Vilken ålder är okej?

Status
Stängd för vidare inlägg.

fjolltroll

Trådstartare
Pratade med en bekant idag och blev lite fundersam.
Är jag möjligtvis lite känslig?
Hon berättade att hon lämnat sin dotter som nyss fyllt 11 år själv hemma på nyårsafton och gått ut på puben och festat.
Dottern hade en kompis hos sig så helt själv var hon ju inte, Men ändå.
För mig så är det absolut INTE okej att lämna en 11 åring ensam hemma när man går ut och festar. Vad tycker ni?
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Det där beror ju lite på mognad och hur man bor... Om det kan vara någon i närheten de kan få hjälp av om det skulle vara något.
Men jag skulle nog tycka att man bör vara lite äldre för att vara ensam hemma en kväll.
Och en nyårsafton... Aldrig... Nyår firar man ju ihop!
Men det är ju vad jag tycker....
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Fruktansvärt oansvarigt tycker jag!!!

En elvaåring ska inte vara själv hemma med en kompis"halva natten" för att mamman/pappan ska ut och fira nyår på krogen!!!

Usch och fy för sådana föräldrar!!!

Man firar nyår med sina barn tills dom iallfall är 15-16 år tycker jag...
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Jag håller med giffan om att det beror på hur man bor. Om man bor i lägenhet och känner alla runtomkring, och de vet att man är borta - då kan det väl vara okej. Men inte på nyårsafton väl? Alla smällare och alla fulla människor.
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Jag sov hemma själv när jag var 11 år. Mina föräldrar är skilda och jag bodde med pappa... Han har sånt jobb att han har jour ibland och sen händer det andra gånger med att han måste jobba under nätterna. För att ni allihopa skall ha ström. Jag kan inte säga att det gjort någon skada. Det har nog bara gjort gott faktist. MEN jag hade två familjer ett och två hus bort som jag visste att jag kunde ringa vilken tid på dygnet det än var... men det har aldrig behövts.
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Jag var i den åldern ensam hemma om mamma och pappa var på fest hos grannarna ett par hus bort. Någon av dem kom hem och kollade då och då, och jag kunde givetvis ringa eller gå dit om jag blev rädd eller behövde hjälp.

På nyårsafton hade vi alltid fest hemma, så då blev jag ju inte lämnad...
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Min dotter har varit ensam hemma över natten tillsammans med kompis när hon var elva år, men då har det varit pga jobb el dyl.Sådana gånger har alltid grannen haft "jour" samt även kompisens föräldrar eftersom vi har djur har det varit bäst att de sovit här. Nyårsafton eller någon annan högtid skulle jag ha svårt att lämna bara för att jag ska ha skoj, jag vill fira nyår tillsammans med mina barn så länge jag får.
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Jag tycker inte det hade känts okej. Det är väl en sak om man lämnar sina barn för att man måste jobba, om man har back-up i form av grannar eller liknande. Men för att själv gå ut och festa? Det tycker jag låter ganska själviskt även om barnen säkert kan tycka det är jätteroligt och spännande att få vara själva hemma.
Men tänk om det händer något, ska man ragla hem från puben då och ta hand om i bästa fall "bara" ledsna barn? (ok, alla blir kanske inte stupfulla när de är ute och festar på såna premisser, men tyvärr förekommer ju det också.)
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Men det förekommer faktist fester där barnen är med är vell samma sak då??? Att man skall ta hand om lednsa barn när man är "stupfull"???
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Beror väl helt på ungen i fråga. Den 11-åring jag har i min syskonbarnaskara skulle man nog kunna lämna en vecka utan problem.
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Jag håller med dig fullständigt!
Det är verkligen inte ok.

Tyvärr så är det nog vanligare än vad vi tror. Jag vet en som lämnar sina barn på nätterna när dom somnat för att gå ut och festa och dom barnen är bara 3 resp 6 månader.

FY säger jag för sådana föräldrar!!!
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Yamaha skrev:
Jag håller med dig fullständigt!
Det är verkligen inte ok.

Tyvärr så är det nog vanligare än vad vi tror. Jag vet en som lämnar sina barn på nätterna när dom somnat för att gå ut och festa och dom barnen är bara 3 resp 6 månader.

FY säger jag för sådana föräldrar!!!

:eek: :devil: :mad:

Men fy HELVETE vilka "föräldrar"!
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Det där låter inte alls bra... Men å andra sidan lite skillnad kanske på en 3 åring och 11 åring. En treåring skall definitift inte vara ensammen hemma...
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Jag håller med, visst är det skillnad på en treåring och en elvaåring. Men på något sätt tycker jag att principen är densamma, det är oansvarigt att lämna en elvaåring hemma en nyårsafton just för att det är nyårsafton, och sedan får det vara en unge som är van att vara själv, ovanligt mogen för sin ålder osv, allt det är ovidkommande tycker jag för man gör inte så när det är nyårsafton.

Har man barn så firar man in det nya året med dom och går inte på krogen, det har med ansvar att göra. Hur kul kan det vara att sitta själv på nyårsafton när man är elva år?

Nä, jag skulle inte ens ha tänkt tanken....
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Det är en 11 åring som inte är särskilt mogen och dom bor i lägenhet i ett område som inte räknas till ett av dom lugnaste i stan direkt.
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Yamaha skrev:
Jag håller med, visst är det skillnad på en treåring och en elvaåring. Men på något sätt tycker jag att principen är densamma, det är oansvarigt att lämna en elvaåring hemma en nyårsafton just för att det är nyårsafton, och sedan får det vara en unge som är van att vara själv, ovanligt mogen för sin ålder osv, allt det är ovidkommande tycker jag för man gör inte så när det är nyårsafton.

Jag håller nog faktiskt med dig, när jag tänker efter. I alla fall om man ser det från barnets perspektiv. Man kanske kan ta hand om sig själv jättebra, och är världsbäst på att ta ansvar - men hur kul är det?:confused:

Jag tror att barn ofta vill verka äldre och mognare än vad de är. De ger sken av att vilja få tillgång till vuxenvärldens alla privilegier. Men innerst inne tycker de ändå att det är väldigt skönt att betraktas som barn. Jag tycker att det är kärleksfullt att se även tonåringar som barn. (Kanske för att när jag var barn var jag så hjärtligt trött på: "...du är ju en så stor och duktig flicka...":smirk: :smirk: )
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Carolus skrev:
Men det förekommer faktist fester där barnen är med är vell samma sak då??? Att man skall ta hand om lednsa barn när man är "stupfull"???

Ja, i mina ögon är det precis lika illa. Folk får ju göra som de vill, men jag skulle aldrig kunna dricka mig full om mina barn var med. Tycker inte "barnfester" och sprit passar ihop öht.
 
Sv: Vilken ålder är okej?

Men lägg av.. vilken 16 åring vill fira nyår med mamma o pappa?

13,åringar har sex nu för tiden.. gissar att du inte visste det?
 
Sv: Vilken ålder är okej?

humlanotrocadero skrev:
Men lägg av.. vilken 16 åring vill fira nyår med mamma o pappa?

13,åringar har sex nu för tiden.. gissar att du inte visste det?


Ja du, Min 16 åring firade nyår med oss. Så nog finns dom alltid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 271
Senast: Sezziyanen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 972
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 752
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 765
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp