Vilka tillskott kan man ge utan grovfoderanalys?

F

Fitness

Vilka tillskott i form av vitaminer och mineraler kan man ge utan analys på grovfodret?

Dvs de som är nödvändiga att ge om de INTE finns tillräckligt i grovfodret, men som samtidigt inte skadligt att ge överdos av om de finns i tillräcklig mängd i grovfodret.

Sv: Vilka tillskott kan man ge utan grovfoderanalys?

Selen till 99% om man bor i Sverige och har svenskodlat foder.

delvis KL
Tänker också på selen.
Var dock försiktig att ge extra selen om du har selenberikat kraftfoder eller nåt annat mineralfoder med selen i.

Vad är selen bra för? vad händer vid brist på det?
Hur mycket ska man ge per dag?

jag ger havre, kraft grund, betfor och lusern. Är det selenberikat?

Selen är den enda komponenten som anses kunna ge ett längre liv av alla mineraler och vitaminer, läst jag någonstans hade framkommit i någon stor undersökning. Resten är jag osäker på och ser fram emot att någon kunnig kan upplysa om.

Selen krävs för muskeltillväxt och muskelarbete bland annat. Underskott har visat muskelrelaterade sjukdomar hos föl. Underskott hos vuxna hästar genererar sällan några synliga problem. Toxiska intag av selen kan medföra håravfall samt porösa hovväggar bland annat. Jag tippar att krafft grund är selenberikat, kanske även lucern.

klvad gör man om man har en lite tunn fölunge som vägrar äta kraftfoder överhuvudtaget, hon äter enbart hö. Kan man strö mineralfoder över? Eller tillsätta något i vattnet?

det finns mineralfoder i form av godbitar, äter hon det?

Som sagt selen. Sen så beroende på hur mkt kraftfoder man ger/inte ger så ivf efter nyår så är ADE-vitamin inte fel. Det kan överdoseras dock, så ger du vitaminberikade mineraler eller kraftfoder med vitaminer så får du kolla lite.

Brukar hästar ha brist på ADE-vitamin, hur vanligt är det?
Att de behövs efter nyår, är det pga soltimmarna (för d-vit) eller nåt annat?

Se a1agnlju's svar.
Man kan ge tokosel som köps rec.fritt på apoteket, 1 mått (pulver) per vecka för en häst på 400 kg. Knappt 300 kr burken, räcker 1-2 år så det är mycket drygt.

Är nog bara krafft som är selenberikad tror jag även om det inte är nån stor mängd i. Du får kolla på påsen, kanske även selen tillsatt i betforn?

Brukar hästar ha brist på ADE-vitamin, hur vanligt är det?
Att de behövs efter nyår, är det pga soltimmarna (för d-vit) eller nåt annat?

Nej, brist är ganska ovanligt såpass att det ger symptom (utom på unga djur, te x föl). Samtidigt så teoretiskt så en enbart hö/hösilageitfodrad häst utan mineral eller kraftfodergiv och under vintern häruppe i norden får för lite vitamin. MEN, ADE är fettlösligt och lagras (i levern om jag minns rätt), så de har ofta ett 'reservlager' att ta av, så mindre brister rättar de ofta själv.

Vitaminhalten i grovfodret minskar under lagring, därför nyår (är ju inte exakt på dagen givetvis), och samtidigt soltimmar ja, vi har ju ganska få häruppe i norden under vintern =/

Även för silage sjunker det vid lagring, men studier har visat på generellt högre t ex betakarotennivåer i silage.

Sen, hästar är INTE designade att ta upp färdig vitamin A och D t ex, utan förstadier som de sedan använder för att producera vitaminet. Vitamin A t ex tar de upp via betakaroten i grovfodret, och sen omvandlar de betakarotenet till vitamin A.

Skulle man analysera grovfoder för betakaroten och färdig vitamin A skulle man hitta LÅGA mängder färdig vit A, men höga mängder karoten t ex. Betakaroten finns i massor i gröna gräs (nkl lucern) och - i morötter =)

D-vitamin producerar hästen själv vid solljusbestrålning av huden (så otäckade hästar borde ha lättare även vintertid)

Även E-vitamin är det gott om i gröngräs.

Så, bete och betesgång är optimalt ur vitaminsynpunkt, men under vintern så mindre soltimmar och vi torkar och lagrar det där gröna betesgräset och vitamininnehållet sjunker med lagring.

Om man inte ger massa färdigfoder och håller sig till angivna doser på ADE-vit preparat för hästar så är det minimal risk för att få ett överskott.

Jag ger som sagt rutinmässigt alla som inte har just höga givor vitaminberikat kraftfoder ADE-vit från nyår och fram till våren. Men OBSERVERA att jag då också har ett ICKE vitaminberikat mineralfoder. Normalt är mineraler vitaminberikade. Men ger man inte mineral och inget kraftfoder utan bara grovfoder och selen så är det en god ide tillsätta vitaminer framåt senvintern iaf.

jag kanske kan börja ge tokosel??
kan ju ges i förebyggande syfte!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka