Vilka fodermärken...

NaTTa

Trådstartare
...köper ni till era smådjur?

Jag brukar köpa mitt från affären märket Zooman och ibland från djuraffären. Men har fått för mig att Zoomans foder är näringsfattigt och skulle vilja prova någon nytt:)

Kom med förslag om vilka fler bra produkter det finns, och vad ni köper för något till djuren:bump:

Sv: Vilka fodermärken...

Vad är det för djur exakt du menar? Alla blandningar och färdigfoder är bara för lata människor och dom är inte ens bra för djuren överhuvudtaget. Dom smakar bra och djuren blir ofta feta av denna mat och får inte i sig det dom behöver. Bättre är det att blanda själv utav olika saker, beroende på vilket djur man har.

Jag menar som jag skrev smådjur (kanin, hamster, råtta, mus, gerbil):idea:

Jo, jag vet att de inte är bra och energifattiga. Men har sett i trådar att det finns riktigt bra foder till husdjuren att köpa, men jag vet bara inte vad för foder de menar (märke).

Skulle vara intressant att veta vad de andra köper eller ger för något:)

Jag blandar själv till marsvinen.

Massa hö och grönsaker först och främst, utöver det så blandar jag korn, havre, nötter, majs och solrosfrön.
Knäckebröd får de också ibland.

Ibland så köper jag lite onyttigt godis från djuraffären (ni vet de där färgglada, hårda bitarna som finns i färdigfodret, fast jag köper plastburkar med enbart dessa) och lite "drops" som jag har för mig att Vitakraft säljer.

Som ovanstående skrev så är inte färdigfodret speciellt nyttigt och oftast alldeles för fett för djuren.

Mina marsvin får hästpellets och övriga hästfoder. Enda egentliga nackdelen med det är nog att det är lite väl "salt" (smakar själv på pelletsen)..

Jag blandar själv till marsvinen.

Massa hö och grönsaker först och främst, utöver det så blandar jag korn, havre, nötter, majs och solrosfrön.
Knäckebröd får de också ibland.

Ibland så köper jag lite onyttigt godis från djuraffären (ni vet de där färgglada, hårda bitarna som finns i färdigfodret, fast jag köper plastburkar med enbart dessa) och lite "drops" som jag har för mig att Vitakraft säljer.

Som ovanstående skrev så är inte färdigfodret speciellt nyttigt och oftast alldeles för fett för djuren.

:bow: Precis som det ska vara! Man ska blanda själv. då jag hade råttor fick dom rester av min egen mat, samt barnmat på burk. Det älskar dom!
Tänk på att solrosfrön är väldigt fett, så man ska inte ge i för stora givor av just detta frö.
Kaniner ska ha främst hö, det är deras grovfoder -precis som med hästar och det ska dom alltid ha att tugga på. Sen blanda själv om man vill ge annat. morötter är bra även för tänderna så dom slipar ner dom, likaså knäckebröd och pinnar man kan lägga in i buren till dom.

Mina marsvin får hästpellets och övriga hästfoder. Enda egentliga nackdelen med det är nog att det är lite väl "salt" (smakar själv på pelletsen)..

Varför ger du dom hästmat? Jag vet om dom som ger kaniner komat även :smirk:

Jag menar som jag skrev smådjur (kanin, hamster, råtta, mus, gerbil):idea:

Jo, jag vet att de inte är bra och energifattiga. Men har sett i trådar att det finns riktigt bra foder till husdjuren att köpa, men jag vet bara inte vad för foder de menar (märke).

Skulle vara intressant att veta vad de andra köper eller ger för något:)

Okej, ja då vill jag gärna också veta vad ett bra färdigfoder är för nåt :)

Kaniner ska ha främst hö, det är deras grovfoder och ska alltid ha tillgång till detta.
När det gäller råttor så kan man ge dom i princip allt som man själv äter, barnmat är enkelt att ge bara att ta ur burken och dom älskar det!
möss vill gärna ha frön av olika slag. oftast är det mycket frön bara i deras blandningar så det tror jag inte är skadligt. men i kaninblandningar och marsvinsblandningar ingår mycket "godis" för att dom ska tycka det är gott. havre är ju något man kan ge, det är naturligt.

Varför inte? Hästmüsslin är mycket uppskattad av de småliven. Fast det var iofs länge sen de fick sådant. Mkt bättre än djuraffärsblandningar iaf.. Även om våra djur nog inte skulle bli feta på de blandningarna..

Varför inte? Hästmüsslin är mycket uppskattad av de småliven. Fast det var iofs länge sen de fick sådant. Mkt bättre än djuraffärsblandningar iaf.. Även om våra djur nog inte skulle bli feta på de blandningarna..

Ja, men du skrev hästpellets, så då trodde jag inte du menade müsli. i den finns det säkert mycket bra smått och gott för dom små liven också :)

KL
zooman utan frön i, alltså ren pellets är bra kaninmat iallafall :)

Själv köper jag dock 25-30 kgs säckar eftersom jag har 5 kaniner. Blandar kanin& marsvin från svenska foder med meadow herb hästörtmusli från spillers! Och så äter den massvis med hö och får frukt och grönt och grenar.

Jag blandar min råttmat själv med 2 olika sorters musli som bas, dom sorterna varierar väldigt mycket eftersom jag köper den ifrån våran personalshop för billigare peng :angel:

Sen får dom pumpakärnor, levergodis till hund, linser med mera.

Mina chinchillor och degus får enbart foder från Vitakraft, utöver sådant jag köper på lösvikt. Tycker det är bra kvalitet på deras saker.

Solrosfrön får de bara litegrann av, annars blir de feta rumpor på grisarna. ;)

Ja, men precis :) Fåglar ska heller inte ha för mycket av det (tamfåglar alltså) dock perfekt för småfåglar ute då de behöver fett för att hålla värmen nu i kalla tider.

Intressant:) Synd att vi slänge våran musli som vi fick i prov påsar.

*k*
Har två kaniner, ger den ena nötter(fågel nötter). Båda får också Fibrex dagligen i maten:)

Ibland krossar jag i lite knäckebröd i foderburken, torkat bröd är uppskattat:d

Hade innan 40++ marsvin och då är det lite svårt att blanda egna små gulliga blandningar av olika foder. Nu har vi bara sju kvar än så länge. Dock är maten sen förut kvar och det lär inte ta slut än på länge. De gillar det dem får nu, tror det är något sport foder för hästar. Pellets dock.

Skulle behöva något fetare foder tror jag så de har fettreserver tills det blir kallare.

Hade innan 40++ marsvin och då är det lite svårt att blanda egna små gulliga blandningar av olika foder. Nu har vi bara sju kvar än så länge. Dock är maten sen förut kvar och det lär inte ta slut än på länge. De gillar det dem får nu, tror det är något sport foder för hästar. Pellets dock.

Skulle behöva något fetare foder tror jag så de har fettreserver tills det blir kallare.

Ja, såklart det är med så många marsvin :) Men i 1:a hand är det alltid bäst att göra sina blandningar själv, så får dom exakt det dom behöver och mår bra av.

Bor dom ute? Eftersom du säger dom behöver fettreserver tills det blir kallare.

jag ger mitt marsvin morötter, äpplen, gurka, sallad, knäckebröd och eggesman equideluxe hästmüsli. han tycker den är mkt godare än marsvinmat... och hö då såklart.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 282
Senast: Inte_Ung
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
752
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama