Vilka örter fungerar mot olika saker på hästar?

C

coolgirl95

Jag har blivit jätteintresserad av örter och oljor för att hjälpa hästar med olika sjukdomar och som ett extra tillskott för att förebygga olika sjukdomar. Så nu tänker jag fråga er om ni vet några örter eller oljor som är bra för hästar och vad hjälper det emot? Tacksam för svar! :D

Sv: Vilka örter fungerar mot olika saker på hästar?

Skaffa boken "hästägarens örtabok" i den står det en hel del om örter och vad de kan användas till. Se bara till att fundera själv också, vitlök har ju i mångas ögon så fina effekter men för hästar så kan det ge svåra sjukdomar. Läs men ta det med en nypa salt och kolla upp det du funderar på på flera ställen än ett. Tänk också på att koncentrationen kan bli väldigt olika beroende på växtplats, hur noga man mäter, hur länge det kokar osv. osv.

Tack så mycket för alla svar! Ska nog ta och köpa den där boken :)

Finns också en bok som heter Salvekvick och Kvacksalveri. Dock inte inriktade på häst, men med ett vetenskapligt perspektiv och undersökningsmetodik vad gäller olika alternativbehandlingar, bland annat örter.

I boken beskrivs de vanligaste örterna, om de har effekt etc, men också en hel del att tänka på när det gäller örter. Inte helt ofarliga preparat.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
469
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 484
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka