Vilka kriterier har ni som använder fullblod i avel?

Karoliten

Trådstartare
Har i många år haft halvblodsaveln som stora intresset men sen 5 år tillbaka har mitt fullblodsintresse även blommat.Dock är jag lite förundrad över hur fullbloden används som avelsmaterial.Ibland känns det bara som man vill ha fullblod i förädlande syfte trots att det är stor skillnad på fullblod och fullblod.Hur många sätter sig in om det är en sprinter eller en långdistansare man använder, om det är släthäst eller hinderhäst, hur hovarna är, gångarterna osv.Vad är dina kriterier på fullblod i aveln?
 
När jag höll på med ridhästavel så var det första kravet att fullblodet också var en bra löphäst d v s inte en som såldes ut för att den inte räckte till. Sedan tittade jag på stam och typ vilket nästan blir det samma som att se vilken typ av löphäst det var. Det är ju olika typ på hästar som går långa resp korta distanser och vilka som kan gå på hinder.
 
En hel vetenskap som allt annat. Många som använder fullblod framgångsrikt har suttit lång tid och tittat på stammar, vad som funkar bra osv. Och då inte enbart pappa-morfar utan långt långt tillbaka. William Micklem har en bra blogg om fullblod.
Själv fick jag ett fullblod "kastat" på mig. Jag tänkte prova att ta ett föl på henne faktiskt. Använda en hopphingst med goda gångarter. Hon har varit galopphäst i 7 år och gått varje säsong sen hon var 2, det tyder på bra hållbarhet. Hovarna är inte värre än andra, lite platta men det är nog mycket hur de har verkats. Hon är fin när hon är avslappnad men efter 7 år på galoppen har hon en ganska stor stress att handskas med. Enbart löshoppad ännu men hoppar fint, fina framben och när hon slappnar av får hon med sig rygg och bakben bra.
Hon är efter Songline xx.

Förresten tänkte jag prova ta ett fullblodsföl undan henne men när jag pratat med experter har hon varit för dålig på banan och för dåligt handikapp för att det ska vara lönt. Så då får det vara.
 
Nu är jag ingen uppfödare än men hoppas bli och min förhoppningsvis första avelssto är ett fullblod.

Härstamning tycker jag är intressant med hingstarna e Fanus (minst intressant) ue Top-boot (e high top) uue Billion uuue Montal hon är även uuuu Ultimatum som är mor till Ultimus som kommit 4 i EM individuellt och i Badminton har han kommit på 3, 4 10 och 6 plats var även uttagen till OS i LA men bröt benet i hagen.

Stot själv är inte inriden än men tycker hon har en bra typ för ridhäst, bästa gångarten är traven helt klart.

Planerar att visa henne på kvaliteten till hösten och se hur bra jag hamnade på bedöma henne, känns även kul att en efter samma hingst oxå planerar att visa sin på kvalitén till hösten.

Framtiden får utvisa om jag satsade rätt eller inte, det första blir kvalitén och sedan får jag se om det blir till att ta föl efter det eller om det blir tävling först för att testa henne mer.
 
Nu är jag ingen uppfödare än men hoppas bli och min förhoppningsvis första avelssto är ett fullblod.

Härstamning tycker jag är intressant med hingstarna e Fanus (minst intressant) ue Top-boot (e high top) uue Billion uuue Montal hon är även uuuu Ultimatum som är mor till Ultimus som kommit 4 i EM individuellt och i Badminton har han kommit på 3, 4 10 och 6 plats var även uttagen till OS i LA men bröt benet i hagen.

Stot själv är inte inriden än men tycker hon har en bra typ för ridhäst, bästa gångarten är traven helt klart.

Planerar att visa henne på kvaliteten till hösten och se hur bra jag hamnade på bedöma henne, känns även kul att en efter samma hingst oxå planerar att visa sin på kvalitén till hösten.

Framtiden får utvisa om jag satsade rätt eller inte, det första blir kvalitén och sedan får jag se om det blir till att ta föl efter det eller om det blir tävling först för att testa henne mer.
Det är ett intressant sto! Spännande!
 
Det är ett intressant sto! Spännande!
Lägger till en bild på henne, inte den bästa men.
12373389_10207514654437069_3815787856674589758_n.jpg
 
jag har haft ett fullblodssto i avel
För mig var det viktigt att hon var en representant för sin ras som skulle passa för ridhästavel, med allt vad det innebär: exteriör, gångarter, härstamning och övriga egna egenskaper. Jag tycker inte att det är okej att stoet är "sämre" bara för att det är ett fullblod istället för ett halvblod. Jag vill inte ha "bra exteriör för att vara fullblod" utan jag vill ha "bra exteriör". Etc...
 
Jag har det normalt sett inte längre men har haft några genom åren, och har ju som du vet köpt ett nyligen.

Bra linjer för ridning (då tittar jag 5-6 led bakåt, där ska finnas gott om individer som har producerat ridhästar - oavsett vilken typ av xx de är).

En intressant pappa (framförallt för köparnas skull ;)).

Bra möderne med prestation och helst egna prestationer.

Bra front "för att vara xx" (jag lägger inte jättestor vikt vid exteriör på halvbloden heller). Men viktigt m halsansättning.

Tillräcklig storlek (helst över 160).
 
I min drömvärld skulle jag vilja ha ett sto som är ganska rejält linjeavlat på Hyperion (gärna High Hat) och Mumtaz Begum.
 

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 739
Senast: athena
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
40 597
Senast: Mayaanna
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 754
Senast: ameo
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp