Vilka kostnader ska man räkna med om man ev ska ha häst

I

Illen

Ja, jag tänkte räkna ut vad det ungefär skulle kosta mig att ha en ponny på foder. Men vilka kostnader är det som man ska räkna med, och hur mkt blir det ungefär per månad om:

Stallhyra: 700kr
Hö: äter 8kg/dag
Kraftfoder: 1,5 liter havre + 1,5 liter betfor + mineraler
Skoning: 700?
Strö i boxen: vilket är det billigaste alternativet (vill inte ha halm)

Vad är det mer? Försäkringen står inte jag för..

Sv: Vilka kostnader ska man räkna med om man ev ska ha häst

Jag räknade ut samma för ett tag sen, då skulle det kosta ungefär 1800 - 2000 :- i månaden, då var stallhyran på 600:- men jag räknade med försäkring.

Så drygt 2000:- skulle jag räkna med.

Avmaskning och vaccinationer kan man lägga till.

Utrustning, både till dig, hästen och stallet.
Eventuella lektioner, tränare, transportkostnader (även bensin om du kör moppe/blir körd till stallet)

Vad kostar avmaskning och vaccinationer?

Avmaskning kan kosta mellan ca 100 kr och 200 kr. Det är vanligast att man avmaskar ca 2 -3 gånger per år.

Vaccination kan variera.. Jag har betalat mellan 300 och 650 kr.. Man vaccinerar en gång per år.

Som strö är ju halm absolut billigast.. Men eftersom du inte ville ha det så tror jag torv är billigare än spån.. Har dock aldrig använt torv, bara spån. Det gick åt ungefär 4-5 balar i månaden och här kostade de 70 kr styck.

Havre är inte så dyrt. Man kanske får lägga 100 kr för en 20-25 kg. En betforsäck kostar 83 kr för 25 kg :p

Kan inte säga att priserna stämmer eftersom det beror lite på vart man bor.

Lycka till!

Spån kan bli billigt om du bor nära ett sågverk,hyvleri eller kanske en snickerifabrik eller någon som sågar upp mycket ved. Då kanske du kan hämta själv till ett bra pris.

Vaccinationer, avmaskningar är sådant man räknar bort eftersom det bara är någon hundralapp då och då: men skenet bedrar. Det blir en hel del, och rekomenderar också att det ska finnas pengar till en självrisk om hästen skulle bli sjuk, dvs runt 2 000kr.

400kr/kraft foder hade jag räknat med i månaden(alltid bäst att räkna högt)

Höet beror helt på vad det kostar. Min häst äter 10kg/dagen och det går på 700kr/mån

Skor minst 700kr/varannan månad

Köp in spån pallvis, så blir det ingen månadskostnad.

min häst kostar mig 2500kr den månaden han skos, och står i ett mkt billigt stall.

Ja, jag tänkte räkna ut vad det ungefär skulle kosta mig att ha en ponny på foder. Men vilka kostnader är det som man ska räkna med, och hur mkt blir det ungefär per månad om:

Stallhyra: 700kr
Hö: äter 8kg/dag
Kraftfoder: 1,5 liter havre + 1,5 liter betfor + mineraler
Skoning: 700?
Strö i boxen: vilket är det billigaste alternativet (vill inte ha halm)

Vad är det mer? Försäkringen står inte jag för..

tycker 8kg hö per dag låter mycke för en ponny?

Ja, det är lite mycket men jag har räknat med 1 kg för mycket om det skulle vara lite näring i höet:p

tycker 8kg hö per dag låter mycke för en ponny?

Varför?

Beror väl helt på vad det är för typ av ponny. Min d-ponny åt 10-12kg, lite beroende på värden.

Kom ihåg att den summan du räknar fram att det kommer kosta troligen kommer vara mindre än den verkliga...:crazy:

man brukar väll räkra ca1kg/hö per ca100kg/häst

Det är jättesvårt att räkna ut kostnad/månad tycker jag. Vissa månader drar det iväg ordentligt och vissa inte.. Ibland kan det bli dryga kostnader vid exempelvis en skada eller sjukdom, och sånt vet man ju oftast inte i förväg.. Så det är bra att ha en buffert..
Så här i insektstider behövs insektsmedel o dyl..förra året handlade jag insektsmedel o sånt för över 600 i månaden :crazy:
Utrustning som täcken o annat går ibland sönder och behöver bytas ut/förnyas. Hur som helst är det dyrt att ha häst.. och oftare dyrare än man tror, min månadsbudget för våra hästar spricker ganska ofta:angel: :angel: (för att inte säga alltid..)

Kom ihåg att den summan du räknar fram att det kommer kosta troligen kommer vara mindre än den verkliga...:crazy:

Oftast inte vill jag påstå- helt sjukt nog har jag räknat på att min ponny kostar inte mer än 1 500 i månaden men jag lyckas alltid få punda ut runt 2 000 ändå! Det är för att det ska vara mycket småsaker man ska köpa- flugmedel, extra mat (som mineraler), förband, liniment etc. Så jag skulle säga runt 2000 för att vara på den säkra sidan. Däremot är min ponny endast en maxad b..

Jag har en stallhyra på 500, 6 kg hö per dag vilket blir ca. 300 kr/mån, kraft köper jag sällan (en påse räcker typ ett halvår!) samt skoning på mellan 5-700 kr. Jag betalar absolut inte mer i "fast" avgift men ändå ska hon ha saker som olivolja (för huden), flugmedel etc. Sen händer det väll att grimman pajjar och då ska hon ha en ny. Eller att jag hittar något nytt medel som funkar på exemen så ska man prova det etc. Så små ponnier är inte särskilt billiga egentligen ;)

För billigt strö: torv? Ingen erfarenhet av det själv men inte direkt hört negativt om det. Billigare än spån iaf.

Då skulle mitt fullblod på 380 kg klara sej på 4 kg hö om dagen????? Dream on.

Då skulle mitt fullblod på 380 kg klara sej på 4 kg hö om dagen????? Dream on.

Har aldrig haft en "mager" häst snarare åt andra hållet,
givetvis får dom 1 kg mer vinter tid när hagarna e tråkiga.
kanske beror det på kanon hö?
skulle jag ge våran hästar 2kg X deras vikt skulle dom se ut som en flock flodhästar...

Kanske beror på vilken sorts häst man har också, så det är ju bättre att ha lite sunt förnuft (som vi båda verkar ha) och ett gott ögonmått! Inget ont menat...

Liknande trådar

Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18