Vilka krav vid utlåning av häst?

Tora

Trådstartare
Jag har så smått börjat fundera på att låna ut mitt sto på helfoder. Jag har dock en önskan av diverse skäl att hon skall stå kvar i stallet. Jag förstår att det kan vara lite känsligt men är det någon som har gjort så?

Problemet är att tiden inte vill riktigt räcka till. Fast det är tre år sedan hon fick sitt föl så är hon inte riktigt i gång än. Har funderat på medryttare men jag har lite tråkiga erfarenheter av det.

Jag kommer inte att lägga mig i något alls utan man får lov att göra precis som man vill med stoet vad gäller träning, tävling osv. Bara jag ser att hästen har det bra så känner jag inte minsta kontrollbehov eller liknade. Det är dessutom ett stort stall med många hästar så det kommer inte bara bli mina hästar. Det är ingen problemhäst utan helt okomplicerad.

Så min fråga är är det någon som har gjort så? Dvs lånat ut en häst till en fodervärd men haft kvar den i samma stall? Hur har det fungerat? Vad för problem har dykt upp? Jag kommer ju att finnas där som en backupp vid tex sjukdom, semester och liknade men självklart bara om fodervärden vill det. Dessutom så kan jag ställa upp med transport och liknade om behovet finns (kan kanske vara skönt att ha transport om man har häst men inte behöva köpa en bara för att man skall vara fodervärd i något/några år).

Så några tankar och funderingar kring det här? Eller igentligen är den stora frågan: Kan det fungera?

Mvh

Tora

Sv: Vilka krav vid utlåning av häst?

jag tror det skulle fungera. lämnade ut hästen på foder, 20mil bort, och det gör jag aldrig mer om. ska han på foder nåt mer så får han stå kvar i stallet han står i nu för jag tänker inte skicka iväg han igen.

Jag har inte lanat ut, men jg har lanat hast och haft kvar den i samma stall. Som dessutom i princip lag i agarens tradgard. Inte deras stall, men kanske 40 meter till deras hus.

Jag hade inga som helst problem med det, om inte annat var det bara positivt eftersom de garna hjalpte till med utslapp, fodringar och inslapp. De la sig inte i vad jag gjorde eller nagot i den stilen.
Nar hasten skadat sig hjalpte de till att byta bandage och smorja in. Nar jag akte bort tog de hand om henne och sa vidare.

Jag tror dock att jag hade valdigt tur och att det finns for manga fall dar agaren inte kan halla sig borta, men du later som en vettig perosn och det verkar inte som att det skulle vara nagra problem.

Stallet är alltså inte mitt eget utan jag betalar för en box som alla andra.

Sen kanske jag är väldigt cynisk men jag tror att det man betalar för är man mer rädd om än det man får gratis.

Jag vill ju att människan i fråga skall få ha hästen som sin egen med både för och nackdelar.

Då hästen är så enkel att hålla på med så kan jag tänka mig att hon även skulle passa någon som bara ridit på ridskola i något/några år och som kanske vill prova på att ha häst själv.

Tror inte att så många skulle vilja låna ut sin häst till någon som är så pass kunskapslös men här är det ju faktiskt möjligt.

Skulle fodervärden vilja så kan hon ju tex få gratis ridlektioner. Tanken är väl att enda gången jag lägger mig i är om fodervärden ber om det eller om jag ser något enormt tokigt (och då menar jag verkligen enormt tokigt, fördelen med min häst är ju att man kan hitta på lite tokroliga saker då hon mer än gärna är med på allt bus). Tanken är ju att fodervärden inte heller skall känna sig tvungen att be om lov att få göra saker utan vill hon/han tex rida hubertusjakt så är det bara att göra det. Eller om hon/han vill ta ut familjen/kompisar för att rida så är det också bara att göra det. Vet att vissa är väldigt strikta på att bara den som har hyrt hästen får lov att rida den.

Jag är sådan att jag gärna lånar ut min häst till andra som jag känner och jag har absolut inget emot att folk borstar och grejar med mina hästar. Skulle någon tex få för sig att mocka hästens box så blir jag bara glad men jag vet folk som blir totalt tokiga och tror att hästen skall dö.

Är det ingen som kan tänka sig några problem som kan dyka upp? Allt kommer givetvis vara nedskrivet på papper och jag tänkte mig dessutom en provmånad så att båda får känna på hur det är och att man sedan tar upp vad som fungerade och inte fungerade innan man bestämmer sig för en längre tid.

Mvh

Tora

jag lämnade ut min ponny med kravet att hästen skulle stå kvar. Saken är bara den att när hästen inte mår bra/får den skötsel/foder eller vad det nu kan vara som den bör ha, så är det väldigt jobbigt. Och det är lätt att man lägger sig i tex foder om hästen börjar bli överviktig osv. Det uppskattas inte av alla, och även om man kommer överens om en lösning, är det ju inte säkert att det följs alla gånger. Men visst skulle jag behöva lämna ifrån mig någon av hästarna idag, känner jag ändå att ha lite uppsikt över dom är bättre än ingen alls.

det enda problem jag kan tänka mig är att du ev går miste om fodervärd som kan utveckla hästen.

Alltså om målsättningen är att hästen ska ut på tävlingsbanorna så vill nog seriöst satsande ryttare stalla hästen på sin hemort sas.

Är syftet däremot "bara" att låna ut hästen så ser jag inga som helst problem, förutom att det i viss mån kan vara färre lämpliga kandidater att välja mellan=närområdet dvs.

Fast om jag hade lånat ut hästen på foder och hästen blev tjock(are) så hade jag lagt mig i även om den var långt borta. Allt måste ju gå till enligt djurskyddskäl. Allt detta kommer givetvis att upplysas om och skrivas ner på pappper innan.

Det höt som finns att tillgå är tex analyserat och hästen får en foderstat uträknad efter den. Det är inget som behövs ändras efter det om inte situationen för hästen ändras drastiskt.

Några krav kommer det ju att ställas på fodervärden. Som tex att hästen skall skos regelbundet, ha en väl avvägd foderstat, att veterinär måste tillkallas om hästen behöver det osv. Så helt kravlöst är det ju inte men det är inga konstiga regler utan bara enligt djurskyddskäl.

Sen gäller det ju att man väljer "rätt" fodervärd. Man skall ju ha hyffsade liknade grundvärderingar. Om fodervärden tex tycker att en timme i en liten grushage per dag räcker som utevistelse så är det ju inte rätt person för min häst.

Mvh

Tora

det enda problem jag kan tänka mig är att du ev går miste om fodervärd som kan utveckla hästen.

Alltså om målsättningen är att hästen ska ut på tävlingsbanorna så vill nog seriöst satsande ryttare stalla hästen på sin hemort sas.

Är syftet däremot "bara" att låna ut hästen så ser jag inga som helst problem, förutom att det i viss mån kan vara färre lämpliga kandidater att välja mellan=närområdet dvs.

Hästen behöver inte direkt utvecklas på det sättet (hon är ju i alla fall 16 år). Då hade jag inte kunnat tänka mig någon som bara ridit på ridskolan i något/några år. Snarare är det ryttaren som utvecklas. Jag tror inte att en jätteambitiös tävlingsryttare skulle välja min häst i vilket fall som helst. Men det går utmärkt att träna på hög nivå i mitt stall. Stallet ligger också mitt i ett hästcentrum så det är nära till många olika tränare och liknade.

Men det är klart något att ha i bakhuvudet. Det jag tänkte mig är att jag kanske vänder mig till en kategori fodervärdar som i vanliga fall har svårt att hitta en häst då de har så lite kunskap med sig i bagaget. Kanske någon som i vanliga fall inte vågat skaffa en egen foderhäst.

Men som sagt fram med fler nackdelar. Jag vill höra allt som kan gå fel.

Mvh

Tora

En tjej var fodervärd åt en häst i mitt stall. Ägaren hade föl med den hästen så hon var ju också mycket i stallet.
Det eskalerade totalt, då ägaren plötsligt ville rida då och då. Sen la hon sig i ditten och datten, och sen ville hon rida flera gånger i veckan. Kommunikationen mellan de två var ju inte direkt den bästa, men till slut skrev de om avtalet till ett medryttaravtal och delade på kostnaderna istället.

Den tjejen är inte längre medryttare och jag tycker faktiskt att båda två är rätt knepiga och lustiga.

Själv har jag en medryttare, som är den enda som rider hästen. Hon får göra vad hon vill, jag frågar bara ibland om allt går bra, om hon hittat lite ridvägar och sådär. Tycker det nästan är jobbigt ibland för jag vill inte att hon ska tro att jag lägger mig i :p För hon får rida så mycket hon vill, men jag har ju ändå några regler. Dock har jag fått tag i världens underbaraste tjej så jag är grymt lycklig! MEN - skulle jag ha ut hästen på helfoder (nu kan jag ändå rida honom nån gång i veckan om jag vill) så skulle jag faktiskt inte vilja ha honom hemma på gården.

Fast om jag hade lånat ut hästen på foder och hästen blev tjock(are) så hade jag lagt mig i även om den var långt borta. Allt måste ju gå till enligt djurskyddskäl. Allt detta kommer givetvis att upplysas om och skrivas ner på pappper innan.

Det höt som finns att tillgå är tex analyserat och hästen får en foderstat uträknad efter den. Det är inget som behövs ändras efter det om inte situationen för hästen ändras drastiskt.

Några krav kommer det ju att ställas på fodervärden. Som tex att hästen skall skos regelbundet, ha en väl avvägd foderstat, att veterinär måste tillkallas om hästen behöver det osv. Så helt kravlöst är det ju inte men det är inga konstiga regler utan bara enligt djurskyddskäl.

Sen gäller det ju att man väljer "rätt" fodervärd. Man skall ju ha hyffsade liknade grundvärderingar. Om fodervärden tex tycker att en timme i en liten grushage per dag räcker som utevistelse så är det ju inte rätt person för min häst.

Mvh

Tora

Om hästen är på en annan ort märker man inte såna saker lika väl. Vi hade i detta fall tex en uträknad foderstat anpassat till det hö som fanns på gården, men när den inte följs och hästen får annan mat, faller ur kondition och går upp i hull. Den skos inte enligt de intervaller den behöver osv. Det kan tyckas vara sunt förnuft att hålla den i samma skick som innan, men det är bara att inse fakta, ingen sköter ens häst lika bra som en själv, i alla fall ytterst få. Sen är det ju hur man själv inställer sig om man vill se det, eller det man inte ser mår man inte dåligt av? Men det är en sak som kan uppkomma om man lånar ut hästen till någon som står uppstallad i samma stall som en själv.

Nja jag hade aldrig släppt iväg hästen så långt så att jag inte kan titta till den ofta. Så snarare hade jag märkt fortare om hästen fallit ur eller lagt på sig då jag inte hade sett hästen varje dag.

Skoning är en sådan sak som skall stå i kontraktet nämligen att hästen skall skos med längst 7 veckors mellanrum. Följs inte det så är det ju ett kontraktsbrott.

Jag tror ju tvärtemot dig att det finns gott om folk som kan ta hand om min häst lika bra eller tom bättre än jag själv.

Som sagt så gäller det ju att hitta någon som har liknade inställning till häst som en själv. Det behöver ju inte vara identiskt utan det räcker om det är liknade. Tex att hästarna skall ha mycket att tugga på, att utevistelse är viktigt, att kompis/kompisar i hagen är viktigt osv. Tycker den blivande fodervärden att en häst skall ha mycket kraftfoder oavsett om den behöver det eller inte så är ju risken för konflikt stor.

Mvh

Tora

En tjej var fodervärd åt en häst i mitt stall. Ägaren hade föl med den hästen så hon var ju också mycket i stallet.
Det eskalerade totalt, då ägaren plötsligt ville rida då och då. Sen la hon sig i ditten och datten, och sen ville hon rida flera gånger i veckan. Kommunikationen mellan de två var ju inte direkt den bästa, men till slut skrev de om avtalet till ett medryttaravtal och delade på kostnaderna istället.

Den tjejen är inte längre medryttare och jag tycker faktiskt att båda två är rätt knepiga och lustiga.

Själv har jag en medryttare, som är den enda som rider hästen. Hon får göra vad hon vill, jag frågar bara ibland om allt går bra, om hon hittat lite ridvägar och sådär. Tycker det nästan är jobbigt ibland för jag vill inte att hon ska tro att jag lägger mig i :p För hon får rida så mycket hon vill, men jag har ju ändå några regler. Dock har jag fått tag i världens underbaraste tjej så jag är grymt lycklig! MEN - skulle jag ha ut hästen på helfoder (nu kan jag ändå rida honom nån gång i veckan om jag vill) så skulle jag faktiskt inte vilja ha honom hemma på gården.

Nej så får det ju absolut inte gå till. Tanken är att jag rider henne lika lite som någon annan häst som jag inte äger dvs endast om ägaren ber om det. Annars har jag ju ingen som helst rätt att göra det.

Det kan ju tex vara att fodervärden blir sjuk eller åker på semester och ber om hjälp att motionera hästen. Eller så ber fodervärden någon annan om hjälp med det. Det är ju inte självklart att hon/han tycker att just jag skall hjälpa till med motioneringen/skötseln.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 417
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 407
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud