Vilka rörelser...

C

Carmenzita

... tränar ni på? Om man läser inlägg här, känns det som om ridnivån är extremt hög emellanåt. Kunde vara spännande att höra vad just Du och Din häst övar på.

Sv: Vilka rörelser...

Det beror på vilken klass jag förnärvarande tävlar, nu på sommaren när jag uteslutande rider fälttävlansprogrammen tränar jag bara på dom rörelserna som ingår och det är öppna och sluta och galoppombyten, sedan tränar jag mer på att förbättra grundgångarterna mer och mer.

På vintern tränar jag mer på dom samlande rörelserna tex piruettgalopp,mkt förändringar i travprogrammet för att förbättra registret, vidare tränar jag på att förbättra seriebytena, har kommit till vart 3:e.

Tävlar Distans med ena hästen. Han rids mestadels ute i skogen. Tränar tempoväxlingar i trav och galopp.. Rider långa pass. Någon gång i månaden snabbtränar vi i galopp.

Just nu så känner jag mig totalt lost och jätteförvirrad. Så jag vet inte vad jag övar på just nu. Ingenting alls. Jag rider ut istället.
Poletten trillar nog ner nån gång, jag funderar mycket på detta varje dag och vänder och vrider på sakerna och testar logiken... fram tills dess att något ljus poppat upp så gör jag alltså inte så himla mycket.

Med mitt halvblod arbetar jag mycket med skolorna i skritt och trav; öppna, sluta, förvänd sluta. Jobbar med halva steg mot tramp, fungerar bra vid hand och sämre uppsuttet... (och vem kan det bero på... :o )
Har börjat att arbeta lite mer med galoppen, men där talar vi inte direkt om några "rörelser". Hästen kan bjuda på några steg öppna/sluta ibland, men jag har mest nog med att träna på att sitta still och inte störa.

Kallblodet skrittar jag bara. Inga rörelser, bara böjning och framåt-nedåtsökning. Det är illa jobbigt det tycker hon... :angel:

Mina hästar har haft semester sedan mitten maj, så jag ska börja med långa skritturer i skogen på lång tygel, varvat med böjning och sökning framåt-nedåt vid hand...
Innan sommaren tränade vi mycket öppna och sluta i skritt och trav och bakdelsvändningar, samt 'varvbyte utan att tappa iväg bog eller bakben' genom åttvolter och serpentiner av olika storlekar. Vi hade också påbörjat galopparbete, ett par fattningar i varje varv och korta repriser. Själv tränar jag mest på att sitta still mitt över hästen och inte vinkla bäckenet bakåt eller vika midjan i färdriktningen...

Själva övningen vi gör är bara att rida på en volt (inte så avancerat). För mig blir det övning på att dra bak benen (stretcha höftböjaren), bära handen, inte tippa framåt, titta uppåt och inte neråt, ha min näsa som hästens (ta henne med mig i rörelsen och inte göra rörelsen utan henne...) och våga rida hästen på inner hjälperna fastän vi faller innåt (jag försöker fösa henne utåt). (Det är mycket med sitsen och hjälperna, det mesta brukar dock ge sig om jag kommer i håg att andas :) ).
Annars är vi på nivån -"åh, jag kan sitta på min häst och wow, det går att styra och bestämma tempo med...!". Mao vi har inte kommit så långt.
TantMånsten trivsel motioneras bara så där försöker jag mest öva på min sits och min hjälpgivning när jag ids och inte bara åker med.

I dagligdags är det mestadels skolor i skritt och trav, halva steg i omväxlingar där de ibland får glida ner till piaffen. Galopparbete med skolor, piruetter och skolgalopp. Jobbar på att lära mig seriebyten och det går allt bättre. En riktigt bra dag arbetar jag också med terre-a-terre där jag i första hand vill ha rena övergångar och fungerar de kan jag nosa lite på skolor i terre-a-terre men nu har verkligen nått vår "jättebästa-nivå" som ju bara dyker upp en gång i kvartalet eller så...

just nu jobbar jag med skolor i skritt o trav,diagonala traversaler,piruetter, galopp arbete,samling,ökningar,förvänd sluta.

mitt halvblod måste man göra nya saker på hela tiden för han blir uttråkad annars :-)

Vi jobbar (när jag väl har tid, vi prioriterar lite annat just nu, tex mysa/umgås och gå ut på långpromenader på hårt underlag för att få hovarna bra nån gång) med böjning, sökning framåt-nedåt och att spåra (alltså flytta bogen 2 cm hit eller dit osv). Bara det allra mest grundläggande alltså. Jag har inte börjat rida honom än (suttit en gång, men sen tog det stopp, inte pga honom utan pga yttre omständigheter) utan bara jobbat från marken.

Tja, mest myser vi på promenader antingen i grimma eller tömkörd, ute i eländig terräng. Off road så mycket det går (men även en del på hårdare underlag). Jobbar då lite med följsamhet för dels min kropp, dels tyglar/tömmar men mest "fokus". Låter naturen göra sitt jobb med balans, samling, bärighet, form... Också drar vi lite träd och lyssnar på fåglarnas kvitter, kikar efter svamp och bär :).

Varierar detta med lite jobb vid hand där vi i princip enbart jobbar med placering och utifrån detta form, samt lite lösarbete då jag mest njuter av att titta på hennes trav :). Nya favoriten är dock att jobba med att lyfta ett ben i taget i bomserier (i grimma och grimskaft), träna lite problemlösning sas -koordination och kroppskontroll.

Mest koncentrerar vi oss dock på benövningar mot stretching, lite TTEAM och massage just för tillfället.

Avancerat huh? :P
Jag RIDER ju inte ens, så kanske var jag inte ens kvalificerad att svara på frågan.

Just nu tränar jag mest på att klättra på väggarna på jobbet, i frustration över att inte kunna tillbringa hela dagarna i sadeln. Det känns som idioti att först gå till sjukgymnasten och få kroppen fixad så man kan sitta rakt till häst, för att sedan sitta på jobbet hela dagarna och bli stel och sned :eek:

I övrigt verkar allt gå i ett evigt kretslopp kring piaffen, i nån sorts långsamt uppåtgående spiral. Man börjar nosa på piaffen, så ser man vad man behöver gå tillbaka och träna på för att piaffen ska bli bättre, så tränar man på de grejerna, och så går man tillbaka till piaffen - och varje gång man är och nosar på piaffen får man skjuts i andra grejer. Och alla hästarna har sina respektive spiraler med olika egenskaper och olika rörelser som utgör spiralen. Och varje gång man går in på ett nytt varv känner man sig som en loser, tills man tar sig i kragen och inser att man faktiskt inkasserar 200 spänn varje gång man passerar "gå"... vilket man förstås glömmer lika fort och blir en nolla igen.

Rörelsemässigt så pysslar vi väl, förutom med piaff av högst varierande kvalisort, med lite experimenterande med passagen hos någon häst. En och annan häst kan prestera riktigt anständiga travökningar, någon gör (hrmmm, rätt stora) arbetspiruetter och skolor i galopp och någon börjar få rätt befästa byten. Två av grabbarna gör piaffpiruetter som jag är rätt mallig över. En nosar även på levaden, men det är riktigt förbaskat svårt, en gång har han gått in i en äkta levad men det fattas en hel del för att han ska kunna göra det upprepade gånger. Går nog bättre om han bantar 30 kilo, hehe... Min svaghet är helt klart galopparbetet - den äldre ridhästen har skitsvårt för framför allt bytena, har över huvud taget svårt för galoppen, den yngre är bara riden i galopp ett halvår, och småttingarna börjar just komma till det läge där man kan börja jobba dem på långa tyglar.

(Fast det där arbetet på långa tyglar är både jag och småpållarna rätt less på just nu, så vi har dammat av vagnarna. Målet är att få kondis nog att köra lite maratonhinder innan det blir för blött i backen. Rock'n'roll!!!)

Eftersom jag nu sålt alla gamla välskolade hästar *snyfft* så tränar jag den nya på såna oerhört komplicerade saker som att flytta bogen, flytta baken, söka framåt neråt, lyfta ryggen, övergång till trav utan spjärn o.s.v.

Det är dock väldigt intressant som projekt. Jag har köpt en oerhört kapabel 5 årig travhäst som kan springa hur fort som helst rakt fram men som bara galoperar på rundbana, hänger nått så extremt mkt på höger töm och har ont i bakknäna samt väger ca 70 kg för lite och är väldigt omusklad.

Denna trasiga varlese ska jag se om jag kan förvandla till en topptravare. Kapaciteten finns där, kul att se om man kan plocka fram den.

I början red jag honom ca 5-10 minuter varannan dag, han orkade inte mer och sen har det utökats till 20 minuter varje dag!!!!!!(jag bryter mot mina egna regler, mest för att han egentligen aldrig kommer till nån träning, det tar ju 20 minuter bara att värma upp en häst så att den blir arbetsduglig ju.)

Idag var han så pass duglig i morgonpasset och hade ryggen uppe bra at jag tog honom ett pass till nu på kvällen, skrittade ner och uppför en liten backe och fick honom att länga sig fint. Travade uppåt en gång och då sa bakknäna stopp efter 3 steg, men det var nyttigt att visa honom framåtnedåtsökningen i trav även om han inte orkade. Förhoppningsvis så fattade nervsystemet en del iallafall.

Andra saker som jag gör med honom är att mata honom, hur mk mat som helst går in i denna magra kropp, massor av protein behöver han. Ska göra en enkel munoperation i Helsingborg på fredag, vanliga tandisen kunde inte fixa det, tror att den operationen löser prolemet han visat i körningen med att han hänger på en töm.Den som tog bort vargtanden på höger sida tog inte bort roten, han har grymt ont där.

Han får en slags akupressurbehandling varje vecka av en tjej med tanke på att sätta igång alla organ i hans kropp, han är som på sparlåga, ur funktion och jag ser att det börjar bli en utrensning, lite mjäll, lite knoppig hud, lite näsgojs och lite andra tecken.
Tror att han kommer att bli riktigt riktigt dålig snart när alla skit ska ur hans kropp, men det som inet dödar härdar heter det ju.

Healing får han nästan varje dag, mest över ryggen men nu på bakknäna med. Svansmassage får han och behöver.Hovarna är dte oxå en del pyssel med, torra skrumpna små saker.
Att ryktas hör till favoritsysselsättningarna, han är ju inte borstskämd med sånt under sin tid i stressigt proffsträningsstall.

Nu låter det som att han är världens trashank men så illa är det inte, det är bara jag som är PETIG i överkant och verkligen ska skapa en toppindivud och använda alla medel som står till buds. Folk som ser honom ser oftast en rätt glad häst med glansig päls men som är lite mager och omusklad.
Mkt skrivet, märks det att jag är fixerad vid mitt projekt?
Planen är att jag ska hålla på och dressyra honom till december ungefär mest i skritt och lite övergångar till trav. Sen ska han få 14 dagars vila och sen ska jag börja köra honom med tryckvagn till i Mars ungefär kombinerat med ridning för att sen börja köra honom i lite intrevaller. Jag funderar på att göra i et i galopp under sadel men förmodligen blir det för vagn och i trav.Får se hur det känns.

Skolorna i skritt och trav utmed långsida, samt diagonalsluta och förvänd sluta i skritt. Skolorna på volt. Travstarter.

Egentligen är rörelserna inte så viktiga just nu. Jag jobbar mycket med min egen sits och att lära mig känna hästens bakben.

Immer

:bow:

Samma här, är just nu sadellös (igen) vad gäller ena hästen, han är dessutom väldigt HAL just nu så en del övergångar blir lite :bump:

:rofl:

Jag övar skolor i skritt och trav, diagonalslutor, skolor på volt och halva steg (påbörjat tramp). Sen har jag börjat laborera lite lite lite med våra galoppfattningar, men de hade jag tänkt ta tag i 'på riktigt' mot vintern.
Annars tränar vi mycket på att vara avstressade och luuuugna.

Jag tränar även på min koordination och kroppskontroll, det är ju som bekant inte det lättaste...

red in pållen i våras och har gjort mycket markarbete med henne, söka neråt framåt,höja ryggen, mycket lösgörande övningar för att få henne följsam och rörlig.Voltarbete sätta bakbenet under tyngpunkten, att flytta bak och framdel m.m. Uppsuttet har jag övat öka och minska stegen , i skritt och trav. Galoppen vilar lite då jag fokuserar på att det ska fungera i de övriga gångarterna. Volter , rakriktning genom böjning, början till öppna..håller på som sagt och jag har inte bråttom, så hon får den tid hon behöver. Som ryttare kan jag mer så jag får ibland rida på välskolade hästar och jobba med min kropp, utvecklas själv då jag ligger några steg före min häst ...och så ibland blir det bara ut och rida i skog och mark och ha lite miljöträning.
Utöver ridning så blir det tömkörning och ut och cykla!

Väntar på min bomlösa sadel som jag beställt från Tyskland!!

Jag och min pålle brukar öva på skolorna i skritt och trav. Traversal är helt klart en kul övning! Vi försöker jobba med de halva stegen. Fast just nu så funkar inte de jättebra.... Jobbar även med dessa övningar från marken. Jag longerar ibland, fast jag är inte så duktig på de.....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 249
Senast: Takire
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat