Sv: Vilka tillskott kan man ge utan grovfoderanalys?
Brukar hästar ha brist på ADE-vitamin, hur vanligt är det?
Att de behövs efter nyår, är det pga soltimmarna (för d-vit) eller nåt annat?
Nej, brist är ganska ovanligt såpass att det ger symptom (utom på unga djur, te x föl). Samtidigt så teoretiskt så en enbart hö/hösilageitfodrad häst utan mineral eller kraftfodergiv och under vintern häruppe i norden får för lite vitamin. MEN, ADE är fettlösligt och lagras (i levern om jag minns rätt), så de har ofta ett 'reservlager' att ta av, så mindre brister rättar de ofta själv.
Vitaminhalten i grovfodret minskar under lagring, därför nyår (är ju inte exakt på dagen givetvis), och samtidigt soltimmar ja, vi har ju ganska få häruppe i norden under vintern =/
Även för silage sjunker det vid lagring, men studier har visat på generellt högre t ex betakarotennivåer i silage.
Sen, hästar är INTE designade att ta upp färdig vitamin A och D t ex, utan förstadier som de sedan använder för att producera vitaminet. Vitamin A t ex tar de upp via betakaroten i grovfodret, och sen omvandlar de betakarotenet till vitamin A.
Skulle man analysera grovfoder för betakaroten och färdig vitamin A skulle man hitta LÅGA mängder färdig vit A, men höga mängder karoten t ex. Betakaroten finns i massor i gröna gräs (nkl lucern) och - i morötter =)
D-vitamin producerar hästen själv vid solljusbestrålning av huden (så otäckade hästar borde ha lättare även vintertid)
Även E-vitamin är det gott om i gröngräs.
Så, bete och betesgång är optimalt ur vitaminsynpunkt, men under vintern så mindre soltimmar och vi torkar och lagrar det där gröna betesgräset och vitamininnehållet sjunker med lagring.
Om man inte ger massa färdigfoder och håller sig till angivna doser på ADE-vit preparat för hästar så är det minimal risk för att få ett överskott.
Jag ger som sagt rutinmässigt alla som inte har just höga givor vitaminberikat kraftfoder ADE-vit från nyår och fram till våren. Men OBSERVERA att jag då också har ett ICKE vitaminberikat mineralfoder. Normalt är mineraler vitaminberikade. Men ger man inte mineral och inget kraftfoder utan bara grovfoder och selen så är det en god ide tillsätta vitaminer framåt senvintern iaf.