Vilka skador vanligast i bakknän hos travhästar? o skador överhuvud taget?

Kokosboll

Trådstartare
Vilka skador är vanligast hos travhästar som sprungit trav? och vilka skador är vanligast att dom får i bakknän? Då mitt kära varmblod som jag har som ridhäst ska pensioneras lite smått så har jag letat o letat efter ett nytt varmblod o kuna hoppa o träna massa med. Efter mkt letande så har jag äntligen hittat hästen jag föll pladask för. Varit o provridit många gånger och grejat massa me hästen,den fånga mitt hjärta direkt. Han är 6år och ett varmblod. Ska hämta han om en vecka och ska självklart veterinärbesikta han innan köpet... nu är jag så förbannad nervös att han inte ska gå igenom besiktningen,men ska jämt tro de värsta men som sagt vill verkligen ha hästen och har inge anant i huvet än den just nu haha.

Den har sprungit endel lopp o vad jag fattade det som som pressades den för hårt hos en proffstränare och tappade efter det suget för o springa. Sen har den varit tävlad i monte oxå. Den har även skadat ett bakknä och blivit behandlad för det med nuvarande ägare viste inte riktigt vad det var den blev behandlad för då dom inte ägde honom då.

Vilket är dom vanligaste skador på travhästar egentligen? och just inom bakknän? Om det nu dyker upp något på besiktningen på böjprovet då står man där o velar ska man ta hästen elr inte beror ju som sagt på vad det är men ändå..

Mitt varmblod som jag har nu och som ja haft i tio år han fick en anmärkning på böjrpovet i ett av frambena och det blev ingenting av det och han har jag kunat hoppat och ridit på ordentligt och det märktes inget av det.

men som sagt beror ju på vad det är dom reagerar på osv på böjprovet..men helvete vad nervös jag är,vill verkligen att den går igenom besiktningen

Sv: Vilka skador vanligast i bakknän hos travhästar? o skador överhuvud taget?

Det är förstås helt individuellt vad travhästar drabbas av för skador. Inflammationer i lederna är ju inte helt ovanligt och dessa kan ju vara både lindriga och kroniska. Huruvida hästen sedan får bestående men i form av tex pålagringar går inte att se vid en vanlig veterinärbesiktning. Vill man veta det måste man röntga hästen.
Om du ska träna eller tävla med hästen kanske du skulle ha tagit reda på vad det är för skada han haft i sitt bakknä, det går ju att själv kontakta de som ägt honom innan.
Om hästen är i kondition nu och inte visar någon reaktion på böjprov eller longering samt ser jämt och fint musklad ut så borde det dock inte vara något allvarligt fel. Dock kan man ju aldrig veta, oavsett vilken typ av häst man köper.

Eurovets har gjort statistik på de hästar de tagit in för behandling och det kanske säger lite om vilka problem som är de vanligaste?

http://euro-vets.com/page/page.asp?id=13

Köpte honom för några dagra sen då han gick igenom besiktningen med longeringsprov samt böjprov,han reagera ingenting på böjrpovet bak o veterinären böjde bakbena samt knän ordentligt.. men på frambena så halta han till dom första två steget när jag sprang iväg med honom.. o veterinären mena på att det va normalt att två steg får dom halta till o de gjorde han os en försvann de helt o han gick rent. Hur pass petiga kan agria vara??? skickade iväg veterinär intyget igår...

fattar inte hur du maner? Hästen var ju inte halt.

Nej men han halta till dom första två stegen på böjprovet på frambena men veterinären mena på att det va inget o bry sig om för sen gick han rent..

Nej men han halta till dom första två stegen på böjprovet på frambena men veterinären mena på att det va inget o bry sig om för sen gick han rent..

Har du skickat iväg papper som säger att hästen indikerar hälta får du nog reservation oavsett ras/försäkringsbolag. Men säger pappren att hästen är ren och att veterinären bara förklarat för dig muntligt att de två stegen är försumbara så är ju hästen hältfri och då är det väl ok för försäkringsbolaget också. Jag fattar inte riktigt måste jag säga.

Jag fattar hur du menar. Du menar att hästen markerade de första stegen men sedan försvann hältan. En del veterinärer säger så och att då är det inget att bry sig om. MEN - som sagt, det viktiga är ju vad hans skrev i protokollet, för även om han säger att det endast är i de första stegen hästen är halt så kan han ju skrivit in att hästen har någon liten grad av hälta.

Jo veterinären sa till mig att hästen gått igenom besiktningen annars skulle jag verkligen inte köpt honom och hon skrev en liten anmäkrning i parantes på böjrpovet att han markerar med hälta dom första två stegen men att det sedan försvann och han av helt ren. Har lämnat in papprena till agria och dom nekade mig full föräskring pga av att han halta till två steg på böjrpovet precis när jag sprang iväg med honom. Ringde upp veterinären som besiktade och berättade det och frågade om det kunde va nå tok om hästen inte va frisk då,men hon mena på att en häst får halta till två steg sådär när man böjt benet så pass rejält o sen ska springa iväg..va ju inte så att han halta hela tiden va ju precis när hon släppte ner benet o jag skulle springa iväg med han då halta han till två steg sen helt ren,och helt ren på longeringsprovet i alla gångarter i båda varven. Veterinären som besiktade skulle ringa agria och ifrågasätta dom så får se vad som händer...

Ska besikta om hästen i september med böjprov enligt agria..och ska då välja min veterinär o hålla tummarna att de inte blir nå haltsteg.. när jag köpte min första häst för tio år sen så halta han till två steg på böjrpovet precis när jag sprang i väg med honom och den veterinären sa att det va godkänt men han skrev inte med det som anmärkning,det var det den här veterinären gjorde så det blev att agria inte ville försäkra fullt ut.

Står såhär på rörelser böjprov: 1 grads hälta på lågt böjprov dom första två stegen sedan ren, Resten ua.

Senast ändrad:

Så urdumt av veterinären att skriva så, det är ju som gjort för trassel med försäkringsbolaget för er med såna försäkringar.

Vi med aktiva travare har inte den typen av försäkring, vi kan inte försäkra det som du fått reservationer på.

Och med tanke på hästens marknadsvärde funderar jag på om det ens är värt att teckna en full försäkring? Om det handlar om veterinärförsäkring kan jag förstå att man vill ha ner kostnaden för vård, operationer etc men det är ju knappast så att det är värt premierna för att få den utdömd vid skada.

Kanske låter cyniskt, men ibland tror jag det är bättre att spara premierna i spargrisen hemma istället, och ha sin egen "försäkring" att ta till om olyckan är framme, när det gäller travhästar. Vi har våra försäkrade i Agria aktiv veterinärvård till en rimlig kostnad i Agria.

menar det:/ förstår inte vaför hon skulle skriva med den där lilla anteckningen.. jo men jag vill ha han fullt föräkrad för hältor o sånt då jag inte gjorde de med min andra häst..han va fullt frisk när jag köpte han för 11 år sen och han gick igenom besiktningen med böjprov o allt men tecknade aldrig nån tillägs försäkring för hältor/benskador vilket jag idag ångrar djupt,han fick en senskada nu i vinras och har kastat ut ca 25 tusen kr på veterinär kostnader ultraljud mediciner med mera....hade jag haft han försäkrad för hältor/benskador så hade försäkringne täckt,inte allt men iaf endel..

Ska iaf besikta om hästen i september med en annan veterinär så får ja hoppas han inte han haltar till nå steg o hoppas den veterinären inte skriver nån sån där anteckning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 009
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: mlii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix