Vilka olika skydd av arter (växter och djur) samt naturområden finns i Sverige idag?

Gesska

Trådstartare
Vilka olika skydd av arter (växter och djur) samt naturområden finns i Sverige idag?

Räcker de vi har?

Behövs det mer?

Hur kan vi bättra på vårt skydd av arter och naturområden i sverige?

Varför ska vi ha skydd av arter och naturområden?

Sv: Vilka olika skydd av arter (växter och djur) samt naturområden finns i Sverige id

Naturreservat, nationalparker, Natura 2000 osv.

Jag tycker inte att det räcker. Om man har ett litet naturreservat och bebygger exakt all mark runt området blir det för litet för att ha någon bra effekt. Samhäller såg inte riktigt ut så när dessa områden skapades. Man skulle tagit med buffert också. Sen ligger det i viss politik att man kan riva upp naturreservat om det är tillräckligt stora ekonomiska intressen i området.

Runt Stockholm skulle man behövt bevara de gröna kilarna bättre. De är nu på väg bort och de små stycken som blir kvar utan sammanhållning kommer att förlora en stor del av sin betydelse.

Större sammanhängade områden.

Vi ska ha skydd för den biologiska mångfalden och för att bevara de arter som finns. Växt och djur. de ingår i vår fauna och har sin egen nisch och betydelse för övriga växter och djur. Det handlar också om bevarande inför framtiden. Hållbar utveckling att ha något att lämna över till nästa generation. Jag tror inte på en artfattig miljö.

Sv: Vilka olika skydd av arter (växter och djur) samt naturområden finns i Sverige id

Fler skyddade områden behövs, och mer naturhänsyn behöver lämnas vid tex skogshuggning.

Skydd av arter finns väl fridlysning och rödlistan typ (den senare är väl dock inget egentligt skydd).

Liknande trådar

Kropp & Själ Så vad gör man? Jag hittar inget alls! Läkarna lyssnar inte på sin patient utan viftar bort problemet och ska få ett återbesök om 1-3...
Svar
11
· Visningar
987
Senast: 95johsv
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 163
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna