Vilka hjälper används vid tölt?

O

Ofeigan

Är ägare till en islandshäst, men ingen expert på den rasen. Ibland går hästen i tölt men ibland blir det bara trav. Har letat i hästböcker men inte fått nåt bra svar. Man skrittar men sen då... :confused: Hur vet hästen om jag vill trava eller tölta. Jag vet att hästen är duktig men jag "trycker nog på fel knappar" ibland. Förstår att jag borde ta hjälp av någon kunnig utifrån, men jag skulle vilja träna lite själv först. Dum fråga kanske för många men inte för mig. Väldigt tacksam för svar.:)

Sv: Vilka hjälper används vid tölt?

Skulle rekommendera dig att rida inför en duktig instruktör! Då får du den hjälp som precis du och din häst behöver och ni slipper missförstånd.

En tölthjälp är inte lika enkelt som exempelvis en galoppskänkel, det ligger mer i det än så. Det är så svårt att förklara via internet...Men jag själv som exempel brukar, väldigt förenklat, börja med att samla ihop i kort skritt, och därefter be om en lite mer höjd form och driva hästen in i tölt med sätet. I trav ber jag om en något lägre form och brukar dessutom alltid använda mig av att lägga handen lite på manken för att signalera just trav.

Det är helt enkelt inte så simpelt på en häst med fler valmöjligheter på, därför rekommenderar jag någon som visar dig i verkligheten och kan hjälpa dig tydligare. Här kan du ju inte bara driva-skritt, driv lite till-trav, driv ännu mer-galopp ;)

Nyckelordet är samling, annars håller jag med REIN. Försök få tag på en instruktör som kan hjälpa er.

Håller med tidigare svar: samling, samling, samling.
För mig blev det en stor skillnad när jag red barbacka då jag kunde ge finare hjälper med sätet och vikten och liksom "trycka" med olika muskler i sätet beroende på om jag ville ha trav eller tölt. Jag ser själv hur skumt det låter, det är väldigt svårt att förklara såhär! ;)
Så skaffa hjälp och pröva dig fram för att hitta vilka knappar som passar för din häst.

Ja visst är det samling det handlar om!

Dock, för en som är van att samla en ordentlig trav, så räcker det ju antagligen inte bara att samla för att få tölt.

Bra fråga man bara gör utan att tänka men få se hur jag gör när jag rider ut... tänker.....

Jo jag kortar upp tyglarna bibehåller ett litet "tryck" eller kontakt kalla vad man vill i munnen samtidigt som jag trycker till lite med benen.

Skillnaden när jag travar är att jag då ger efter på tygeln en bit och bara klämmer till med benen.

Detta är mera utetölten den som bara är som den är mer i fri form=)

Sedan om jag rider inne i paddocken så kortar jag upp tyglarna och samlar upp henne så hon nästan börjar piaffa så hög samling skall hon ha då ger jag efter påtyglarna och driver henne frammåt så töltar hon..
Låter kasnke lätt men de är det så klart inte hehe

Precis som det finns i galopp så finns det ju en utegalopp och en innegalopp som jag kallar det. Rider jag ut och bara rider ut utan krav galopperar vi i helt fri form, samma i traven och i skritten och inge undantag i tölten heller här=)

Det var svårt det här med att säga hur man gör man bara gör de utan att tänka som sagt...

Jag brukar alltid rida hästen mkt. i skritt, hitta lösgjordheten och sedan börja samlande arbete. Gör öppna precis innan töltsättningen. Traven börjar jag alltid från skritt alt. galopp, men aldrig tölt. Ibörjan rider jag lätt, låter honom hitta frammåt nedåt till en början, sedan ev. lite samling. Tölten däremot rider jag inte än så länge så långa sträckor på min häst utan är noga med att den blir riktigt taktren, men ju äldre han blir och ju mer han orkar desto längre töltsträckor.

Det bästa vore om du kunde rida för tränare som kan hjälpa dig att hitta rätt.

En övning som vi hållit på en del med kan kanske hjälpa dig

Skritt-tölt övergång
Skritta med aktiv sits, dvs använd, överskänkel mag- och sätesmuskler för att samla hästen, skritten ska var åt det långsamma hållet. Strunta i var hästen har huvudet, huvudställningen är oväsentlig. Tyglarna ska var korta, det innebär INTE att man ska ha någon något hårt stöd och slita i hästen utan man mjuk hand med lätt stöd. Gå över i tölt genom att släppa efter en aning (cm inte dm) och öka trycket i drivningen i den aktiva sitsen.

Skritt -trav övergång
Rid med den aktiva sitsen i samma korta skritt som för tölt övergången, för att övergå till trav så övergå till passiv sits och ge efter en aning. Med passiv sits avser jag att man slappnar av och följer med, men utan att kollapsa till en hösäck man ska fortfarande sitta i en lodrät sits. Vill man fortsätta trava kan man mycket väl övergå till en mer aktiv sits, men i övningen går ut på växlingar.

När man klarar ena varianten går man över till andra och när man fått koll så kan man skifta och ibland välja trav och ibland tölt. Är hästen välutbildad kan det fungerar men som många skriver så är det bäst med instruktör tipsen kanske inte alls stämmer för dig.

Vilken bra beskrivning ! Det är så svårt att förklara eftersom det till stor del handlar om att hitta rätt känsla. Har aldrig tänkt på orden aktiv/passiv sits, men köper det rakt av, precis så. :)

Ja, det är en MYCKET BRA idé att rida barbacka!!!
Där känner du direkt om det är trav ( skumpar mkt ) eller tölt ( sitter nästan helt stilla :laugh: ) du håller på med..........Du kan ge finare hjälper mha. sitsen. &så ger det dig bra balans.....

Tack för alla fina tips och råd!! :) Jag börjar faktiskt få lite kläm på det här nu. Har nog haft lite bråttom bl.a. när jag velat tölta och inte samlat ihop hästen tillräckligt länge. Vilken hjälp man kan få av andra kunniga islandshästägare!! Hoppas natutligtvis på fler tips.:)

Jag brukar alltid rida hästen mkt. i skritt, hitta lösgjordheten och sedan börja samlande arbete. Gör öppna precis innan töltsättningen. Traven börjar jag alltid från skritt alt. galopp, men aldrig tölt.

Fråga: Varför växlar Du inte till trav från tölt? Tävlar med exv V5 (lätt fyrgång) tar man ju alltid trav från tölt... Annars håller jag med Dig. Mycket skritt, öppna & sluta för att få med baken/bakbenen:)

Därför att traven är en 2-taktig gångart, med sväv och tölten är en 4-taktig gångart utan sväv. Man kan inte få sin häst att få en ren takt i tölten från trav utan att först komma i travtaktig tölt (eller 4-taktstrav om man vill kalla det så). För mig är det viktigt med rena gångarter och det tycker jag inte sjysst mot hästen som tvingas först gå orent mellan två gångarter, även om det bara handlar om något enstaka steg.

Därför att traven är en 2-taktig gångart, med sväv och tölten är en 4-taktig gångart utan sväv. Man kan inte få sin häst att få en ren takt i tölten från trav utan att först komma i travtaktig tölt (eller 4-taktstrav om man vill kalla det så). För mig är det viktigt med rena gångarter och det tycker jag inte sjysst mot hästen som tvingas först gå orent mellan två gångarter, även om det bara handlar om något enstaka steg.

Fast frågan gällde inte övergången trav->tölt utan övergång tölt->trav.

Skriver lite snabbt nu, så ursäkta om det blir någon liten tankevurpa någonstans... ;)

Övergång från tölt till trav är ju något man bör träna på om man någon gång tänker ställa upp i fyrgång eller femgång. Däremot är det kanske inte det första man börjar träna på vid töltsättningen vilket kanske var vad du menade. Viktigt vid övergången tölt->trav är att kunna bibehålla bärigheten, dvs inte göra övergången genom att enbart låta hästen länga sig och dimpa ner på bogarna, utan först tydlig halvhalt, sen läng/sträck ut steget i trav.

Vid övergång från trav till tölt är det väldigt lätt att det blir fel på så sätt att varken hästen eller ryttaren klarar av att differentiera mellan halvhalt i trav och "töltkommando", vilket gör att det till slut blir svårt att få igenom halvhalter i traven utan att hästen växlar till tölt. En annan risk med den övergången är att man inte använder sätet tillräckligt, utan drar upp hästen i tölt med tyglarna. Då riskerar man bruten överlinje, sänkt rygg och dålig tölt. Av de anledningarna brukar man undvika att ta tölten från traven.

Fast frågan gällde inte övergången trav->tölt utan övergång tölt->trav.Oavsätt vilket så måste hästen hinna trampa om mellan dessa båda gångarter vilket leder till en 4-taktig trav.

Skriver lite snabbt nu, så ursäkta om det blir någon liten tankevurpa någonstans... ;)

Övergång från tölt till trav är ju något man bör träna på om man någon gång tänker ställa upp i fyrgång eller femgång. Om man ska tävla i det så får man väl undvika att den orena takten blir långvarig, men att undvika den helt går inte.Däremot är det kanske inte det första man börjar träna på vid töltsättningen vilket kanske var vad du menade. Viktigt vid övergången tölt->trav är att kunna bibehålla bärigheten, dvs inte göra övergången genom att enbart låta hästen länga sig och dimpa ner på bogarna, utan först tydlig halvhalt, sen läng/sträck ut steget i trav.

Vid övergång från trav till tölt är det väldigt lätt att det blir fel på så sätt att varken hästen eller ryttaren klarar av att differentiera mellan halvhalt i trav och "töltkommando", vilket gör att det till slut blir svårt att få igenom halvhalter i traven utan att hästen växlar till tölt. En annan risk med den övergången är att man inte använder sätet tillräckligt, utan drar upp hästen i tölt med tyglarna. Då riskerar man bruten överlinje, sänkt rygg och dålig tölt. Av de anledningarna brukar man undvika att ta tölten från traven. Bland annat ja, tyvärr ser man ändå ryttare som rider sina hästar så.

Se tjock text...

Hej!
Rekomenderar också att rida för instruktör, olika hjälper hjälper på olika hästar har jag förstått! Har nyligen ridit för två olika islandshästinstruktörer; den ena sa att jag ska jobba på små volter, skritta och liksom gunga/driva hästen fram i tölt, ta förhållningar med tyglarna och hålla händerna ganska högt. Den andra sa att när hästen töltar ska jag sitta mjukt å när den travar ska jag sitta stelt med höfterna som för att säga att det är inte detta jag vill, när hästen går över till tölt = sitta mjukt. Men som sagt, det bästa är när en instruktör kan förklara och visa när man gör rätt och när man gör fel! =)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 995
Senast: Bri
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30