Vilka hästar ska visas?

dimmansstuteri

Trådstartare
Nu är sommarens premieringar, treårstester, kvalitetsbedömningar och fölmönstringar avklarade. Resultatet för mig (som för många andra) har varit varierande, och när jag fick frågan av en bekant om VARFÖR jag visade ett treårssto som tilldelades 36p och klass II blev
jag något fundersam. Varför inte?

Gynnar det aveln om bara de bästa visas? Att det inte gynnar mig som uppfödare är klart, och inte heller gynnas individen som visas, om denne är av lägre kvalitet. Att detta sto inte är någon "höjdare" är jag medveten om, men jag visar ända alla treårsston på sommarpremiering, stambokför alla ston med föl vid sidan, höjer avelsvärdesklasserna när det är möjligt, samt visar "vad jag kan" på fölchampionat, treårstest och kvalitetsbedömningar. Jag försöker uppmuntra mina ponnyköpare till att visa fram mina uppfödningar på dylika evenemang. Däremot har jag bara visat någon enstaka hingst på avelsvärdering, trots att det har funnits flera som varit möjliga att visa. Där har mer kostnaden styrt, det är för dyrt att visa fram "alla" hingstar, så där har jag själv selekterat ut vad jag tycker är värt att visa fram. Där tror jag många uppfödare gör som jag.

Hur gör ni andra? Visar ni "allt" eller selekterar ni bara ut "det bästa" per årskull? Hur resonerar ni, ser ni det som "egoistiskt" att bara visa fram hästar som har chans till topp-placeringar? Är det skillnad om det är fölmönstring, treårspremiering eller kvalitetsbedömning - eller avelsvärdering av hingstar? Ska "allt" visas, ger det en mer rättvis bild av föräldradjurens nedärvning och gynnas aveln på sikt av detta? Hur mycket får kostnaden styra i valet vilka som ska visas?
Kort och gott: Vad visar ni fram och varför/varför inte?

Hlsn Helena

Sv: Vilka hästar ska visas?

Jag visar alla föl, alltid bra att få en opartisk bedömning och roligt att sedan jämföra fölresultaten med "vuxen" resultaten.
Har man inte bedömningsprotokoll är det lätt att "glömma" hur just den individen var funtad som föl.

Jag visar treårsston ibland som fyraåringar för stambokföring.
En formsak, poängsättningen varierar oerhört beroende på domare och tycker nog att hellre själv bedömer vilket sto som passar att betäckas än vad domarna gör.

Treårstest och kvalitetsbedömningar om de passar in i ponnyernas utbildningsnivå.

Oftast råkar just mina ponny inte vara lämpliga att visa just när bedömningarna går av stapeln.
Jag planerar med andra ord inte för dessa visningstillfällen.

Jag prioriterar istället att alla unghästar får en bra grundutbildning, men kostar inte på extra, såsom lämplig ryttare transporter övernattningar osv, för att deltaga i bedömningarna.

Hingstar ??? svårt att säga, vet inte riktigt hur jag skulle använda dem--sälja ???
Vill helst inte ha egen hingst, mig passar det bättre att inte vara låst att använda just min egen hingst när hela europa har mängder med hingstar att erbjuda.
I princip är det enklare och inte mindre betalt att sälja en bra valack.

Kanske en något lättsam och "tråkig" inställning till utbudet av olika bedömningstillfällen och "äran" att få en godkänd hingst, men ekonomisk och god ekonomi måste man ha för att få råd att betäcka nya ston.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

3-års ston visas på premiering om jag anser att de är tillräckligt bra för att få diplom (sedan händer det ju emmellanåt att domaren har en annan uppfattning...). Tycker jag inte att de är tillräckligt bra visas de inte som 3-åringar. Jag anser att ston som används i avel bör stambokföras & de visas därför normalt med sitt första föl vid sidan.

Kvalitetstävlan startar de om det passar in i deras utveckling & utbildningsnivå.

Jag tycker att allt ska visas för att få avkommebedömning på hingstarna (och stona). Fast jag ska erkänna att jag inte skulle visa en häst om den var i dåligt skick vid visningstillfället.

Jag visar en häst om jag tycker den kan göra sig och hingsten rättvisa.

Min 3-åring gick 3-årstestet som klass I i både hoppning och dressyr och kommer antagligen att visas på kvaliten också.

4-åringen däremot skulle jag aldrig visa. Hon är inte färdig för det på långa vägar.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att hon är som 6-åring kanske är snäppet vassare än vad det lille då är.

Det vore alltså inte rättvist mot vare sig henne eller hingsten att visa henne idag. Hon är stor, långbent och mycket sen i sin utveckling. 3-åringen är långt före henne trots att han är 12 månader yngre.

Så - dagsformen avgör!

/C

*lånar knapp*

Tycker precis som Hanna_shetland att ALLA ska visas, någon gång under livet, även valacker!!!! Det ger en mkt rättvisare och bättre avkommebedömning.

Vet inte om denna åsik thänger ihop med att både jag och Hanna har shettisar, och dom är svårare att meritera genom tävling än större ponnyer/hästar...

Häls Embla

Det ar sallan jag visar folen och stona med fol, utan vi borjar med dem nar de ar 1-aringar. Dock maste jag erkanna att det ar mer for utbildningens skull an vad det ar for den riktiga bedomningen.
Ar de visade som unga, tar de tavlingsbanorna som om ingenting har hant som 4-aringar nar karriaren borjar.
Men jag haller med Perake, det ar alltid bra att fa en objektiv asikt om hur ens avkommor faktiskt ser ut.

Jag visar så många föl det är möjligt att få med sig till utställningen. Jag tycker det är en bra måttstock på hur mina föl är, jag tycker också det är kul att se vad stona ger!
Jag stamboksför mina ston med föl vid sidan, men jag visar sällan unghästar.
Hingstar visar jag gärna, kul med hingstar, det är lika kul att få bra avkommor till sin hingst som till sitt sto, det är också lika kul att hitta det perfekta stoet till hingsten som tvärt om.
Känslan att sedan visa fram en bra avkomma om du är ägare till både sto o hingst är väldigt behaglig.
Jag tycker inte man ska gå helt på vad en domare tycker, det är med domare som med andra mänskliga varelser, alla har sin smak och bara för att en domare inte gillade mitt sto betyder det inte att den andra domaren inte skulle gilla henne.
Mitt lägst bedömda sto har fått två föl bägge guldbelönade med två helt olika hingstar.

Jag tycker nog att man ska ställa ut mer än man gör idag, speciellt på ridponny som är lite dåliga på att ställa ut, flera utställningar blir inställda, sedan tycker jag att man kan som man har i t.ex holland göra en mer "pampig" sak av utställnignen! I sverige verkar utställning mer vara en "tant" sport med man utomlands har mer män i ringarna!
Welsh är duktiga på att ställa ut, och där vet funktionärer o utställare att man ska klä sig lite snyggt!

Jag tycker nog att man ska visa alla. Annars får man ju inte se bredden och det är ju den som visar vad hingstarna (det är ju ffa de man är intresserad av) ger. Om man bara visar de bra så kan nog statistiken bli en aning missvisande bara som exempel.

Sen är det ju ROLIGARE att visa fram en bra häst :) (iaf närman bara har EN egen).

Jag visade de två av mina shettisar som jag haft längst en gång per år i början. Sen uteslöts äldre stoet (hon saknar tredje ledet) och yngre stoet är inte speciellt snyggt, så det känns lite meningslöst att åka långt för att hamna sist... ;)

Men nästa år ska jag försöka ta mig iväg med den "nya" shettisen och då får min egen uppfödning också följa med av bara farten. Under förutsättning att det inte krockar med travet som är det vi egentligen håller på med.

Jenny

Vi visar alltid våra 3 års ston premiering men som tur är så bor jag så att jag kan välja om jag vill visa i Halland eller skåne , så ser jag att ena stoet är ite riktigt färdig så väljer jag i skåne som ofta har i augusti...... Hingst visar jag om det är någon som jag tror har möjlighet att gå vidare, visar väl alltid nästan någon på 3 årstest ,talangjakt eller kvaliten
Vi visar även fölen på fölbesiktning här hemma fast i år har jag inte visat 2 st just för att de inte är hemma men vi har anmält ena vårat shettisföl till vetlandas fölchampionat då hon fick 41 poäng och syrran ska också visa sin som fick samma poängrad .

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 309
Senast: Sammet
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 283
Avel Nu har jag kunnat läsa i olika trådar (Gnägg och Avel), att det gått mycket bra för flera "Bukefalister" i utställningsringar, på...
Svar
1
· Visningar
776
Senast: Rodde
·
Avel Dags att titta framåt mot 2005! Vad har ni för "avelsplaner" det kommande året? Vad väntar ni för föl, vilka hingstar kommer ni att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 357
Senast: HannaPP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30