Vilka egenskaper skall en bra hingst ha eller inte ha?

S

sambaengi

Det här vill jag en bra hingst skall ha/vara och egenskaper jag inte vill en hingst skall ha:

1. Absolut pålitligt, mjukt, samarbetsvilligt, följsamt och ärligt lynne samt nedärva detta till sina avkommor. Det skall gå att lätt hantera och rida hingsten även om brunstiga ston eller andra hingstar finns i närheten. Trygg i sig själv och känslig för signaler. Det skall vara lätt och behagligt att umgås med hästen och den skall acceptera och lita till sin ryttare/förare i alla situationer. Den skall var snäll mot andra hästar och uppträda värdigt en gentleman.

Den får inte vara aggressiv mot människan i några lägen. Den skall inte skrika och gapa, stimma och härja när man leder den i någon situation eller på annat sätt vara respektlös.

2. En hingst skall vara lättlärd, ha lätt för minst 4 rena gångarter som bara skall finnas där vid inridning, minst 7,5 för tölt, trav och galop, gärna 8. Den skall ha en bra men lätt hanterbar framåtvilja, lyssna och lita till sin ryttare. Den skall vara rädd om människan och aldrig ifrågasätta ledarskapet.

Den skall inte kräva lång träning i gångarterna för att bli bra eller hård uppfostran för att lyda. Den skall inte visa tendenser att skena, bocka eller stegra sig.

3. Den skall vara korrekt i exteriören, vara fri från eksem, spatt och andra arvbara sjukdomar. Den skall var viktbärande, högrest med högt ansatt väl välvd hals, ha stark rygg o kors, starka rejäla ben och rejäl plats för lungor och hjärta samt se ut som en islandshäst. Gärna mycket man och svans. Den skall kunna vara både kraftig eller lätt i typen.

Den skall inte se ut som ett halvblod eller en arab och inte ha en lågt ansat hals, rak nacke och tunn hals, lång rygg, kort kors, för stora vinklar i knä och has, smal bringa och dålig plats för lungor och hjärta!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka egenskaper skall en bra hingst ha eller inte ha?

En bra hingst ska var frisk och sund samt ha de ridegenskaper/den exteriör som den som avlar på den eftersöker. Det finns folk som vill ha hetsiga svårridan pållar och andra som vill ha snälla barnhästar. Båda typerna (och många däremellan) har sin plats så länge det finns folk som gillar den typen.

Kanske brode man ha minimikrav när det gäller gångarterna, det vore riktigt tråkigt om folk avlade på 2 och 3-gångare, men det är ju knappast något direkt problem. Rusningen lär inte var stor efter tvågångaren med grisapass i alla tempon + 4-taktig galopp men om det är någons drömhäst ser jag ingen anledning att förhindra denne att avla på hästen, den kanske har andra unika egenskaper som ägaren absolut vill ha.

Jag tycker det är skumt att det man bedömer som bra ridhäst , tex hästar med hög aktion å snabb tölt i många fall inte ens kan trava eller knappt!
Har ridit många islandshästar som får bra poäng på tävlingar men som inte ens går rent i trav!
När man ska få dem att trava någorlunda så måste man släppa långa tyglar å de klarar absolut inte att gå i form å inte ens knycka på nacken.
Ska man verkligen avla på såna hingstar som bara har bra tölt men inget annat?
Har funderat länge på detta.

Lobelia skrev:
En bra hingst ska var frisk och sund samt ha de ridegenskaper/den exteriör som den som avlar på den eftersöker. Det finns folk som vill ha hetsiga svårridan pållar och andra som vill ha snälla barnhästar. Båda typerna (och många däremellan) har sin plats så länge det finns folk som gillar den typen.

Kanske brode man ha minimikrav när det gäller gångarterna, det vore riktigt tråkigt om folk avlade på 2 och 3-gångare, men det är ju knappast något direkt problem. Rusningen lär inte var stor efter tvågångaren med grisapass i alla tempon + 4-taktig galopp men om det är någons drömhäst ser jag ingen anledning att förhindra denne att avla på hästen, den kanske har andra unika egenskaper som ägaren absolut vill ha.

Självklart skall vi avla både heta och lugnare hästar, men inte sådana med lynnesfel, sådana som är svårtränade, visar att de inte vill vara människans tjänare osv. Men det är klart det finns ju folk som får en kick av att sätta livet på spel också! Huvudsaken är att varje hingst lanseras rätt och ärligt så man som stoägare inte väljer fel utifrån vad man önskar sig för avkomma, pga felaktig eller bristfällig information! Det är inte så kul för familjen med sitt trevliga sto som de tänkt få en lugn trevlig avkomma efter när de får en avkomma de känner är mycket häst för dem och måste sälja sitt älskade föl som vuxen. Det är det hårda sättet att lära sig vad hingstarna går för och det tråkigaste sättet.

Jag gillar själv framåt och pigga hästar men jag vill också ha mycket samarbetsvilja och ett milt lynne vid all hantering. Det finns tex hingstar som gör hotfulla utfall mot människan när de har ston eller när andra hingstar är i närheten. Det finns de som biter efter valacker om man rider ut ihop osv. Den här sortens häst innebär ett stort risktagande vid all hantering, både för den som hanterar den och alla runtikring, och sådana hingstar vill jag inte ha i aveln!

Sedan kan det vara så att felaktig uppfostran/träning i vissa fall är orsaken, men det spelar ingen roll tycker jag för den enskilda individen. Har en häst börjat utmana människan så kan man aldrig mer vara säker och kastrering i kombination med tillrättaläggande träning eller avlivning gäller för mig i ett sådant läge.

Anette

Jag tycker islandshingstar verkar ha rätt bra lynne för det mesta å brukar vara lätt hanterliga.På hbl sidan däremot är det inte många hingstar man skulle gå i närheten av... :crazy:

chrysler skrev:
Jag tycker islandshingstar verkar ha rätt bra lynne för det mesta å brukar vara lätt hanterliga.På hbl sidan däremot är det inte många hingstar man skulle gå i närheten av... :crazy:

Enligt Lockwall, som kommer från halvblodsidan och sitter i avelsutskottet, så har det funnits "problem med bla ridbarheten" (fint uttryck för hästar med lynnesfel) på halvblodssidan men det är åtgärdat nu! Jo pytt, jag vet också om ett antal välkända topphingstar som både har och ger inte bara hett utan också knepigt och rent av farligt lynne! Men vissa får en kick av atthandskas med sådana djur och beridarna tjänar pengar på alla problemhästar.

Än så länge finns det mest trevliga islandshästar inkl hingstar, men bland de yngre hästarna ökar temperamentet och hettan vilket också märks i annonserna. Vi har en enormt dålig tradition med att inte avla efter lynne i Sverige och de problemhästar vi ser inom islandshästrasen nu är jag rädd bara är toppen av ett isberg om vi inte stämmer i bäcken och börjar sätta lynnet överst. Vi måste sålla bort de hingstar som har dåligt och farligt lynne, vilket inte är detsamma som att ta bort alla heta hästar. Men hett temperament i kombination med mycket hög rang, hårdhet och tuffhet och envishet, kan ge mycket farliga hästar!

Vi har att göra med en ras som är stark, modig, smart och envis och där man även avlat fram kamphingstar och haft "hingstkamper" precis som tuppfäktningar och det här pågick i många hundra år och är inte så långt borta i tiden! Även om man har försökt rensa ut det här blodet så poppar det upp då och då i vissa blodslinjer och tex nämndes i senaste Eidfaxi (isländska) en elithingst som gav avkommor med allvarliga lynnesfel, som det stod, och spårar man bakåt på den här hingsten så hittar man tuffa blodslinjer besläktade med de stammar där det avlades sådana kamphingstar!

Sådana hästar tar inget skit från människan heller utan känner de sig orättvist behandlade eller inte är eniga med den människa som handhar dem då kan de bli riktigt farliga. Detta kan också gå ut över en helt annan person som inte gjort dem något men som de lättare kan ta kommandot över! Och även om hästen kanske blivit illa behandlad och man kan förstå hästens inställning till människor så är det livsfarligt att avla sådana hästar det är mycket svårt att skapa ett förtroende för människan igen, även om de kommer till en snäll människa. Istället är risken att de tar ut det på just den människan istället. Den som gjort dem illa är de oftast för rädda för att röra (tyvärr).

Så den tuffe tränaren som kräver för mycket av hästen och behandlar den för hårt, han får inte skiten men när hästen sedan kommer hem till sin ägare och har ont både här och där, så kan ägaren som är snäll mot hästen, men ändå håller på ledarskapet, råka illa ut! En häst med ett mindre hårt psyke är kanke knäckt istället när den kommer hem, vilket ju också är fruktansvärt, men blir mycket tacksam över vänlig behandling när den kommer hem och den går att få normal igen och blir inte farlig!

Jag blir rädd när någon som sitter i avelsutskottet för islandshästar och är väl insatt i halvblodsaveln, förnekar att det finns farliga topphingstar på halvblodssidan och massor av hästar med lynnesproblem! Anser han inte dessa hingstars lynne och deras avkommor vara ett problem i vilken riktning kommer han då att driva islandsaveln och vilka hingstar kommer han att släppa igenom? Om 15 år kanske vi står där med en islandshäst med halvblodslynne och hovslagare och veterinärer känner samma obehag inför islandshästen som halvbloden när de skall handskas med hästarna! Det vill jag INTE behöva uppleva och därför anser jag vi måste agera nu!

Den största ambassadören för islandshästen är de 5000 turridningsfirmorna i Europa med snälla, tåliga och lättridna hästar samt alla nöjda fritidsryttare med övervägande familjehästar. Det är inte de mindre välbesökta avelsvisningarna och tävlingarna som lockar nya islandshästryttare! De inspirerar endast de redan frälsta! Men på avelsseminariet sade man att islandshästen är fellanserad. Det är en ganska tuff och svårriden häst som inte lämpar sig som förstahäst och familjehäst så nu skall det bara avlas på de högst bedömda och de med högst blup och man var besviken på avlarna som inte följde detta! Konstigt att islandshästen är den otvivelaktigt mest populäraste familjehästen och turridningshästen om den nu bara lämpar sig för erfarna ryttare och tävlingar! Men om den nya avelsinriktning slår igenom så är den det nog inte så länge till! :confused:

Anette

Jag håller med dig.
Självklart beror det på individen om den måste ridas av erfarna eller kan ha nybörjare på ryggen.
Jag tror att en orsak till varför man har sådan "dubbelmoral" när man beskriver hästarnas användningsområde är att det säkert finns lättridna hästar som kan ridas av alla men har en ryttare som vill verka duktigare å säger att hästen är svårriden tex, för att verka duktigare.Sånt har jag ofta stött på.

Det är egentligen få islandshästar jag stöt på som är så hispiga så man måste vara väldigt duktig som ryttare men tyvärr så finns de.
Dålig koll på aveln.Mkt linjeavel(jag ät absolut ingen förespråkare av sånt).
Samt avel på olämpliga individer.
Jag tycker det är skrämmande om man bara ska räkna med ridegenskaperna på hingstarna(stona oxå för den delen), psyket nedärvs ju oxå.
Sedan står man där med svårhanterliga hästar som inte har "alla möblerade där uppe".

Det värsta jag vet är sto ägare som låter betäcka ett sto som är totalt ostabil för att den "kanske blir lugnare efter att den fått föl".Fattar man inte att fölet oxå kan bli lika ostabil?
Det kanske funkar på några individer men jag tycker det är högst oansvarigt.

Jag hoppas att alla stoägare läser å studerar hingstarna de ska avla på noga.
Det lär behövas...

Faan , man får gåshud av att läsa sånt där...

chrysler skrev:
Jag håller med dig.
Självklart beror det på individen om den måste ridas av erfarna eller kan ha nybörjare på ryggen.
Jag tror att en orsak till varför man har sådan "dubbelmoral" när man beskriver hästarnas användningsområde är att det säkert finns lättridna hästar som kan ridas av alla men har en ryttare som vill verka duktigare å säger att hästen är svårriden tex, för att verka duktigare.Sånt har jag ofta stött på.

Det är egentligen få islandshästar jag stöt på som är så hispiga så man måste vara väldigt duktig som ryttare men tyvärr så finns de.
Dålig koll på aveln.Mkt linjeavel(jag ät absolut ingen förespråkare av sånt).
Samt avel på olämpliga individer.
Jag tycker det är skrämmande om man bara ska räkna med ridegenskaperna på hingstarna(stona oxå för den delen), psyket nedärvs ju oxå.
Sedan står man där med svårhanterliga hästar som inte har "alla möblerade där uppe".

Det värsta jag vet är sto ägare som låter betäcka ett sto som är totalt ostabil för att den "kanske blir lugnare efter att den fått föl".Fattar man inte att fölet oxå kan bli lika ostabil?
Det kanske funkar på några individer men jag tycker det är högst oansvarigt.

Jag hoppas att alla stoägare läser å studerar hingstarna de ska avla på noga.
Det lär behövas...

En sak är ju om hingsten eller stoet är för mycket framåt för att vara var mans häst men ändå ärlig och inte farlig och man avlar enbart för tävling. Men att tro att dessa hästar skulle ge familjehästar utom i undantagsfall, tycker jag är naivt. Sedan tror jag att det blir för bra om båda hästarna är heta även om de är i övrigt trevliga. Jag kan avla på pigga ston som jag vet inte är familjehästar men som är trevliga för de mer erfarna och sådan jag själv gillar rida men då väljer jag en lugnare hingst för min erfarenhet är annars att det accelererar för varje generation och man vill ju ha en kontrollerbar vilja även som van ryttare samt inte en häst som stimmar upp sig själv utan anledning.

Däremot avlar jag inte på ston som man märker i sig själv är fräcka trots bra uppfostran, som är hårda, aggressiva eller inte samarbetsvilliga och hispiga, dvs stirriga, rädda för allt osv. Man kan tolerera sådana 1- och 2-åringar för då är de i en känslig tonårsfas men sedan måste det växa bort. Men helt klart föredrar jag de som är stabila men ändå signalkänsliga och inte buffliga under hela uppväxttiden. Jag har en avkomma hemma som var väldigt stabil och trevlig som föl men blev helknepig som 1-åring och har varit det även som 2-åring. Kan bero på nacken som nu är tillrättad men jag är högst misstänksam på hennes fars blod eftersom jag numera vet att han gett en del knepiga och svårtillgängliga och också väldigt känsliga och heta hästar. Halvsyster efter samma hingst har urgott lynne och är jättemysig, men het och känslig och ingen familjehäst. Men hon är också bara tonåring och det är en knepig ålder på en del. Men det finns också familjehästar efter honom. Han själv är definitivt ingen sådan dock!

Nu verkar den som varit helknepig finna sig själv igen och är just nu väldigt trevlig, men eftersom jag är misstänksam av mig är det en häst jag inte vill sälja. Jag vet ju inte om det är att hon hade en kota rejält fel i nacken, åldern eller stammen eller en kombination av alltsammans och om hon blivit bra pga att hon mognar eller min hantering eller både och. Jag vill veta hur hon utvecklas och är det en avelsmiss så skall hon stanna hos mig. Något i hennes psyke har hela tiden tilltalat mig också. Hon är mycket smart vilket hon visade redan som föl, det smartaste föl jag haft och hon står mycket högt i rang. Fortsätter hon utvecklas i positiv riktning så betäcker jag henne nästa år med lugn hingst men skulle avkomman visa sig knepig, ja då har jag två prydnadshästar och går inte vidare med den aveln utan betrakar det som en miss i avelsarbetet. Men då tar jag också ansvaret för mitt misstag och behåller dem båda, alternativt avlivar dem beroende på omständigheterna. Men de skall definitivt inte ut på marknaden!

Det som retar mig är att en del gör allt för att rida till en sådan häst och sedan sälja den. En duktig tränare kan få en sådan häst att fungera men underskattar man risken med vad som kan hända senare så kan det bli väldigt farligt för ryttare i framtiden och vissa hästar klarar inte en enda flytt utan att falla tillbaka i ett svårt beteende, vilket tyvärr inte säljaren brukar ta tillbaks hästen för och sedan är flyttkarusellen och problemhästen ett faktum!

Men eftersom jag har fullt tillräckligt med hästar själv och behöver sälja mina avkommor och endast vill sälja sådant som har ett bra fungerande lynne, så har jag kommit till slutsatsen att det blir bara lugna hingstar på mina ston och alla mina avelsston skall ha ett lugnt och tryggt lynne, framåt men inte heta. Det kommer ändå födas en del som är hetare än de andra men man behöver ju inte provocera fram dessa avkommor genom medveten avel!

Anette

Jag tycker det är jättebra att du är så ansvarstagande för dina uppfödningar.Många skulle bara försöka få iväg hästen å ta betalt innan man vet att/om ngt är fel.

Som du skriver så är det många islandshästar ute på marknaden som just är resultat av "tillridningar" eller "korrigeringar".
Men även om dessa individer sköter sig ett tag efter detta så kan man räkna med att hästar med medfödda lynnesfel kommer att visa dem.Förr eller senare.

Har träffat massor av skräck exempel på hästar.
En ridintruktör som höll kurs skulle sätta sig å testa en häst, den far iväg i full galopp, genom avspärrningar å allt.
Sedan får tränaren veta att man inte får sitta ned på hästen för då blir den sur??!
Hästen såldes å vet besiktades oxå men jag hade varit nyfiken att se om det fanns ngt på röntgen, men tydligen inte.

En annan häst jag red, var alltid ganska trög om man ville ha snabbare tempo men den stannade regelbundet å gav tecken på at sticka(stannade alltid före den stack) å detta kunde hända närsomhelst, fast ingen gjorde hastig rörelse, fast andra hästar var med som draghjälp å stöd mm.

Jag har träffat ett x antal hästar som haft sina speciella egenheter.
De värsta hästarna tycker jag inte är de super aggressiva(dom ska man ju absolut ej avla på) eftersom man vet att de är ute efter å kan skada en men de hästar som är värre är just såna med lynnesfel (alla dessa kategorier är ju en typ av lynnesfel, friska är de ju inte)som inte verkar ha en aning om vad de gör eller när de gör det.De helt oberäknerliga.Såna som kan vara jättesnälla å helt plötsligt hugga/sparka /sticka.

Tyvärr verkar man acceptera alla dessa beteenden på hbl sidan.
Har hanterat såna hästar oxå å ifrågasatt varför man har dessa på ridskolor mm men får bara till svar att hästarna är "busiga".
Vadå busiga?Får de vara hur farliga som helst när de är på bushumör?

sambaengi skrev:
Det här vill jag en bra hingst skall ha/vara och egenskaper jag inte vill en hingst skall ha:

1. Absolut pålitligt, mjukt, samarbetsvilligt, följsamt och ärligt lynne samt nedärva detta till sina avkommor. Det skall gå att lätt hantera och rida hingsten även om brunstiga ston eller andra hingstar finns i närheten. Trygg i sig själv och känslig för signaler. Det skall vara lätt och behagligt att umgås med hästen och den skall acceptera och lita till sin ryttare/förare i alla situationer. Den skall var snäll mot andra hästar och uppträda värdigt en gentleman.

Den får inte vara aggressiv mot människan i några lägen. Den skall inte skrika och gapa, stimma och härja när man leder den i någon situation eller på annat sätt vara respektlös.

2. En hingst skall vara lättlärd, ha lätt för minst 4 rena gångarter som bara skall finnas där vid inridning, minst 7,5 för tölt, trav och galop, gärna 8. Den skall ha en bra men lätt hanterbar framåtvilja, lyssna och lita till sin ryttare. Den skall vara rädd om människan och aldrig ifrågasätta ledarskapet.

Den skall inte kräva lång träning i gångarterna för att bli bra eller hård uppfostran för att lyda. Den skall inte visa tendenser att skena, bocka eller stegra sig.

3. Den skall vara korrekt i exteriören, vara fri från eksem, spatt och andra arvbara sjukdomar. Den skall var viktbärande, högrest med högt ansatt väl välvd hals, ha stark rygg o kors, starka rejäla ben och rejäl plats för lungor och hjärta samt se ut som en islandshäst. Gärna mycket man och svans. Den skall kunna vara både kraftig eller lätt i typen.

Den skall inte se ut som ett halvblod eller en arab och inte ha en lågt ansat hals, rak nacke och tunn hals, lång rygg, kort kors, för stora vinklar i knä och has, smal bringa och dålig plats för lungor och hjärta!
Om man byter ut hingst till sto och gentleman till dam och siffran 7,5 till 8 för tölt, så är det en lista över hur jag tycker att ett bra avelssto ska vara. :)

Senast ändrad:

chrysler skrev:
Jag tycker det är jättebra att du är så ansvarstagande för dina uppfödningar.Många skulle bara försöka få iväg hästen å ta betalt innan man vet att/om ngt är fel.

Som du skriver så är det många islandshästar ute på marknaden som just är resultat av "tillridningar" eller "korrigeringar".
Men även om dessa individer sköter sig ett tag efter detta så kan man räkna med att hästar med medfödda lynnesfel kommer att visa dem.Förr eller senare.

Har träffat massor av skräck exempel på hästar.
En ridintruktör som höll kurs skulle sätta sig å testa en häst, den far iväg i full galopp, genom avspärrningar å allt.
Sedan får tränaren veta att man inte får sitta ned på hästen för då blir den sur??!
Hästen såldes å vet besiktades oxå men jag hade varit nyfiken att se om det fanns ngt på röntgen, men tydligen inte.

En annan häst jag red, var alltid ganska trög om man ville ha snabbare tempo men den stannade regelbundet å gav tecken på at sticka(stannade alltid före den stack) å detta kunde hända närsomhelst, fast ingen gjorde hastig rörelse, fast andra hästar var med som draghjälp å stöd mm.

Jag har träffat ett x antal hästar som haft sina speciella egenheter.
De värsta hästarna tycker jag inte är de super aggressiva(dom ska man ju absolut ej avla på) eftersom man vet att de är ute efter å kan skada en men de hästar som är värre är just såna med lynnesfel (alla dessa kategorier är ju en typ av lynnesfel, friska är de ju inte)som inte verkar ha en aning om vad de gör eller när de gör det.De helt oberäknerliga.Såna som kan vara jättesnälla å helt plötsligt hugga/sparka /sticka.

Tyvärr verkar man acceptera alla dessa beteenden på hbl sidan.
Har hanterat såna hästar oxå å ifrågasatt varför man har dessa på ridskolor mm men får bara till svar att hästarna är "busiga".
Vadå busiga?Får de vara hur farliga som helst när de är på bushumör?

Det är just det jag menar. En av de ridskolor som ligger nära mig har tex mest halvblod men också ponnyer. Det är släkt till släkten som har ridskolan så jag har varit med någon gång och fodrat och jag måste säga att jag tyckte det var obehagligt! Alla halvbloden i stallet utom en lade öronen bakåt när man kom med maten! Det är inte topphästar och det är inte familjehästar, utan mellanskiktet med mycket temperament. Det är de hästarna som är minst intressanta och billigast på marknaden. Ridskolan har köpt hästar billigt och ridit till dem och ansvarig säger hon vill att hästarna skall vara pigga för de blir lät lata på en ridskola och avtrubbade. Hon tycker det är en bagatell att de är sura, sparkar i väggarna åt varandra och allt annat skit de hittar på, sådant som jag avskyr när hästar gör! Det är flera vuxna där som anser att flera av hästarna är för farliga att ha på en ridskola. Ett par av dem har sålts men fått köpas tillbaka. De fungerar i ridhus och paddock samt det går att rida ut på led med de flesta och ridvan ryttare givetvis, men de funkar inte som ensamhästar på en skogstur! Jag fattar inte hur man pallar ha sådana hästar! Men Lockwall påstår att dagens halvblod inte har de här problemen. De funkar så bra på riskolor osv. Ja kanske det, så länge de går i ridhus/paddock och det står en ridlärare i mitten de har respekt för! Men jag vill ha påltliga hästar att rida ut på och inte harva i ridhuset!

Anette

freyja skrev:
Om man byter ut hingst till sto och gentleman till dam och siffran 7,5 till 8 för tölt, så är det en lista över hur jag tycker att ett bra avelssto ska vara. :)

Och varför skulle inte denna beskrivningen passa lika bra till en hingst????? Skall vi kräva mindre av deras temperament?! Jag tycker det är rent skit när man accepterar att en hingst har ett jobbigt temperament bar för att det är en hingst! De kan och skall vara precis lika trevliga och följsamma som ett sto eller en valack, om de har rätt genetiska förutsättningar och rätt fostran! Den mest hänsynsfulla häst jag någonsin kommit i närheten av under mina över 30 år med hästar och den mest följsamma och tillmötesgående, det var min lille älskade hingst Silfur-Reynir. Och han var ingen lat häst utan mycket framåt och helt otämjd när jag köpte honom som 3-åring! Jag trodde aldrig att denna heta, känsliga och fartfyllda häst skulle bli min mest förtrogna och pålitliga häst. Men jag gillar ju fart och han utstrålade mildhet, respekt, stolthet och positivitet.

Om man träffat en sådan häst så vet man var man vill sätta avelsmålet på lynnet, både vad gäller hingstar och ston! Det roliga är att när vi var ute och red så älskade alla att kela med honom och han älskade att kela tillbaka och kommentaren blev väldigt ofta: Vilket vackert och trevligt sto! Varpå jag svarade att det är en hingst och då tappade folk hakan. Några tog tom ett steg bakåt i ren förskräckelse när de hörde det var en hingst! Kan en hingst vara sådan? Ja varför inte? En hingst med rätt lynne är oftast lättare att få kontakt med än ett sto!

Det är ren fördom att en hingst är svårare och den fördomen leder till att man ursäktar hingstar deras uppträdande, hingstar som inte borde vara i aveln pga fel genetiska förutsättningar men också hingstar som om de fostrats rätt kunde varit bra. En hingst skall vara mycket väldisciplinerad och väluppfostrad, den skall ha respekt men man skall också kunna vara kompis med den utan att riskera att den försöker ta kommandot. Och det tycker jag skall gälla alla hästar oavsett kön!

Anette

sambaengi skrev:
Och varför skulle inte denna beskrivningen passa lika bra till en hingst????? Skall vi kräva mindre av deras temperament?! Jag tycker det är rent skit när man accepterar att en hingst har ett jobbigt temperament bar för att det är en hingst! De kan och skall vara precis lika trevliga och följsamma som ett sto eller en valack, om de har rätt genetiska förutsättningar och rätt fostran!
Värst var du var upptaggad då ;)
Bara för att jag anser att det även är en bra beskrivning av ett avelssto, medför inte det att jag inte anser att det skulle vara en bra beskrivning av en bra hingst .

Det är ren fördom att en hingst är svårare och den fördomen leder till att man ursäktar hingstar deras uppträdande, hingstar som inte borde vara i aveln pga fel genetiska förutsättningar men också hingstar som om de fostrats rätt kunde varit bra. En hingst skall vara mycket väldisciplinerad och väluppfostrad, den skall ha respekt men man skall också kunna vara kompis med den utan att riskera att den försöker ta kommandot. Och det tycker jag skall gälla alla hästar oavsett kön!

Anette
Klistra inte på mig några fördomar. :mad: Skulle aldrig överhuvudtaget ursäkta dåligt uppförande med kön, vilket kön det vara månde.
En häst ska ha gott lynne och gott uppförande - punkt slut.

Senast ändrad:

Jag tycker det är hemskt att det finns så många farliga hästar på ridskolor, tänker man inte på att just nybörjare å mer osäkra människor ska kunna hantera dem?

Träffat flera exempel som jag skulle skickat till slak om det varit min häst(iofs skulle jag aldrig gå å köpa en häst med dåligt lynne).
Det värsta är de som har ansvar eller äger ridskolorna som bara säger att "man måste lära sig hantera alla sorters hästar"
Javisst är det bra att vara van vid olika hästar men man ska ju inte behöva riskera livet för det!

freyja skrev:
Värst var du var upptaggad då ;)
Bara för att jag anser att det även är en bra beskrivning av ett avelssto, medför inte det att jag inte anser att det skulle vara en bra beskrivning av en bra hingst .

Klistra inte på mig några fördomar. :mad: Skulle aldrig överhuvudtaget ursäkta dåligt uppförande med kön, vilket kön det vara månde.
En häst ska ha gott lynne och gott uppförande - punkt slut.

Skönt att höra! Ditt inlägg gick att tolka som om du endast ställde dessa kraven på stona men inte på hingsten och jag svarade därefter! Blev egentligen förvånad att du skrev så men nu när du förklarat vad du menar så tycker jag det är jätebra för då är vi helt överens, vilket är skönt att höra! :) Menade inte klistra på dig fördomar men du vet ju att jag gärna spetsar till lite för att budskapet skall nå fram och folkk tänka efter en gång extra ;)

Anette

sambaengi skrev:
Skönt att höra! Ditt inlägg gick att tolka som om du endast ställde dessa kraven på stona men inte på hingsten och jag svarade därefter! Blev egentligen förvånad att du skrev så men nu när du förklarat vad du menar så tycker jag det är jätebra för då är vi helt överens, vilket är skönt att höra! :) Menade inte klistra på dig fördomar men du vet ju att jag gärna spetsar till lite för att budskapet skall nå fram och folkk tänka efter en gång extra ;)

Anette
Fast ibland kan effekten bli den motsatta om man "spetsar" för mycket. "Folk" tänker inte alls utan spetsar till tillbaka istället och situationen blir låst. Kan bli ganska hetsiga diskussioner :bump:

chrysler skrev:
Jag tycker det är hemskt att det finns så många farliga hästar på ridskolor, tänker man inte på att just nybörjare å mer osäkra människor ska kunna hantera dem?

Träffat flera exempel som jag skulle skickat till slak om det varit min häst(iofs skulle jag aldrig gå å köpa en häst med dåligt lynne).
Det värsta är de som har ansvar eller äger ridskolorna som bara säger att "man måste lära sig hantera alla sorters hästar"
Javisst är det bra att vara van vid olika hästar men man ska ju inte behöva riskera livet för det!

Vissa hästar passar bäst att leva i vilmarken långt från all hantering av människan men vi skall inte avla vildhästar som måste kämpa för sin överlevnad! Vi skall avla trevliga husdjur som passar vi kan umgås med i ömsesidig gemenskap och glädje och minimera risken för skador! Varför avlivas folkilskna hundar i större utsträckning än folkilskna hästar??? Det är inte många som kommer på tanken att avla på en folkilsken hund men det är tyvärr inte helt ovanligt förekommande att avla på aggressiva hästar och särskilt då hingstar och inte minst inom halvblodsaveln! Ändå är det mycket större och starkare djur som verkligen kan skada ordentligt!

Jag tyckte den tränaren som kastrerade sin framgångsrika travhingst efter att denna nästan kastrerat honom, tog helt rätt beslut. Många skulle nog valt att försöka behålla blodet och avlat på hästen. Jag kan berätta att jag avlivade min hingst som kom hem aggressiv efter träningen och han var enormt fin och väckte väldig uppmärksamhet i träningsstallet både exteriört, resningen och rörelserna. Men även om han nu blivit ordentligt felaktigt skött, hanterad och riden hos den tränaren och det fanns fog för att hästen var arg och less på människan, så var hans sätt att reagera på detta en vild hingsts, dvs han försvarade sig och han gjorde det med besked. Han höll på att kosta mig livet.

Hade det funnits vildhästar i Sverige så hade jag släppt honom där, han hade varit en utmärkt frisk, stark hingst som försvarat sin flock. Men nu avlar jag ridhästar och inte vildhästar. Det spelar ingen roll att han hade bra stam, förstklassig exteriör och dito rörelser, hans sätt att reagera på felaktig behandling gjorde honom livsfarlig för människan. Jag övervägde inte ens kastration utan vi sköt honom 10 dagar senare och jag kastrerade hans lika fina och lovande halvbror undan samma mamma, eftersom han påminde så mycket om storebrorsan. Och inte en enda avkomma till från det stoet eller den hingsten tack!

Jag vet ju inte varifrån detta tuffa lynne kom men en sak visste jag; jag vill inte ha en sådan häst igen! Men före träningen älskade jag honom och han är den mest lovande häst jag ägt! Han var tuff, stark i psyket, stabil, orädd men väluppfostrad. Jag vet inte vad som hänt. Jag vet att han kom hem i underhull och tappat alla sina muskler, gick undan för sadeln, hade förskjutningar i nacken, vid manken, i ländryggen, korset, 4 (!) cm för långa hovar, sömtryck på alla fyra och låsningar i båda framknäna när han kom hem. Jag vet att han reds i halv flygande pass och "skulle hitta takten och balansen själv" varv på varv i ridhuset och att han gick med huvudet hela tiden vridet åt vänster. Jag vet att han var både veterinärbesiktigad och genomgången av chiropraktor innan han for, utan anmärkning samt välmusklad, lagom hull och mycket bra hovar (Hela 1 cm tjocka väggar och välformade. Hovslagaren sade det var de bästa hovar han sett på en islandshäst och han har några stycken). Men jag tänkte inte ta några som helst risker att det kunde vara ett genetiskt lynnesfel. Vi förlorade 150000 på att skjuta honom för man får ingen ersättning för lynnesfel, såvida man inte kan bevisa att det finns en fysisk skada som ligger bakom, men det struntade jag i. Hästen var farlig och bort skulle den! Det var allas bästa, även hans, för inte tusan mådde han bra! Och det var det värt att veta att ingen annan skulle bli skadad av honom eller att han skulle bli illa behandlad mer och framför allt var det ett billigt pris för att få leva!

Jag tycker att islänningarna gör rätt som sållar och slaktar ut hästar med dåligt lynne. Det är inte bara för människans bästa. Hästar med dåligt lynne mår aldrig bra för då skullede inte bete sig som de gör. Kan man inte hitta en orsak och rätta till den, då mår de bästa av att gå till de evigt gröna ängarna!

Anette

freyja skrev:
Fast ibland kan effekten bli den motsatta om man "spetsar" för mycket. "Folk" tänker inte alls utan spetsar till tillbaka istället och situationen blir låst. Kan bli ganska hetsiga diskussioner :bump:

Men många ggr behövs det sådana för att komma till den punkt där sedan den ömsesidiga förståelsen och samarbetsviljan kan ta vid. Man måste ibland fullständigt rasera en mur innan man kan bygga upp en gemensam plattform.

Har man rensat luften och sedan folk får tid att tänka efter så följs inte sällan ilskan av eftertänksamhet och det är då som samarbetet kan börja om alla parter är öppna för diskussioner förståss!

Anette

Men före träningen älskade jag honom och han är den mest lovande häst jag ägt! Han var tuff, stark i psyket, stabil, orädd men väluppfostrad. Jag vet inte vad som hänt. Jag vet att han kom hem i underhull och tappat alla sina muskler, gick undan för sadeln, hade förskjutningar i nacken, vid manken, i ländryggen, korset, 4 (!) cm för långa hovar, sömtryck på alla fyra och låsningar i båda framknäna när han kom hem. Jag vet att han reds i halv flygande pass och "skulle hitta takten och balansen själv" varv på varv i ridhuset och att han gick med huvudet hela tiden vridet åt vänster. Jag vet att han var både veterinärbesiktigad och genomgången av chiropraktor innan han for, utan anmärkning samt välmusklad, lagom hull och mycket bra hovar (Hela 1 cm tjocka väggar och välformade. Hovslagaren sade det var de bästa hovar han sett på en islandshäst och han har några stycken). Men jag tänkte inte ta några som helst risker att det kunde vara ett genetiskt lynnesfel.
Jag tycker ändå att det låter ganska mycket som att den här hästen helt enkelt blev felhanterad/felskött när den var borta, och en felhanterad häst tar inte 10 dagar på sig att bli bra igen. Fast jag kan förstå att du inte ville riskera ditt eller någon annas liv och därför avlivade hästen.

De hästar som är svårast att hantera från början, de tuffaste och mest ranghöga, de brukar bli de allra tappraste "gå-genom-eld-och-vatten-för-ägaren"-hästarna. Men det krävs oerhört mycket tid, tålamod och kunskap för att lyckas med en sådan häst. Själv är det sådana här individer jag tycker om och vill äga, alltså, inte de med utpräglade lynnesfel utan de tuffa, stolta, ranghöga och bestämda. Men långtifrån alla klarar av dessa hästar även om de är väluppfostrade av uppfödaren, så jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag avlade på en sådan häst.

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 637
Senast: Jealle
·
Avel Jag har ett rejält sto e- Robin Z- Cortez. Hon ser ut som en typisk Cortez häst med snygg hals och överlinje. Hon är både hög och rejäl...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: KickiH
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 207
Senast: theJohanna
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 485
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar