Vilka sadlar har rätt bom för min häst?

J

JBL

Jag har idag en RockingR reiner som jag haft i flera år och har nu fått höra att den inte passar min häst.

Hon är bred över skulderbladen så hon behöver mer rörelsefrihet. Min sadel är full quarter men den är för "rak" i bommen. Det var ute en försäljare och provade två sadlar som passade mycket bättre. De var bara quarter storlek men de var mycket mer svängda i bommen (mer bananformade) så de gav mycket mer luft över skulderbladen.

Tyvärr var det ingen av de sadlarna som föll mig i smaken rent estetiskt då jag vill tävla i Horsemanship och Western Riding. Känner ni till några märken som har "rätt" form på bommen till min häst men ändå är lite "finare".

Tack!

Sv: Vilka sadlar har rätt bom för min häst?

Min pålla är också bred över bogen, crates är ganska svängda utåt fram så den ligger iaf perfekt för henne. Tänk om min student-plånbok ville hålla med :( (kan ju inte lägga hur mkt pengar som helst på en skogsmulle även om jag velat ;) )

Du har ju inte skrivit ut vilka märken du provat tidigare ;)

Jag har funderat på Crates men jag har ingen försäljare i närheten så det är svårt att prova. Om jag ska skicka efter en sadel så vill jag iallafall veta om det finns en liten chans att den passar:-). Har du quarter stl eller full quarter?

Det var full quarter på den jag provade, en classic reiner :) Vill ha! (ge mig en vinstlott någon! ;) )

Jag har ju en sadel som är värd lite som jag förmodligen har en köpare på, sedan brukar man ju kunna köpa på avbetalning. I övrigt skulle jag behöva en stoooor vinst.

Jag har lite annan uppfattning av crates... tycker dom ligger bättre på raka ryggar. Hårda som bara den att rida i oxå.....

Har du något tips på "bananformade" sadlar. Det var Garland och någon som hette WWW Platinum som passade men inte föll mig i smaken.

Jag har en pool´s reiningsadel. den är mycket rymlig för bogarna och lite mer böjd i bommen. Otroligt prisvärd, snygg och sköööön sadel! :laugh:

Börjar med en :eek:

Men lilla vännen, du har antagligen bara sett en WWW Platinum sadel i hela ditt liv om du säger som du gör. De går ju att få precis som man vill ha dem uppbyggda. De bygger ju sadeln när du beställer den. Alltså kan man välja mycket eller lite jollt pjollt..... Desutom kan man välja bom, sen lägga på lull lullet... :love: Mer valfrihet än så kan man ju inte få.

Var beställer man en sådan?

Nog kan jag kanske hjälpa dig med lite kontakter, men hur kom du i kontakt med den sadeln du provade?

WHC var ute och provade sadlar på ett antal hästar som ansågs ha fel sadlar under ett träningsläger.

Liknande trådar

Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 357
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 993
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025