Vilka sadlar går att måttbeställa?

Rumpnissen

Trådstartare
Ja, ni förstår frågan. Röösli, Jensen, Equipe? Fler? (Hermes?)

Vad har ni för erfarenheter av de/n måttbeställda sadeln du har?

Jag trodde i min dumhet att Jaguar gick att måttbeställa men där hade jag tydligen fel. :(

Senast ändrad:
Sv: Vilka sadlar går att måttbeställa?

passier tror jag man kan måttbeställa. har dock ingen erfarenhet av det själv

När jag frågade på Scandinavium så sa de att Jaguar inte gick att måttbeställa men att den fanns i så många utformningar så det alltid fanns något som passade.

Visst, men min häst ser ut som en GRIS över ryggen och jag ser ut som ett mumintroll... :devil:

Childeric, just det!!!

Senast ändrad:

Amerigo .... Jag väntar just på min nya sadel som förhoppningvis ska passa min PRE som har världens knepigaste rygg :crazy:

Är det ingen utav er som har en måttbeställd sadel och vad tycker ni om den?

Centaur: Butets dressyrsadel (den jag hittade) såg grymt skön ut. :love: Har ridit i Butet hoppsadlar förut men aldrig i någon dressyr...

Jag har en måttebeställd sadel! Lowatt and Ricketts heter den! Finns bara tyvärr en sadelmakare i Sverige som tar in dom. Skulle kosta lika mkt som Jaguar och Röösli m.fl om de gick genom affär...! Underbar sadel, men tyvärr så är dens adelmakaren sjuk nu så inga fler Arabian sadlar i nu läget:crazy:

Men jag ser en klar fördel med att måttbeställa - men är man en sån som byter sadel stup i kvarten så är det ju en nackdel då dom är svårare att sälja...

Jag mått beställde min då jag är lång 174cm så jag behöver 18" plus att jag är smal 55kg så jag vill ha en sadel med smal midja! Såklart oxå för att man får den som man exakt vill - jag har buffelskinn och nått "blankt" i sittsen och extra tjocka knästöd.

Jag har två sådana L&R sadlar och den tredje hästen har en "vanlig" Bates Isabell Werth den är super men det går ju inte att jämföra med dom som är sydda endast för att passa mig och den hästen den ligger på!!

/Zanzan

Jo Jaguar går visst att måttbeställa! De har nyligen kommit ut med en ny modell med liknande fransk bom som Childeric har, klämde på en sådan nyligen och den verkade underbar! Synd att jag inte gillar att rida i sadlar med de franska bommarna :mad:

Folk tycker jag är dum i huvet som avskyr Childeric ;)

Vad skumt. Då kan de ju inte vetat vad de pratade om på mässan i Scandinavium... För då fick jag veta att det inte gick...

Men nu blev jag glad. :idea:

Hm, pratade med han som kollade om min Jaguar låg bra på min nya häst och han sa så iaf! Eller snarare så var det min mamma som pratade med honom iaf! Om du vill kan jag pm:a nret till honom sen...han finns i sthlm men ändå :p han kanske kan tipsa om någon annan som provar ut dem..

Det kan ju också vara uttrycket "måttbeställa" som förvirrar. Många sadeltillverkare menar ju att alla sadlar går att måttbeställa; dvs få i olika tum och vidder. Medans de pratar om "anpassningsbeställa" eller något sådant, när man tar de exakta måtten på häst och ryttare....

Dem passar inte mig bara, i regel är de franska bommarna 2 cm vidare över "midjan" på sadeln och jag upplever att de är väldigt vida just däröver och jag får ont i höfterna, benen och ljumskarna. tycker det är väldigt obekvämt. Enligt "min" sadelmakare så trivs ryttare med bredare höfter eller de som är längre med de franska bommarna, vi som är lite nättare och kortare (jag är 163 med smala höfter) trivs bättre med ex. Jaguar som är smala över midjan på sadeln!

Min tränare har samma kroppskonstruktion som jag och hon upplever de franska bommarna precis som jag!

Hoppas det var ett någorlunda vettigt svar ;)

Hm jo så kanske det kan vara! Men han sa iaf att Jaguar tagit fram en sadel som skulle kunna konkurrera med Childeric, Röösli och alla de andra sadlarna inom den måttbeställda kategorin :p

Kom just på, går inte CWD att måttbeställa?

Ickiz: Vad är det du upplever att du inte gillar med Childeric?

Ja du jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som stör mig med den sadeln.. Passar inte mig helt enkelt. Sedan tycker jag att den är ful. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 316
Senast: manda
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 432
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar