Vilka märken är inte att rekomendera?

Qosack

Trådstartare
Är på gång att köpa ny ponny och ingen utrustning följer med denna gång.
Ponnyn är lite dåligt musklad (6 år och sparsamt riden) samt lite sommarrund (fast inte fet). Så vi hade tänk att tömköra och rida barbacka ett tag innan jag bokar in oss hos sadelutprovaren.

Men jag är helt kass på sadelmärken och jag hoppas iofs inte de sämsta sadlarna ens finns hos utprovaren men i varjefall skulle jag vilja känna till de allra sämsta märkena som typ man kan köpa på ÖoB osv:crazy:

Skulle behöva både en allround samt en dressyrsadel men måste köpa en i taget. Är mest sugen på dressyrsadeln då ponnyn kommer tränas i det ganska omgående. Är det ok att rida ut i skog och mark i en dressyrsadel?

Vår andra ponny har en Wintec allround och den ligger bra enligt utprovare, Et samt veterinär (ja, den är granskad i minsta detalj). Så som allroundsadel gillar jag den men har aldrig prövat en Wintec dressyr, hur är de?

Så lite tips mottages tacksamt så jag inte står där med en ÖoB sadel när allt är klart....Och visst finns det säkert någon där ute som är nöjd med sin 3000 kr sadel men ni förstår säkert vad jag menar;)

Sv: Vilka märken är inte att rekomendera?

Jag vet inte vad de allra billigaste märkena heter tyvärr, tror inte ens att de heter något förutom typ Börjes sadel som heter Pinto.
Pinto sadlarna är bara skräp som ÖoB sadlarna men de sadlarna tror jag inte att en sadelutprovare skulle ta i ens med tång.

Wintec har för övrigt väldigt bra sadlar, mycket sadel för billig penning.
Själv har jag en Wintec islandssadel som jag tycker väldigt mycket om.
Vet inte hur dressyrmodellen är men tror inte den är sämre :)

Passa dej för märkeslösa sadlar och för märken som liknar seriösa märken. Googla på märket du funderar på och se vad som kommer upp. De sadlar det inte står något om är förmodligen inte heller värda att ha.

Wintec är ju en riktigt bra sadel till billig peng så passar en sådan så är det ju ett bra val. Wintec finns ju i många modeller av dressyr så det är ju en fråga för både dej och hästen vad ni tycker om och vad som passar.

Självklart kan man rida i en dressyrsadel i skogen.

Tack för svar:) Så alla seriösa sadeltillverkare märker alltid sin produkt?

Och en lista på dåliga märken är:

Pinto
Kingston
Master

Fyll gärna på listan om ni kommer på fler:bow:

Horsepro (øb`s sadel)
Euro-riders (horze egna mærke)
Claridge house

Och en lista på dåliga märken är:

Pinto
Kingston
Master

Fyll gärna på listan om ni kommer på fler:bow:

*France Premiere (lädret är de inget fel på utan har träffat på en hel del Snea,ojämnasådana utan anledning lixom)

*horse saver

Varför inte satsa på en bättre begagnad sadel av ett bättre märke istället för en ny budgetsadel?

Köp en bra allroundsadel, kanske en äldre Stübben eller Kieffer, Prestige,Frank Baines, Pessoa, Crown, Olympic, Bates, Zaldi (men var försiktig för en del bommar har varit lite si och så).

Finns hur många sadelmärken i "mellanprisklass" som du kan hitta till fyndpris som begagnade:) Ex stübben mer eller mindre vräks iväg och det är en sadel av bra läderkvalitet och bomkvalitet.

Självklart måste ju märket passa hur hästen ser ut, men det finns u som sagt en uppsjö:)

Varför inte satsa på en bättre begagnad sadel av ett bättre märke istället för en ny budgetsadel?

Köp en bra allroundsadel, kanske en äldre Stübben eller Kieffer, Prestige,Frank Baines, Pessoa, Crown, Olympic, Bates, Zaldi (men var försiktig för en del bommar har varit lite si och så).

Finns hur många sadelmärken i "mellanprisklass" som du kan hitta till fyndpris som begagnade:) Ex stübben mer eller mindre vräks iväg och det är en sadel av bra läderkvalitet och bomkvalitet.

Självklart måste ju märket passa hur hästen ser ut, men det finns u som sagt en uppsjö:)

(Till TS)

Och vill man inte ge sig på de dyrare märkena finns det bra sadlar i mellanprisklassen, som dessutom brukar vara riktigt billiga begagnade, även de nyare! Tex Jacson och Globus brukar hålla bra kvalitet för sin prisklass.

Jo, det är det jag tänkt men vet inte vilka märken som är dåliga och vilka som är bra, därav min fråga;)

Jag känner till Stubben, Prestige, Lewa, Hubertus och Wintec sen tar min kunskap slut.

Listan med akta sig för märken:

Pinto
Kingston
Master
Horsepro (øb`s sadel)
Euro-riders (horze egna mærke)
Claridge house
France Premiere (lädret är de inget fel på utan har träffat på en hel del snea,ojämna sådana utan anledning lixom)
Horse saver

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 750
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 377
Senast: ylvalill
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka