen i närheten, typ en granne eller så.
 
Sv: Vilken ålder är okej?

*kl*

Min mamma dog när jag var 11 och min syster gick i skola på annan ort, så jag och pappa blev själva. Då fick jag ta mycket ansvar över mig själv, fixa nåt att äta när jag kom hem från skolan o.s.v.. Men jag kan inte påminna mig om att jag någon gång blev lämnad ensam kvällstid. Pappa kanske jobbade över nångång men då fick farfar eller någon annan granne ta hand om mig!!

Idag när jag är mamma själv så skulle jag aldrig komma på tanken att lämna mina barn själva en nyårs afton!! Spelar ingen roll vilken ålder!!
Det här nyåret hade vi hela tjocka släkten på kalas. inkl. 2 fyraåringar, 1 treåring, 2 fjortonåriga tjejer och 2 sextonåriga killar!
Jag tror att de hade nog roligast av oss allihop!!
De lyckades till och med starta snöbollskrig på tolvslaget!! :bump:

Jag tror att barn tar inte skada av lite "eget ansvar", men inte på nyårsafton!!!

Ang. föräldrarna som lämnade sina småbarn hemma själva.. Anmäl dem...
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Tycker inte att det spelar någon roll om det är nyårsafton eller inte. Man ska helt enkelt inte lämna sina barn själva. håller dock med om att det är bra att de får lära sig att reda sig själva men under dag och kvällstid när de blivit lite äldre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 271
Senast: Sezziyanen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 972
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 752
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 766
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp