Sv: Vilka rörelser...
Eftersom jag nu sålt alla gamla välskolade hästar *snyfft* så tränar jag den nya på såna oerhört komplicerade saker som att flytta bogen, flytta baken, söka framåt neråt, lyfta ryggen, övergång till trav utan spjärn o.s.v.
Det är dock väldigt intressant som projekt. Jag har köpt en oerhört kapabel 5 årig travhäst som kan springa hur fort som helst rakt fram men som bara galoperar på rundbana, hänger nått så extremt mkt på höger töm och har ont i bakknäna samt väger ca 70 kg för lite och är väldigt omusklad.
Denna trasiga varlese ska jag se om jag kan förvandla till en topptravare. Kapaciteten finns där, kul att se om man kan plocka fram den.
I början red jag honom ca 5-10 minuter varannan dag, han orkade inte mer och sen har det utökats till 20 minuter varje dag!!!!!!(jag bryter mot mina egna regler, mest för att han egentligen aldrig kommer till nån träning, det tar ju 20 minuter bara att värma upp en häst så att den blir arbetsduglig ju.)
Idag var han så pass duglig i morgonpasset och hade ryggen uppe bra at jag tog honom ett pass till nu på kvällen, skrittade ner och uppför en liten backe och fick honom att länga sig fint. Travade uppåt en gång och då sa bakknäna stopp efter 3 steg, men det var nyttigt att visa honom framåtnedåtsökningen i trav även om han inte orkade. Förhoppningsvis så fattade nervsystemet en del iallafall.
Andra saker som jag gör med honom är att mata honom, hur mk mat som helst går in i denna magra kropp, massor av protein behöver han. Ska göra en enkel munoperation i Helsingborg på fredag, vanliga tandisen kunde inte fixa det, tror att den operationen löser prolemet han visat i körningen med att han hänger på en töm.Den som tog bort vargtanden på höger sida tog inte bort roten, han har grymt ont där.
Han får en slags akupressurbehandling varje vecka av en tjej med tanke på att sätta igång alla organ i hans kropp, han är som på sparlåga, ur funktion och jag ser att det börjar bli en utrensning, lite mjäll, lite knoppig hud, lite näsgojs och lite andra tecken.
Tror att han kommer att bli riktigt riktigt dålig snart när alla skit ska ur hans kropp, men det som inet dödar härdar heter det ju.
Healing får han nästan varje dag, mest över ryggen men nu på bakknäna med. Svansmassage får han och behöver.Hovarna är dte oxå en del pyssel med, torra skrumpna små saker.
Att ryktas hör till favoritsysselsättningarna, han är ju inte borstskämd med sånt under sin tid i stressigt proffsträningsstall.
Nu låter det som att han är världens trashank men så illa är det inte, det är bara jag som är PETIG i överkant och verkligen ska skapa en toppindivud och använda alla medel som står till buds. Folk som ser honom ser oftast en rätt glad häst med glansig päls men som är lite mager och omusklad.
Mkt skrivet, märks det att jag är fixerad vid mitt projekt?
Planen är att jag ska hålla på och dressyra honom till december ungefär mest i skritt och lite övergångar till trav. Sen ska han få 14 dagars vila och sen ska jag börja köra honom med tryckvagn till i Mars ungefär kombinerat med ridning för att sen börja köra honom i lite intrevaller. Jag funderar på att göra i et i galopp under sadel men förmodligen blir det för vagn och i trav.Får se hur det känns.