Vilka linjer är bäst att linjeavla på m.m

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Half moon
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka linjer är bäst att linjeavla på m.m

Vill man få det färgglatt i blodbanken kan du slå upp Bruce Tilly....:D

Vill man få det färgglatt i blodbanken kan du slå upp Bruce Tilly....:D
Tre färger och ca 10% i inavel. Bättre kan du? :D

Tidigare nämnda, Deweycheatumnhowe har ju 18% och sju färger!

Kenneth Karlssons, Mill Ozo har 17% och sex färger.

Jag vet är det är lite klent i det här sammanhanget :D:D:D
Men det är ju lite annorlunda att ha farmorsmor som mormor...i vanliga fall är det ju via hingstarna det blir färglatt.

Söte jesus!!!

Spelar den banjo oxå? :D:D:D

Linjeavla på Stoet Somolli f1970 (sto) 4 + 5x(via hingst ska vara överstruken 5:a) vad tror ni om det?

Muscles Yankee har hela sex avkommor i Hambletoniankvalen och dessutom är han morfar till tre andra avkommor i dessa kval. Många av dessa har väldigt hög inavelskoeff. Favoriten Deweycheatumnhowe känner väl alla till vid det här laget. Två andra Muscles Yankee-avkommor har faktiskt högre inavelskoeff.

* Muscle Mass, 19,425% (fem färger)
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=Muscle+Mass
* Fuel My Muscles, 19,277% (fyra färger)
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=Fuel+My+Muscles

Skapliga namn i Muscle Mass stamtavla... Kanske något för svensk avel i framtiden, om han inte går alltför bra eller alltför dåligt. Lagom är ju bäst i Sverige.

Nåja, eftersom många av Hambletonian-försöksdeltagarna med Muscles Yankee har höga inavelskoeff, kanske han är en individ som klarar av att lämna bra hästar med hög inavel? (Flummigt formulerat) Eller är det Valley Victory som visat att han klarar hård inavel? Svenskägda/tränade Doyouwanttodance är en annan som är hårt avlad på VV. Det ställdes många frågetecken kring hur det skulle fungera att inavla på VV, men det kanske är en succé? Vore såklart intressant om det gick att få något överripande resultat på detta och inte bara enstaka individer.

Funderingar om att linjeavla på Wistful Yankee som är mormor till Muscles Yankee någon som vet om det finns några individer som är detta? Problemet är inavelsprocenten blir då blir imellan 11,538-15,659 beroende på vilken hingst man använder. Vad tror ni....

Tänkte att vi i denna tråden kan diskutera om vilka linjer som är framgångsrikast eller vad man själv tycker är värt att linjeavla på.
Och sedan hur hög inavelsprocent anser ni är för högt såg att det lovande stoet som vann på v65 igår Doyouwanttodance har en inavelsgrad på 19.332% !

Viking Kronos är inte så dum att avla på! :p

Såg denna fint stammade debutant i regnet på Östersund i söndags.

reginedinverne.jpg

Regine d'Inverne, som är efter elithingsten Super Arnie och elitstoet Toormore. Det blir alltså en halvsyster till Tsar d'Inverne. Mödernelinjen är från Silken Hanover, alltså en av de mest framgångsrika som finns i modern tid.

Kolla dock stamtavlan i blodbanken: http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=regine+d'inverne
En inavel på hela 16.778%, balanserad 2+3 på Super Bowl.

Blir spännande att följa henne...

Det vore intressant om man gjorde samma undersökning igen, med samma kull och se om resultaten blir lika i den inbördes ordningen. Dvs om någon kombination verkar sena och springer bättre som äldre och om det är någon kombination som stagnerat mer än andra sedan undersökningen!
En ny undersökning, men på en senare kull finns nu. Båda undersökningarna är gjorda t.o.m. 4-åringssäsongen, så man kan jämföra dem med varandra. Denna nya undersökning är gjord på in- och linjeavlade (inom fyra led) svenskfödda hästar födda 2005.

Läs om undersökningen här!

Rena grekiskan för mig :confused: Trist då jag skulle vilja ha kunskap om avel. Hur och var börjar man? Var kan man lära sig? Hur hög inavelskoefficient är för högt har jag alltid undrat?

Såg denna fint stammade debutant i regnet på Östersund i söndags.

reginedinverne.jpg

Regine d'Inverne, som är efter elithingsten Super Arnie och elitstoet Toormore. Det blir alltså en halvsyster till Tsar d'Inverne. Mödernelinjen är från Silken Hanover, alltså en av de mest framgångsrika som finns i modern tid.

Kolla dock stamtavlan i blodbanken: http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=regine+d'inverne
En inavel på hela 16.778%, balanserad 2+3 på Super Bowl.

Blir spännande att följa henne...

Hittills har hon lyckats få ihop 570.000 kr på 23 starter!

Ja det är lite lustigt om man sägeer så. Det här med inavel. Vill komma med ett definitivt bevisat inavel på just Super Bowl stammen.

HAr ett sto och egen hingst som jag har 5 helsyskon. De är alla kanonfina. Trevlga osv. Sommaren 2004 kom det ett föl som föddes bara sådär. Det visades sig att mina 2 helsyskon hade kommit ihop sig ABSOLUT inte medvetet, ( fortum hade el rep under natten), som vi inte visste om!!

Pappan till helsyskonen är efter Active bowler som är efter Super Bowl. Iaf så kom det ett stoföl som var och är så gudomligt snäll OCH e så fin i kroppen. PLUS att hon verkligen kan springa FORT i trav, samt har en skalle som vill vara först. Pga hennes litenhet så är hon lite senare. Men detta år blir det kval om inget händer.

Så att det inte skulle vara bra med linjeavel kan jag nog inte hålla med om. Inte i mitt fall. För i mitt fall så e det BÅDE linje och inavel. Men som sagt så var ju inte detta meningen.

Gick inte heller att se på stoet att hon var dräktig, var i världens kanonform, hm.

För övrigt så gillar jag Super Bowl stammen skarpt, de e så lättjobbade och förståndiga.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 461
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 535
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??........ja det är min fråga. Har två hästar på gården, det äldre stoet kan inte ridas...
Svar
17
· Visningar
1 923
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 254
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar