Sv: Vilka ska åka hit och Prova på Western?
Precis.
Alltså, jag tror jag fattar hur Arizona menar. Att det vore bra om det fanns en verksamhet som liknar Long Valley, där du som nyfiken kan komma och testa t ex boskapsklasser på rutinerade läromästare. För att se om själva arbetet passar en själv, så att man vet hur det är och går till - kanske för att efter det hitta en passande häst och träna för det på hemmaplan. För sån verksamhet har vi ju inte i Sverige, eller?
Jag har inte läst ett enda ord om vad det är RHA anordnar just denna berörda helg, mer än det som skrivits i tråden, men jag har fattat det som att det inte alls är det Arizona tänker på. Det här är en prova-på-grej för de med egen häst, som en slags kom-igång-tävling (?), just för att man inte ska känna sig helt off när det är tävlingssäsong och man ska ut första gången...eller? (Korrigera mig gärna, jag har som sagt inte läst utanför tråden.)
Så det är två vitt skilda saker som det syftas på. Arizona efterlyser en "halkbana" (när man kör på lånade bilar på en hal körbana, för att få erfarenhet av halka INNAN man sätter sig i den riktiga trafiken) medans RHA arrangerar ett nybörjarlopp i streetrace (för de med egen bil som vill testa på nåt nytt). Olika mål, olika förutsättningar.
Och ja, vi har inte samma möjligheter här i Sverige jämfört med USA och Canada (och t ex Tyskland?). De flesta hästarna inom westernridningen är privatägda och läromästarna finns för det mesta hos tävlingsryttare, som helst inte lånar ut sina hästar - på grund av rädsla för skador och fel. För vi har så få hästar och de flesta får kämpa (fysiskt eller genom plånboken) för att komma dit.