Vilka skor?

I

isabella1

Jag undrar vilka skor som är lämpligast för körning b.l.a på asfalt. Kommer dock inte köra dagligen på asfalt men någon gång i veckan i vår/sommar.
Tänkte först på gummiskor men har hört att det blir en kraftig inbromsning då hästen sätter ner hoven på marken och det blir inget naturligt "glid".
Kan jag använda vanliga skor och sula som jag har använt tidigare på honom? Är rädd för att järnet blir halt mot asfalten i backar, både upp och ner, och han tappar fästet i och med att han har vikt som skjuter på bakifrån och han måste ju kunna bromsa/dra.
Vill ge honom de bästa förutsättningarna.
Tacksam för alla tips och råd av er med erfarenhet!

Sv: Vilka skor?

Vi har våra barfota. Men annars så brukar ju vanliga järnskor fungera alldeless utmärkt.

Skaffa broms på din vagn om du ska köra på asfalt nerför mycket, det skulle jag tycka var lämpligast. Baksele har du väl :)

annars fungerar järnskor bra. Jag kör varje dag på asfalt med tung maratonvagn, och det är inga problem.
Polisen har stålskor och stålsöm. De skrittar 3 timmar per dag på asfalt.

Barfota fungerar mycket bra om hästen och du är beredda att lägga ner det jobb det tar att bli barfota.

Vad är det du ska köra? Låter som du har ett projekt på gång, turister?

En sko klädd runt om med gummi gör att hoven "tar stopp" när de sätter ner den. Men det gör också att det blir svajigt för hästen att gå. En häst sätter normalt ner trakterna först och där är ganska liten anläggningsyta först som gör att det blir lite ostabilt i sidled. Vilket ju självklart leder till förslitningar.
Stålsko med gummisula under ger inga av dessa biverkningar men ger ändå en viss form av stötdämpning.
Dock behöver en hästhov och ben få gå på hårt underlag så bara du lägger upp träningen långsamt så klarar hästar gott att gå på asfalt med stålskor.
Dock tycker jag att barfota är bäst men det är inte alla som klarar det.
Sedan så är ju även asfalten något stötdämpande i sig. Packade vinter/sommar grusvägar är hårdare än asfalt.
Ang. halkrisken så skulle jag föreslå broms på vagnen.

Tack för alla bra svar. Vagnen är ännu inte inköpt. Ska naturligtvis ha broms.
Han kan inte gå barfota. Vi har provat med det tidigare men han blir öm.

Funderar på att köra lite bröllops körningar och annat men det är mycket som ska fixas med innan allt är klart. Några tips? Han är mycket trafikvan och van vid stora tillställningar och stora folkmassor.

Tillbaka till skorna så tror jag att det får bli det gamla vanliga!
Tack igen!

Bra försäkringar. F-skattsedel och allt vad detta innebär med uppdragskörningar.

Vad gäller frågan om skor först:

Jag kör med vanliga järnskor, så här års kompletterade med brodd och snösulor. Fungerar utmärkt. Sommartid har jag kört med en häst barfota och en häst med vanliga järnskor (som om jag skulle ha något val förresten, shireskor finns bara som vanliga järnskor) och båda har funkat även om jag nog tyckte att barfotahästen hade bättre grepp på just asfalt.

Vintertid finns inget alternativ för mig, det är skithalt i dalaskogarna och på vägarna här så det är bara till att sko och brodda om man inte vill låta hästen få vintervila fram till april eller så. Unghästarna har gått omkull på gårdsplanen flera gånger men de skodda och broddade klarar sig bra - även i arbete.

Vad gäller bröllopskörningar förutsätter jag att du kommer att träna din häst för det - förutom trafiken måste du ju tänka på att vid bröllop förekommer en del andra "faror" än vid vanlig körning. Hästen ska kunna stå stilla LÄNGE och med folk, barn och hundar springandes kring sig. Den bör tåla att det flyger lite risgryn och annat i luften runt om den och att det är ett jäkla liv... - sådana saker. Sedan måste den förstås vara en klippa att köra också!

Försäkringar och en kontakt med skatteverket bör omgående kollas upp. Vad gäller försäkringar SKA du ha en ansvarsförsäkring i vart fall. En ansvarsförsäkring är ett skydd mot skadeståndsskyldighet och hjälper dig om något gått åt :devil:. Det kan ju endera vara brudparet som kräver ersättning om det blivit en olycka, kyrkan kan vilja ha ersättning om ni råkat köra över en vacker blomsterplantering, ni kan ha råkat repa en bil eller så och då vill bilägaren ha ersättning. Listan kan göras hur lång som helst.

Din vanliga hemförsäkring ersätter inte sådana skador om du vid skadetillfället varit i någon form av förvärvssammanhang! Det vill säga om du på något sätt tjänat pengar på att köra bröllopet.

Sedan får du överväga om du vill försäkra vagnen också. Detta är särskilt viktigt om du ska låna vagn. Ansvarsförsäkringen täcker inte lånad och hyrd egendom nämligen.

Sist men inte minst ska du försöka få en olycksfallsförsäkring. Det finns ju många situationer där du inte är juridiskt ansvarig för en inträffad händelse men där du ändå kan vilja lämna ersättning till den som skadats. Då är en olycksfallsförsäkring bra att ha!

Lycka till önskar försäkringstanten Jenny

Tack så mycket åter igen.
Att han klarar av folkmassor liv och rörelser, barn, hundar massa konstiga saker vet jag att han gör. Har både tränat och han har varit på massa evenemang tidigare. Men då riduppdrag.
Har börjat fixa lite smått med alla försäkringar samt F-skattsedel. Men det är alltid bra med påminnelser och tips från er, mer erfarna o.s.v.
Som sagt det är mycket att tänka på...

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 246
Senast: Vallmo
·
Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 527
Senast: Speedway
·
L
Hästvård Har ni era hästar barfota eller skodda? jag har mina barfota, båda går på lösdrift och rids för tillfället inte, stoet är dräktigt och...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 024
Senast: Equileja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025