Vilka linjer är bäst att linjeavla på m.m

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Half moon
  • Startdatum Startdatum
H

Half moon

Tänkte att vi i denna tråden kan diskutera om vilka linjer som är framgångsrikast eller vad man själv tycker är värt att linjeavla på.
Och sedan hur hög inavelsprocent anser ni är för högt såg att det lovande stoet som vann på v65 igår Doyouwanttodance har en inavelsgrad på 19.332% !

Sv: Vilka linjer är bäst att linjeavla på m.m

Ett intressant ämne, men det finns nog inga givna regler... Kan dela med mig av mina intryck och åsikter.

Min upplevelse är att det varit mest framgångsrikt att linjeavla på Arnie Almahurst och Super Bowl. Två individer som det på förhand spekulerades på många håll (Super Bowl trodde jag inte på, men har ändrat mig) att det inte skulle vara bra att inavla på. Jag tror att Nevele Pride och Speedy Somolli kan vara mindre bra att linjeavla på. Speedy Crown upplever många är bra att inavla på, men jag skulle säga att den "bara" är medel.

Utan att ha några belägg, så hörde/läste jag någonstans att Bonefish skulle vara bra att inavla på. Finns nog inte så många som provat, men jag minns på en kriterieauktion fanns det en avkomma som hade den korsningen. Conrads Julia (e.Confident Victory) och hon kostade 42.000 kr. Hon har gått 13,5ak och tjänat 354.500 kr, så hon blev säkert bättre än förväntat.

Sedan finns det faktorer som kallas x och y, vilket jag inte satt mig in i. Jag tror helt enkelt inte så mycket på det. Balanserad eller obalanserad inavel, tror jag heller inte så mycket på. Kanske är det viktigare på vissa hingstlinjer?

Gällande inavelsgraden så vill JAG försöka hålla den under 1/8 (12,5%). Här bevisas det att exempelvis Doyouwanttodance blev en bra häst med 19,332% och även Giant Diablo med 15,264% är ju riktigt bra.

Ett par exempel på hästar som är linjeavlade på Bonefish är Giant Diablo och Toss Out (vars far och mor kommer från samma mödernelinje), båda är dock linjeavlade på andra individer också!

Ett par exempel på Nevele Pride är Magician och Real Diamond.

Ett exempel på en mycket lyckad balanserad linjeavel på Speedy Crown är Varenne (han är även balanserat korsad på fler individer).

Nedanstående text är mitt ett gammalt inlägg på blodbanken:
Balans så långt ögat når i stort sett! Av de 25 individer som förekommer mer än en gång i Varennes stamtavla, om man endast ser till åtta generationer, är det endast Atlantic Express (8,8*8,8 över ston), Dean Hanover (6,7*6,6,7 över ston) och San Francisco (7,7,8,8,8*7,8,8,8 över ston) som inte är balanserade korsningar. Hans närmaste korsning är den balanserade 3*3 korsningen på Speedy Crown. Båda hans föräldrar är balanserat korsade på Stars Pride (3*3*5 & 3*4), vilket ger Varenne denna korsning på Stars Pride 4s,4h,6h*4s,5h. Närmaste korsningen efter Speedy Crown är Hoot Mon 5s,5h,6s*5s alltså i balans. Båda föräldrarna är balanserat korsade på Rodney också, vilket ger 5s,6h*5s,6h för Varenne. Sedan kommer Victory Song 6s*5h,6s alltså återigen i balans. Nu ska jag inte rabbla fler av hingstarna som återkommer i balans, men nämnas bör att det finns tre ston som det finns RF-korsningar på Evensong återfinns på 4 ställen i generation 6-8, Miss Pierette återfinns 2 gånger 7 och 8 led. Roya McKinney återfinns hela 12 gånger i 7&8 led. En intressant inavelskorsning finns i Varennes morfarsfarmor Odile de Sassy, hon har Kairos som både morfar och farfar. De 25 individerna är Atlantic Express, Axworthy, Dean Hanover, Dillon Axworthy, Evensong, Guy Axworthy, Guy McKinney, Hoot Mon, Kairos, Miss Pierette, Mr Mc Elwyn, Peter Scott, Peter The Great, Peter Volo, Rodney, Roya McKinney, San Francisco, Scotland, Seedy Crown, Spencer, Spud Hanover, Stars Pride, Victory Song, Volomite och Worthy Boy.

Det är tråkigt att den avancerade sökning i blodbanken är avstängd, där var det annars lätt att efterforska i denna fråga.

jag hoppas verkligen att det är bra att linjeavla på super bowl har fått för mig att det inte är så lyckat vet igentligen inte varför. Har du några exempel på hästar som e linjeavlade på honom. Mitt sto har nämligen super bowl som farfar o det är inte lätt att hitta hingst utan super bowlblod det är ju väldigt många hingstar som har honom som far, farfar... har sett att vissa har samma farfar på båda sidor vad tycker ni om det jag tycker det är för nära men jag försöker som sakt lära hela tiden om linjeavel det är ett stort ämmne men med få direkta svar det är väl det spm gör det så roligt..

Det är mycket snack om att det inte är bra att linjeavla på Super Bowl och det råder delade meningar om det är det eller ej. Många säger att det kan ge dåliga framknän, medan andra hävdar att det är bättre att linjeavla på SB än på Speedy Crown.

Ett exempel på Super Bowl inavel är Good As Gold (3+3). Det finns nog massor av exempel... Instämmer med YW1966 att man saknar "avancerad sökning" i blodbanken.

Exempelvis ska man nog tänka på vilken typ av individ man korsar på. Alla "Super Bowl-hingstar" lämnar inte samma typer av hästar, så man bör se att det är "rätt sorts" Super Bowl-blod som man korsar. Samma tänk gäller alla korsningar.

Vad menas med balanserad linjeavel?

Med det menas att man linjeavlar på en hingst via ett sto och en hingst, på det viset får man med anlag från både x och y kromosomen.

Ex Super Bowl är farfarfar och morfarsfar då är det obalans eftersom det är via hingstar båda gångerna. Däremot farfarsfar och mormorsfar då blir det balans.

Linjeavlar man på ston så kan de ju bara lämna en x-cromosom till sin avkomma oavsett kön, linjeavel på ston brukar kallas RF-korsning.

Här finns det inlägg på blodbankens forum om linjeavel LÄNK

Smasher lämnar ofta bra med ston vars farfar är Super Bowl, denna korsning ger 3*3 i balans på Super Bowl.

Att många är rädda för att linjeavla på Super Bowl tror jag är för risken att få för stora klumpiga tunga individer. Men har man ett mindre nätt sto tror jag inte man behöver vara rädd för det.

Har för mig att jag kollade linjeavel inom 4 generationer på Super Bowl, Speedy Crown och Nevele Pride på blodbanken förut och såg man då till medelprissumman var Nevele Pride bäst om jag inte missminner mig. Det finns ett inlägg om det någonstans på blodbankens forum.

Har för mig att jag kollade linjeavel inom 4 generationer på Super Bowl, Speedy Crown och Nevele Pride på blodbanken förut och såg man då till medelprissumman var Nevele Pride bäst om jag inte missminner mig. Det finns ett inlägg om det någonstans på blodbankens forum.

Synd att du inte kollade på Arnie Almahurst också. Tror han skulle toppa dessa tre... :)

Synd att du inte kollade på Arnie Almahurst också. Tror han skulle toppa dessa tre... :)

Tyvärr gjorde jag det inte då!

Har dock provat att korsa så, Super Photo Kosmos på Super Arnie sto, men tyvärr fick fölet lov att avlivas 1,5 månad gammal, skulle varit tre år i år!

Ett exempel på lyckad linjeavel är Scarlets Aino, där har man med två helsyskon i stamtavlan (e. Speedy Scot (balans) u. Missile Toe). Han är dessutom balanserat linjeavlad på Star's Pride och Spencer Scot. STAMTAVLA

Maharajah är balanserat linjeavlad på Super Bowl mfl STAMTAVLA

Snackhästen i USA för dagen Deweycheatumnhowe har en inavelskoefficient på 18,7 balanserat linjeavlad på bland annat Speedy Somolli.

Så här har avelsgurun Norman Hall sagt om Muscles Yankee:
– Muscles Yankee innledet dårlig i avlen. Hans første årgang var klumpete og tunge hester. Årsaken var åpenbar. Analyse av Speedy Crowns (farfarsfar til Valley Victory) avkom viste at Speedy Crown gjorde det bra på alt annet enn på Speedsters hoppelinje. Dette forsto Bob Marks på Perretti Farms og sørget for at Muscles Yankee det neste året ble tilført et minimum av hopper fra Speedster. På fem år snudde det fra fiasko til suksess, basert på allerede kjent viten og takket være Bob Marks` kunnskap om hoppelinjer, sier Norman Hall og går til Yankee Paco.

Riktigt hur han menar med Speesters hoppelinje vet jag inte, någon av er kanske vet hur han menar?
Kan det vara så att ston från Mimi Hanover (mor till Speedster) inte passar?
Deweycheatumnhowe har i alla fall Speedster på mödernet två gånger via hingst.

http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=Phototaxi

http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=Hyltans+Adora&existing=S%F6k

vad finns det att säga om dessa?

4+4 på Arnie Almahurst, till att börja med.
vad jag förstår har bara den ena av dem båda x och y-kromosonen från AA?

är väldigt intresserad, men det är lite invecklat! :p

Båda är balanserat linjavlade på Arnie Almahurst, tittar du under inavelsinslag i blodbanken ser du att du har streck både under och över generationssiffran. Då är det via både hingst och sto.
X betyder att det finns i x-faktor position och y betyder att det finns i y-position (hingstlinjen), m betyder att det finns i stolinjen.

Jag har betäckt mitt sto som är efter Meadow Road /Speedy somolli
med Gidde Palema och tänker linje avla på Speedy somolli . Det ska bli vasst men en bra blandning säger dom som vet ???/M

KL*

Kastar in en länk till intressant statistik frå Stall Bredbyn (gillar verkligen deras alltid intressanta sidor)
http://www.stallbredbyn.com/pdf/inavel.pdf

Det vore intressant om man gjorde samma undersökning igen, med samma kull och se om resultaten blir lika i den inbördes ordningen. Dvs om någon kombination verkar sena och springer bättre som äldre och om det är någon kombination som stagnerat mer än andra sedan undersökningen!

Mer om balanserad linjeavel:

Från Aage Hansens blogg:
Blandt tilhængerne af linieavl er der forskellige opfattelser om nytten af balanceret linieavl (d.v.s. at linieavlen sker via en søn og en datter). Det vil ikke være så overraskende, hvis balanceret linieavl giver det bedste resultat, når man tænker på, at hingstens kønskromosomer er xy og hoppens er xx. Hingsten nedarver sit y til sønnerne og sit x til døtrene. En hoppe giver et x til sit føl uanset føllets køn. Eftersom en hests egenskaber (speed, styrke etc.) i forskelligt omfang formentlig er bundet til x eller y, så bliver effekten, at en hingst aldrig kan give det samme materiale til en af sønnerne, som han giver til døtrene.

Når det gælder de allerstørste avlsgiganter som Speedy Crown, Star's Pride eller Super Bowl, så er disse stærke i avlen både som far og som morfar (og mormorsfar). Efter min mening skyldes det, at de formidler stærke egenskaber over såvel x som y. Andre fremragende hingste, som er meget vigtige i en stamtavle, har ikke kunnet holde en hingstelinie i live. Eksempler på sådanne hingste er Spencer, Nibble Hanover, Hoot Mon, Florican, Nevele Pride og Bonefish. Jeg synes, at meget taler for, at disse hingste simpelthen har haft deres bedste egenskaber bundet til x-kromosomet.

For at gå ud på endnu dybere vand så synes jeg, at man skal bruge dette ræsonnement ved vurderingen af, om linieavlen skal være balanceret eller ej. Ved linieavl på de sidstnævnte hingste er der måske ikke nogen grund til at balancere. Det er muligvis endog en fordel kun at linieavle på dem via hopper, eftersom det alligevel er x-egenskaberne, man er ude efter.

http://aagehansen.blogspot.com/2007_01_01_archive.html Det är adressen till Aage Hansens blogg om ni vill läsa mer!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 461
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 535
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??........ja det är min fråga. Har två hästar på gården, det äldre stoet kan inte ridas...
Svar
17
· Visningar
1 923
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 254
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar