Vilka muskler?

Sv: Vilka muskler?

Det skulle jag också gärna vilja veta.. Min ponny som orkar massa när man rider blev jättetrött under 1-2 körturen (korta sträckor i skritt). Men nu orkar hon hur mycket som helst även när man kör :D

Så det skulle vara intressant hur ridhästar och körhästar skiljer sig muskelmässigt.

jag är inte helt säker men vad jag vet så drar de väldigt mycket med ryggen... :)

ovan att dra vagnen säkert. Väldigt vältränade ridhästar kan få det riktigt tungt att dra en lätt vagn. Om man tänker på vilken riktning kraften är vid körning resp ridning kan man nog förstå vilka muskler som används också. Vid ridning ska den bära mer och vid körning skjuta fram, jag skulle tro att mycket av körhästens muskler sitter i bakdelen där den trampar under sig. De musklerna används ju även vid ridning men jag har uppfattningen att man kommer åt dom lättare och "mer naturligt" vid körning. Jobbar du sen en körhäst i dressyr tillkommer också de bärande musklerna.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
352
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den mexikanska tygelfattning är ett alternativt sätt att hålla i tygeln, som även är känt inom körningen. Peder Fredricson har nyligen...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 668
Senast: Kajsalisa
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
231
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka