PCOS
Gå ner i vikt. Nej, du får ingen hjälp med hormon-obalansen, eftersom du inte försöker bli gravid. Nej, vi rekommenderar inte en graviditet just nu, eftersom du behöver gå ner i vikt. Nej, du får inga p-piller, men vi kan sätta in en kopparspiral. Nej, vi tar inget blodprov för att kontrollera hormonnivåerna. Det är bara att rycka bort den oönskade hårtillväxten.
Allmänt övervikt
Du har för högt BMI (NÄHE!?!
), du behöver gå ner i vikt. Ät mindre (utan att ha en aning om hur jag äter). Sluta ät kött. Sluta äta laktos. Sluta äta gluten. Ät efter tallriksmodellen. Ät mer frukt. Sök på nätet efter rekommendationer (enligt dietist på vårdcentral). Du kommer få mindre ont om du går ner i vikt. Gå på gym två gånger i veckan. Drick dyra vitaminer. MSM. Aloe vera. En matsked kokosfett varje morgon. Äppelcidervinäger. Kanel. Blåbär. Superbärtillskott. Kalk. Ät frukost. Ät ingen frukost. O s v...
Värk och smärtor
Gå ner i vikt. Gurkmeja, MSM, aloe vera, nypon, kokosfett o s v. Sluta äta kött, gluten, laktos/mejeriprodukter o s v. Gå långa promenader (när jag sökte hjälp eftersom jag knappt tog mig från ytterdörren till bilen, tre meter bort).
Chiari typ 1
Ät migränmedicin. Ät tillskott (som ovan). Bara att ignorera.
Kväljningar (antingen p g a sköldkörteln eller chiarin)
Nej, du har inga problem, det är bara inbillning. Det är bara ångest - vill du boka tid hos psykolog? (Alltså kommentarer från läkare.)
Foglossningar
Gå ner i vikt. (GRAVID, från vecka 12)
Det går över efter graviditeten. Nähe, inte gått över än, men ibland tar det tid. Jaha, men fortfarande...är du säker? Har du varit hos sjukgymnast? Jaha, ett år sen barnet föddes - du får undvika sånt som gör ont...men rör på dig, för du behöver gå ner i vikt. 1,5 år nu...men HUR har du ont då, är du säker på att det verkligen är fogarna? Ja, det är ju lite konstigt...men nej, vi tar inga blodprover för hormonerna. Gå ner i vikt.
Kraftiga blödningar vid menstruation
Det är bara att stoppa in en tampong (så slutar det är blöda så mycket, så att jag kan bada på jobbet). Äh, bara inbillning. Gå ner i vikt.
Depression/utmattning
Det är bara att bita ihop, livet är tufft ibland (läkare på vårdcentralen). Det hör till livet som nyförlöst/småbarnsförälder att vara lite trött. Ät tillskott. Gå ner i vikt.