Vilka ska åka hit och Prova på Western?

Sv: Vilka ska åka hit och Prova på Western?

Travfolk are there to win money, not hauling horses all over the country then pay just to see if their horse is going too feak out at the sight of a cow :eek:
az

Travfolk are there to win money, not hauling horses all over the country then pay just to see if their horse is going too feak out at the sight of a cow :eek:
az

OK..... Så då blir det mindre halt på vägarna när dom är på väg menar du? :confused:

Nej, bara att dom har ett anledning att vara utt på vintervägg.
If it was my show I´d have horses that you could use so you could see if stomping cow shit is your thing.
Az

Njaä, kossor och kompani är inte riktigt min grej, gillar inga timed events heller så för min del är det ett stort NEJ TACK, trots att jag bor precis i närheten. Önskar det hade varit en trail och western riding/equitation clinic istället, DET hade helt klart varit värt att köra dit för!!

Njaä, kossor och kompani är inte riktigt min grej, gillar inga timed events heller så för min del är det ett stort NEJ TACK, trots att jag bor precis i närheten. Önskar det hade varit en trail och western riding/equitation clinic istället, DET hade helt klart varit värt att köra dit för!!

Men då hade det inte varit RHA som arrangerade, vi arbetar ju för timed events och boskapsklasser.:angel:

Här du provet?
Om RHA hade stallt upp med häster skulla du vilja prova?
Az

Nu kan jag inte längre låta bli att svara...:)

Ett: Tror du på fullt allvar att det bara är att sätta sig på en häst du aldrig ridit och "åka med" och ta reda på om du vill hålla på med koklasser?

Två: Varifrån har du fått uppfattningen att RHA äger hästar?

Anledningen till såna här aktiviteter är ju att du och din häst tillsammans ska få möjlighet att prova på... Att kunna göra en start under mer avslappnade förhållanden...

NO! änledning till ett PROVA PÅ är att se om du själv vill komma med ko gänget och se om du få smak för det, din häst shit i ko fullstandig, och vad tro du händer om han är rädd och du är ett nervvrak?

Dom som ännördna den har Prova På bor i närheten och har beproved ko häster.

Sist: är din ridning så dålig att du kan inte rida non annan häst än din egen då ska du inte vara bland kosa.
Az

Tycker ändå att det är lite fräckt att förvänta sig att privatpersoner som hjälper till att ordna ett arrangemang för en förening ska låna/hyra ut sina egna (tävlings-?)hästar till 'vem som helst'. Vore ju ett annat läge om det vore en anläggning där det finns hästar som normalt deltar i kurser för utomstående.

Hela upplägget med dom här dagarna syftar till att få prova på de olika boskapsklasser som finns på tävlingarna, INTE att man som nybörjare utan häst ska få känna på någon annans häst ihop med kor! Varför skulle RHA låna ihop ett tiotal hästar från sina medlemmar och låna ut dom i sin tur till ryttare som vi inte vet ett dugg om? Framförallt: vart hittar vi hästägare som är dumma nog att göra detta? Hela iden är att folk med egen häst och viss vana från boskap skall få prova de olika klasserna i lugn och ro. Och anledningen är väldigt enkel, vi har många ryttare som tränar hemma eller hos någon granne som har kor men aldrig tar steget fullt ut och provar för en meriterad instruktör. De flesta av dom har viljan att komma dithän att de kan starta i någon mindre tävling så småningom, men säg de småtävlingar som har boskapsklasser i sverige! Därför gör vi detta, målet är att få dessa människor ut på tävlingsbanorna och då känns det nog tryggare att premiären sker så här. Alternativet är ju att första starten blir på tex. Chappen eller Axevalla och detta avskräcker nog flertalet. Jag är med och anordnar det här och jag har ingen beprövad kohäst vart du nu fått det ifrån? Och om jag hade det skulle jag absolut inte låna ut den till någon jag inte känner!

Senast ändrad:

Håller helt med dej!! Varför i hela friden skulle man låna ut sin tävlingshäst till någon orutinerad?! Jag skulle själv aldrig komma på tanken att ens sätta mej på en meriterad cutting eller workingcowhorse för jag skulle inte hänga med i svängarna:o:D Jag skulle flyga som en vante och jag skulle störa hästen alldeles för mkt... Tyvärr!! Men det är dagens sanning. Trots att jag ridit sedan jag var 5år och tränat på kor flera gånger.

Det är väl alldeles utmärkt att kunna åka på en prova på träning och se ifall det kan vara någonting för dej och DIN EGEN HÄST Dels får du chansen att se hur hästen reagerar. I normala fall tror jag inte att hästen spränger ridhuset för att komma därifrån.
Någon gång måste ju vara den första:idea:

Jag tycker att man ska ta chansen om man är nyfiken, jag skulle själv kunna tänka mej att åka. Men min unghäst är för grön ännu, vill ha lite mer basic träning innan jag blandar in kossorna i bilden.

Det är bara att lasta sin kuse och åka!!!

/LL

Cultural differances that cain´t be explained.
Az

Kanske är så.
Men jag skulle aldrig slänga upp något blåbär på min egen häst (ska någon annan rida den är det min tränare som jag har förtroende för:)). En bra häst har kommit av mkt arbete, tid och framförallt de kostar pengar. Det är inget man vill få raserat för att någon eller flera ska sitta och "prova" cutting eller working cowhorse.
Trasig och skrämd kan man få sin häst ändå.
Sen säger jag inte att folk rider som krattor, men varför ta risken?!

/LL

Like I said cultural differances, your swed´s, I´m american, i have more faith in my horses than ni.
Az

Jo, jag har provat, både i Sverige och USA, i Sverige på egen häst, i USA på andras (dels hästar som var i träning hos den tränare jag jobbade hos men även sådana som folk inte ville/vågade rida själva men ändå ville att dom skulle få ko-vana) Så jag har testat och visst kan det vara roligt ibland, men jag har konstaterat att det inte är för mig :laugh:

Tycker ändå att det är lite fräckt att förvänta sig att privatpersoner som hjälper till att ordna ett arrangemang för en förening ska låna/hyra ut sina egna (tävlings-?)hästar till 'vem som helst'. Vore ju ett annat läge om det vore en anläggning där det finns hästar som normalt deltar i kurser för utomstående.

Fast PL har ju ett företag och det är väl inte alltid så lätt för Az m.fl att inte ta för givet att man ska ha egen häst, så en viss poäng har Az i sitt inlägg. Hur vet man att sin egen häst reagerar positivt? Den kan ju lika gärna få panik och börja klättra hysteriskt osv Det är ju viss skillnad att rida förbi en kohage och vara i en fålla

Sedan var Az tanke nog inte att låna PL's tävlingshästar, jag menar Long Valley har lektionshästar vad är det som säger att inte fler har samma.

Jag vet hur PL's verksamhet ser ut men det är det inte alla som gör.

Precis.

Alltså, jag tror jag fattar hur Arizona menar. Att det vore bra om det fanns en verksamhet som liknar Long Valley, där du som nyfiken kan komma och testa t ex boskapsklasser på rutinerade läromästare. För att se om själva arbetet passar en själv, så att man vet hur det är och går till - kanske för att efter det hitta en passande häst och träna för det på hemmaplan. För sån verksamhet har vi ju inte i Sverige, eller?

Jag har inte läst ett enda ord om vad det är RHA anordnar just denna berörda helg, mer än det som skrivits i tråden, men jag har fattat det som att det inte alls är det Arizona tänker på. Det här är en prova-på-grej för de med egen häst, som en slags kom-igång-tävling (?), just för att man inte ska känna sig helt off när det är tävlingssäsong och man ska ut första gången...eller? (Korrigera mig gärna, jag har som sagt inte läst utanför tråden.)

Så det är två vitt skilda saker som det syftas på. Arizona efterlyser en "halkbana" (när man kör på lånade bilar på en hal körbana, för att få erfarenhet av halka INNAN man sätter sig i den riktiga trafiken) medans RHA arrangerar ett nybörjarlopp i streetrace (för de med egen bil som vill testa på nåt nytt). Olika mål, olika förutsättningar.

Och ja, vi har inte samma möjligheter här i Sverige jämfört med USA och Canada (och t ex Tyskland?). De flesta hästarna inom westernridningen är privatägda och läromästarna finns för det mesta hos tävlingsryttare, som helst inte lånar ut sina hästar - på grund av rädsla för skador och fel. För vi har så få hästar och de flesta får kämpa (fysiskt eller genom plånboken) för att komma dit.

Does that mean that I can count on you lillaid to help me round up the cows here? and if you haven´t got a horse you can take one of mine?
Az

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 462
Senast: Wonna
·
Hoppning Som vissa vet så har mitt senaste hästår varit synnerligen dramatiskt, och inte speciellt roligt. Förra våren (2004) så bestämde jag mig...
Svar
3
· Visningar
949
Senast: superstar
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka