Vilka "lyckade" hundraser finns det?

Preussen

Trådstartare
Jag läser mycket negativt om rasavel på nätet överallt. Sjuka hundar, hundar med rädslor, hundar med överdriven exteriör, hundar som inte kan andas, epilepsier, hudproblem, raser där man avlat bort rastypiska egenskaper, raser som behövt delats upp i utställning och bruks, könsbundenaggressivitet osv osv.
Jag skulle vilja läsa lite positivt istället och undrar därför vilka framgångssagor till hundraser ni anser finns där ute? Vilka rasklubbar har lyckats få fram till största delen friska hundar, där majoriteten av hundarna ser rastypiska ut (även enligt utställningsdomare) och har ett rastypiskt temperament utan att lida av mentala problem såsom rädslor m.m.? Motivera gärna!

Det svåra är nog att alla raser har sina spöken. Även om 99% av alla ägare av en viss ras är superbra och vill rasens bästa så kommer det alltid finnas 1% som har andra värderingar eller inga värderingar alls, och det påverkar så klart rasen negativt.

Däremot så finns det så klart raser som är mindre drabbade än andra, eller på mindre allvarliga vis. Engelsk Springer Spaniel till exempel är definitivt uppdelade, men jag har träffat många exemplar av båda "lägren" och alla har varit otroligt trevliga hundar och alla har kunnat tränats och tävlats; jag känner en Springer Spaniel som är utställningschampion och tävlar SM i lag i Agility. Det tycker jag är rätt häftigt! Har aldrig träffat en skygg Springer Spaniel, aldrig hört talas om att de ska ha problem med rädslor eller liknande.

Det svåra är nog att alla raser har sina spöken. Även om 99% av alla ägare av en viss ras är superbra och vill rasens bästa så kommer det alltid finnas 1% som har andra värderingar eller inga värderingar alls, och det påverkar så klart rasen negativt.

Däremot så finns det så klart raser som är mindre drabbade än andra, eller på mindre allvarliga vis. Engelsk Springer Spaniel till exempel är definitivt uppdelade, men jag har träffat många exemplar av båda "lägren" och alla har varit otroligt trevliga hundar och alla har kunnat tränats och tävlats; jag känner en Springer Spaniel som är utställningschampion och tävlar SM i lag i Agility. Det tycker jag är rätt häftigt! Har aldrig träffat en skygg Springer Spaniel, aldrig hört talas om att de ska ha problem med rädslor eller liknande.
Men det är precis det där jag vill läsa! Förstår såklart att ingen ras är hundra procent perfekt, men hör gärna om fler raser som Springer Spaniel. Har också mycket positiva erfarenheter av dem!
Jag tycker att det är så synd att det blivit så att gemene man på stan som inte är riktigt "hundfolk" bara hör dåligt om rasavel och därför vill ha blandraser. Tänkte därför skaffa mig fler goda exempel.

Men det är precis det där jag vill läsa! Förstår såklart att ingen ras är hundra procent perfekt, men hör gärna om fler raser som Springer Spaniel. Har också mycket positiva erfarenheter av dem!
Jag tycker att det är så synd att det blivit så att gemene man på stan som inte är riktigt "hundfolk" bara hör dåligt om rasavel och därför vill ha blandraser. Tänkte därför skaffa mig fler goda exempel.
Där har jag dock historier om en Schäfer/Husky med D-höfter och Epilepsi och som skäller på spöken, en oreggad fralla med andningsproblem och sån pass allergi att den permanent saknar päls på vissa ställen, en Labrador/wachtel/kopov som blir så stressad av löptikar att han sitter och gnäller konstant, hyperventilerar och dreglar sjöar... :meh: Men visst, blandraser är friskare.:cautious:

Men ska försöka komma på fler raser som jag mest hört positivt om!

Whippet :)
Inga vanligt förekommande rasbundna sjukdomar förutom kryptorchism.
Bra hälsa och sund exteriör. Väldigt enkla att ha att göra med både ensamma och i grupp. Går ihop med typ alla normalt funtade hundar och har man en whippet så brukar det sluta med att man har fler...
Upplever inte att rädslor är vanligt inom rasen även om min egen blivit ljudkänslig med åren.
Kort och gott, en frisk ras med väldigt trevlig mentalitet ur sällskapsperspektiv :)

Tillägg: rasen är något uppdelad i utställning och racelinjer. Många hundar från utställningslinjer presterar dock bra på våra bruksprov (lure coursing) och hundar från race kan gå bra på utställning också. Mentalt och i hälsa så upplever jag ingen skillnad mellan dom.

Senast ändrad:
Whippet :)
Inga vanligt förekommande rasbundna sjukdomar förutom kryptorchism.
Bra hälsa och sund exteriör. Väldigt enkla att ha att göra med både ensamma och i grupp. Går ihop med typ alla normalt funtade hundar och har man en whippet så brukar det sluta med att man har fler...
Upplever inte att rädslor är vanligt inom rasen även om min egen blivit ljudkänslig med åren.
Kort och gott, en frisk ras med väldigt trevlig mentalitet ur sällskapsperspektiv :)

Stämmer nog rätt bra in på flera vinthundsraser bortsett från kryptorchismen och uppdelningen.

Senast ändrad:

De har stora problem med allergi. Både den engelska och welshen.
Den engelska har så sjukt stora och tunga öron dessutom och stora läppveck. Tycker inte att den ser sund ut. Welshen är lite bättre konstruerad.
Föredrar Jaktspringer alla gånger men även där tror jag mycket allergi finns kvar.

Vill man ha kul på passet - jaga med en basset.

Fauven (basset fauve de bretagne) är ju en väldigt sund ras, både exteriört och hälsomässigt, men det skulle jag påstå gäller de flesta jakthundsraser även om det i alla raser förekommer mindre lyckade individer.

Att blandrasivrare förespråkar att renrasaveln är osund beror mer på deras okunnighet och vilja att framhäva det som de tror på som så mycket bättre, vilket det ju absolut inte är vare sig hälsomässigt eller mentalt, men för sakens skull, om det nu vore så varför ligger inte blandraser i den lägsta riskgruppen hos försäkringsbolagen för det gör de inte, istället för att ligga och skvalpa i mittenskiktet kan man ju undra..

Många terrierraser är friska och exteriört och mentalt trevliga. Irländsk terrier, welshterrier, cairn, australisk terrier och borderterrier är några exempel. Ingen av dem är "min" ras men jag har kollat en del på dem och deras statistik innan jag skaffade hund.

Jag har ju själv jack russell och har personligen har bara träffat såna med rastypsikt temperament, men många har erfarenheter av aggressiva JRTs så bevisligen finns dem och därför är väl inte rasen något bra exempel. Fysiskt frisk är den dock. Tyvärr är RAS-dokumentet från åren när JRTn först togs in i SKK och man inte visste något om hälsa och mentalitet, men jag tror att det åtminstone finns planer på att uppdatera det så då får man kanske lite mer information om hur det ligger till med mentaliteten :)

Dansksvensk gårdshund är frisk. Det man kan se är att en del av utställningshundarna är feta men det är snarare ägarfel. Alla domare vill inte ha feta hundar heller.

De har stora problem med allergi. Både den engelska och welshen.
Den engelska har så sjukt stora och tunga öron dessutom och stora läppveck. Tycker inte att den ser sund ut. Welshen är lite bättre konstruerad.
Föredrar Jaktspringer alla gånger men även där tror jag mycket allergi finns kvar.
Åh vad tråkigt, visste inte att allergi var så vanligt! Aldrig träffat en Springer som haft allergi, och aldrig hört någon prata om det. Tråkigt om det sopas under mattan :(

Men när du nämner det så har jag ju däremot hört mycket om att Engelska Springer Spaniels ofta blir döva när de är inte alls är speciellt gamla. Typ 10 och heldöv.

Håller med om Breton, men det kanske inte är rättvist att jämföra en så numerärt liten ras med raser där antalet individer är enormt mycket större.

Även Schapendoes är en sund och frisk ras med lång livslängd, och inga extrema utseenden. Är pälsen av bra kvalité (så är det ju inte på alla i rasen ännu) så tovar den aldrig, och drar inte åt sig smuts.

Håller med om Breton, men det kanske inte är rättvist att jämföra en så numerärt liten ras med raser där antalet individer är enormt mycket större.

Även Schapendoes är en sund och frisk ras med lång livslängd, och inga extrema utseenden. Är pälsen av bra kvalité (så är det ju inte på alla i rasen ännu) så tovar den aldrig, och drar inte åt sig smuts.
Fast i synnerhet i en liten ras borde väl sjukdomsrisken vara ännu större?

Cancer är ganska vanligt hos ESS :( Inte så illa som hos flat coated retriever men... Sen så har ju många hundar med samma/liknande bakgrund ofta samma/liknande problem.

Havanese verkar vara en framgångssaga. Har lägsta försäkringskostnaderna, tillsammans med många jaktraser som även de anses friskare än den genomsnittliga rasen. Är liten men intelligent, perfekt egentligen för de som vill ha en hund att träna lite med men mest ha som sällskapshund. Verkar inte alls ha blivit uppdelad i olika varianter. Och som bonus så finns de i typ alla färger utom merle.

Åh vad tråkigt, visste inte att allergi var så vanligt! Aldrig träffat en Springer som haft allergi, och aldrig hört någon prata om det. Tråkigt om det sopas under mattan :(

Men när du nämner det så har jag ju däremot hört mycket om att Engelska Springer Spaniels ofta blir döva när de är inte alls är speciellt gamla. Typ 10 och heldöv.

Det är för att återkommande öronproblem absoluuuuuut inte har med allergi att göra :grin:
Många djurägare fattar inte att det är inte är normalt med en hund som har ständiga inflammationer. De brukar också ha riktigt svårbehandlade otiter med resistenta bakterier :( upprepade öroninflammationer leder ofta till hörselnedsättning och till slut dövhet.

Dansksvensk gårdshund är frisk. Det man kan se är att en del av utställningshundarna är feta men det är snarare ägarfel. Alla domare vill inte ha feta hundar heller.

Här håller jag med. En sund ras förutom lite HD-problem men det brukar i alla fall inte själva individen lida av eftersom de är så små.

Visst är det en liten ras i Sverige men
i Frankrike är rasen större än labrador och den populäraste fågelhundsrasen om jag inte minns fel. Föds ca 5000 bretoner/år i Frankrike, i Sverige föddes det 113 förra året.
Flertalet väljer att para med utländska hanar (norska/danska/franska/engelska) för att hålla ner inavelsgraden.

Vår egen tik är ett exempel på det, mamman är engelsk import och pappan är fransman.

Det är för att återkommande öronproblem absoluuuuuut inte har med allergi att göra :grin:
Många djurägare fattar inte att det är inte är normalt med en hund som har ständiga inflammationer. De brukar också ha riktigt svårbehandlade otiter med resistenta bakterier :( upprepade öroninflammationer leder ofta till hörselnedsättning och till slut dövhet.
Så himla tråkigt! Jag har aldrig fattat varför Springers ska ha så långa öron. Blodhundars öron har ju iallafall ett syfte (även om det gått till överdrift), men hur gör en Springers långa ögon den till en bättre fågelhund?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nybliven bukefalist här! Ber om ursäkt ifall trådar av detta slag inte uppskattas men jag hittade ingen liknande. Jag tänkte be er...
2
Svar
37
· Visningar
4 231
Senast: Eira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar