vilka lövträd kan man ge

vinkelina

Trådstartare
funderar på att ge mig ut i skogen o såga lite kvistar till min häst, så att hon skulle få lite sysselsättning i hagen....

men finns de några träd som e bättre? och finns de nått jag bör undvika

Sv: vilka lövträd kan man ge

Får man göra så i era skogar?
I så fall kan jag rekommendera Asp. Väldigt nyttigt.

Är väl OK om man äger skogen själv...

Använd inte ek och al, hästen kan få mycket ont i magen...

Tänk också på att foderbyten inte är bra för hästen!

Har själv bara gett björk, sen brukar de väl smaska på annat när man rider som de får tag på, men är ingen höjdare på olika trädsorter ;)

Sen kan de få gamla julgranar ibland oxå, men alla granar är ju inte bra att ge vet jag...

jag läste någonstans idag att man kan ge av alla trädslag utom ek och björk,varför man inte ska ge björk vet jag inte,min kille brukar snappa åt sig löv från björkar ibland:crazy:

Mina älskar Lönn och Oxel! Jag har hört att Lönn e mycket nyttigt, innehåller visst C vitamin i mängder!

Aspen får man väl inte röra öht?
Våra gillar iaf asp bäst, men rönn kan de också kasta sig över.
Hägg är väl giftig?
Finns visst massor av nyttigheter i olika träds bark.

blev ju svårt detta.... finns ju inte hälften av de träden som ni räknar upp här i norr :)

blir grandiet då

Vilka lövträdsorter finns det där? Hur långt upp ligger Jakobsstad? (har bott i Uleåborg...)

Har ni äppelträn? Jag vet mängder med hästar som uppskattar det jättemycket, både blad och bark.

.
Hägg är väl giftig?
:eek: Är Häggen verkligen giftig??
Vi har Hägg i ena hagen och hästarna brukar gnaga på den. Men ingen har blivit dålig i och för sig. (Inte ens den hästen som gnagde som tokig på alla träd.)
Nu måste jag kolla detta mera.

Nähä, men dom älskar det och då e det nyttigt enligt mej!:laugh:

Vad behöver hästar för att stärka sitt immunförsvar om det inte e C vitamin?

Hästar producerar sitt eget C-vitamin, så det behöver man inte tillföra.

Man kan inte bara rakt av jämföra med människor.

Jag hittar ingenting om att Häggen skulle vara giftig så det var nog fel.

Jag tror inte hägg är giftig. Den är mycket vanlig i hagar. Den luktar visserligen lite så att man kan tro att den kanske inte är så bra, men giftig tror jag inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 866
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
516
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka