Vilka papper ska man få med vid hästköp?

T

Trixxie

Hej.

Vilka papper ska man få med vid hästköp (ex. pass)?

(Finns det en sån här tråd redan så får ni gärna länka till den!)

Tacksam för svar :)

Sv: Vilka papper ska man få med vid hästköp?

Jag tror det är väldigt olika...
När vi köpte vår första häst krävde vi att få med någon form av identifikationshandling (pass i vårat fall och numera är ju det önskvärt...) Vaccinationskort, kontrakt (+kvitto). Besiktningsunderlaget vill man ju även ha, men eftersom vi ordnade med besiktning själva behövde vi inte be om det.

Nu när vi säljer vår andra häst kommer jag skicka med Tandvårdskort+bilder, försäkringspapper, tidigare besiktningar+nya, köpekontrakt (vi tar givetvis varsitt), Pass( där alla vaccinationer är inskrivna), foderstat, minneslista när jag senast avmaskade och med vilket preparat, senast skodde och när alla vaccineringar bör ske.
Sen är ju jag kanske lite överambitiös..? Men jag är lite kontrollfreak så det går inte att undvika :D

Jag har endast skickat med Passet, har sålt 4 hästar.
(numera står vaccinationerna i passet.)

Försäkringen har jag ordnat över telefon, lämnar inte gärna med min egna personuppgifter.

Besiktningspappret är i 3 delar så vi fick var sitt.

Har även skickat med Foderstat, Gula Boken (för distans).

Annars så är ett ordentligt kontrakt i 2 lika delar ovärdeligt.
(brukarköpa de färdiga och där skriver vi in köpesumman som kvitto på att jag betalat)

När jag sålde skickade jag med (halvblod):
Pass
Hästägarbeviset
Licens

Vid mitt senaste hästköp fick jag endast med vaccinationskort och kvitto.
Passet har inte hunnit komma från rasföreningen och någon besiktning gjordes inte eftersom det är ett föl.
Tyckte inte heller köpekontrakt var nödvändigt för varken mig eller säljaren.

/M

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 213
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 164
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama