Vilka sårsprayer är cancerframkallande?

sommarvind

Trådstartare
Undrar om ni kan dela med er av vilka sårsprayer som är cancerframkallande?

Hur är det med blåspray och Oinfektion? (den sistnämda är inte avsedd för häst men känner till flera som använder den i samband med mugg/rasp.

Sv: Vilka sårsprayer är cancerframkallande?

ta reda på innehållsförteckning på dem så är det lättare att svara på din fråga. :idea:

Blåsprayen är inte tillåten längre. Så nånting är det väl med den som inte är okej i alla fall.

När blev blåspray förbjudet? Är inget jag hört och jag hittade inget om det när jag bara googlade lite snabbt... Har helt missat att det skulle vara något galet med blåspray, är det det så vill man ju gärna veta :)

Blåspray säljs ju fortfarande, hittar det i nästan varenda butik jag kollat.

Jag brukar använda tjärspray, eller plåsterspray. Men tjära är ju cancerframkallande (i stora mängder och ofta applicerat), så det går väl bort. Och plåsterspray innehåller olika plaster, och säg någon plast som inte är cancerframkallande?

Jag sitter inte på någon specifik innehållsförtecking, men har hört mycket diskussioner kring att det är fler och fler antiseptiska sprayer som är skadliga/cancerframkallande det var därför som jag ville vädra frågan.

Gäller det även trätjära? Jag har använt det vi ett par tillfällen i samband med strål/bärrandsröta.

Alla blåprodukter som är uppbyggda på gentiana vilket väl alla dessa är, är så att säga cancerframkallande iom att gentiana är det. Men det finns väl i stort sett inget längre som inte är i någon grad cancer framkallande. I den omfattningen man använder det lär du aldrig någonsin behöva oroa dig för de påföjderna, hästarna lär i alla fall inte hinna bygga upp till ågon cancer på deras "korta" levnadstid och så länge du inte själv väljer att använda det på dig själv varje dag så lär du inte heller vara i farozonen med de små mängder cancerogener som finns i det. Det finns vissa gränser på denna cancerskräck som ibland tittar fram i samhället. Går du ut i en storstad en dag utan gasmask lär du få i dig extremt mkt mer cancerframkallande ämnen än om du använder ett sårspray eller för den delen äter potatischips ;)

Seriöst så får människor cancer av tomater enligt forskning om de äter kopiösa mängder . Och chips osv ..
Håller med Gylle.

Stoppa hysterin . Typ .

Senast ändrad:

Jag använder inte sårsprayer, men luktar den tjära eller är lila så är den cancerogen.

Jag tror inte det är någon fara med tanke på cancer att spraya på dessa några enstaka ggr per år på ett väldigt litet område, men att spruta på mugg upprepade ggr är definitivt inte bra.

Sen är det så att den typen spray är för bakteriedödande och hindrar sårläkningen. Det är bättre att göra rent med koksaltlösning och ha på lite desinficerande salva från apoteket om det behövs.

. Och plåsterspray innehåller olika plaster, och säg någon plast som inte är cancerframkallande?

Finns det överhuvudtaget någon plast som i sig är cancerframkallande? Det är väl snarare olika tillsatser i plastensomm mjukgörare, lim, färgämnen, stabilisatorer och liknade som kan vara skadliga, särskilt om produkterna används på annat sätt än de är avsedda för. En plastform som är helt ofarlig i sandlådan skulle tex kunna tänkas släppa ifrån sig cancerframkallande ämnen om man fyller den med en fet kaksmet och värmer den i mikron.

Visst finns det oroande många plastprodukter som är skadliga även när de används som det är tänkt, men det är knappast plasten som sådan som är problemet.

(Skriver hon som i princip försörjer sig på plastprodukter...)

Ja det beror väl på vad man menar med plast.
Det är en petroleumprodukt (som även är vanliga ingredienser i olika hudkrämer) och sånt är cancerframkallande. I absurda mängder och on man typ inhalerar det. Tror inte man behövervara orolig faktiskt. Jag jobbar med plast och är det inte. Mitt enda problem är att jag bränner mej på nypressade detaljer :p

Ts
Ja all tjära kan ge cancer.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Svar önskas snabbt som ögat, please! I samband med att jag hanterat min häst har jag skadats och fått flera frakturer. Har någon här...
Svar
10
· Visningar
1 502
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka