Vilka BLUP har stona som fölar 2009 el 2010?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trevita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 055
Sv: Vilka BLUP har stona som fölar 2009 el 2010?

jo jag vet, och anledningen till att Blup inte är högre på den damen är att mamman och mormorn pga skador aldrig visades eller kom ut på tävlingsbanorna och nu har hon lyckats med samma konststycke själv. Hon är också mammans första avkomma och mamman har riktigt dåligt blup, trots att det inte alls är en dålig häst, totalt sett ganska genomsnittlig men med några riktigt starka sidor och framför allt ger hon avkommor som är otroligt mycket bättre än henne själv.
Men det tråkiga är att blup för äldre ston ofta blir lågt, trots många framgångsrika avkommor så det var stoet ovanför som jag funderade lite över hur det kom sig att hon bara hade 109, trots att hon får fantastiska avkommor, den äldsta har vunnit både kungakannan och svenskt avel och sportchampionat. Men hennes index kanske åker i höjden snart eftersom avkommorna fortfarande är ganska unga.
Det jag ville säga eg. var att blup säger vissa saker, sen måste man ha ögon att se med också och att man aldrig kan lita för mycket på statistik :-)

Så sant! Kungakannan är nog inte underlag för Blup (tyvärr...) Endast 3-års test, kvalbed samt tävl resultat är underlag.

Jag vet faktiskt flera ston som själva har lågt Blup men lämnat världs stjärnor:) så precis som du skrev så är statistiken inte alltid sanningen...

Jag ser blup som en fingervisning och inte absolut sanning. Avlar själv på ett sto med utländskt möderne vars mammas tävlingsresultat inte är inlagt så jag ser inte hennes siffror som en absolut sanning. Däremot stämmer ytterligheterna, hon har en väldigt bra skritt och är inte korrekt i benen och har 123 på skritt och 79 på benen för tillfället. En avkomma är visad på treårstest med 9 på skritt och 8 på ben så jag ser fram emot att få se hennes nya siffror i höst (någon som vet hur jag använder den bedömda avkommas siffror till att räkna ut vilket nytt blup stoet får?)

vilket är det man kollar på?? temprament hoppning? teknik hoppning? hoppning? om det är hoppning så har hon bara 111 i blup, men är B-prem med 45poäng. har ingen anning om det är bra eller ej....

sto 1: 111 i blup, B-prem med 45poäng
sto 2: 124 i blup ännu ej stamboksförd.

Angående BLUP så var mitt förra lånesto var ett elitsto som jag gärna tagit fler avkommor på, hon hade 97 för dressyr och 93 för hoppning. Hon har lämnat hästar med genomgående mycket hög ridbarhet, flera avkommor tävlar framgångsrikt med vanliga ryttare t o m msv klasser.

Nuvarande lånesto har 106 för dressyr AB premierad, mor och mormor elitpremierade. Äldsta avkomman är 2 år i år.

Mitt eget sto har 107 för hoppning, B-prem, utländsk mor som tävlat framgångsrikt i hoppning i utlandet. Stoets äldsta avkomma är 3 år i år.

Ja, och jag menar inte att Blup-statistiken är värdelös, tvärt om! Det toppen ju mer statistik ohc information man har tillgång till, det gäller bara att inte stirra sig blind på den utan använda sina egna kunskaper och sitt öga. Det är det som blir lite farligt när människor helt plötsligt ser det som en sanning att ett sto med högt blup nödvändigtvis skulle ge bättre avkommor än ett sto med lägrer index. Statistik är ju bara statistik, en fingervisning men ingen absolut sanning.

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 590
E
Avel I min omgivning kan jag konstatera att det finns många olika sätt att motivera när man betäcker ston som kanske inte borde betäckas... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 188
Senast: iNHALE
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Fredag
·
Avel Jag kan börja med att berätta lite om mitt sto. Hon är 20år i april 2010. Hon har gått MSV, **FT och 1,40m. Tävlats mycket... 2
Svar
26
· Visningar
3 029
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna