Vilka blodslinjer kan man dubbla? (dressyr)

Hiddeous

Trådstartare
Jag har ett sto som har D-blod och Ferro på nära håll. Har svårt att hitta någon riktigt bra hingst som inte dubblar dessa linjer. Nu till frågan: hur ser ni på linjeavel av D-blod eller Ferroblod? Jag funderar nämligen över Ampére, förutsatt att han finns tillgänglig nästa år. Det handlar i så fall om en fördubbling i fjärde led.

Sv: Vilka blodslinjer kan man dubbla? (dressyr)

Om du ska fortsätta avla på stolinjen kan du alltid vara radikal och blanda upp med hoppblod;). Funkat bra på topphästarna i dressyrEM i år. Annars hade jag nog tagit in trakhenerblod på något håll. För om man ska sälja tror jag att det är väldigt gångbart.

Om du ska fortsätta avla på stolinjen kan du alltid vara radikal och blanda upp med hoppblod;). Funkat bra på topphästarna i dressyrEM i år. Annars hade jag nog tagit in trakhenerblod på något håll. För om man ska sälja tror jag att det är väldigt gångbart.

Skulle gärna använda Gribaldi, men det är ingen som tar in honom - ännu. Eller Imperio. :d Har du några andra förslag på hingstar som ger ryggverksamhet, snabba, kraftfulla bakben och gärna lite höjd i frambensrörelserna? Helst mörk hingst och gärna vita tecken, om man får önska. :D God storlek ett viktigt krav också. Jag har tittat lite på Leredo, Temptation, Gribaldi med söner, Lingh, Ampére och Zack (de två senare dubblar som sagt var Ferro).

Skulle gärna använda Gribaldi, men det är ingen som tar in honom - ännu. Eller Imperio. :d Har du några andra förslag på hingstar som ger ryggverksamhet, snabba, kraftfulla bakben och gärna lite höjd i frambensrörelserna? Helst mörk hingst och gärna vita tecken, om man får önska. :D God storlek ett viktigt krav också. Jag har tittat lite på Leredo, Temptation, Gribaldi med söner, Lingh, Ampére och Zack (de två senare dubblar som sagt var Ferro).

Låter precis som Totilas, han är väl dessutom e.Gribaldi. Eller missminner jag mig?

Jag har dubblat på D-blod 2+4 & 3+4 och fått två jätte fina individer.

Låter precis som Totilas, han är väl dessutom e.Gribaldi. Eller missminner jag mig?

Jag har dubblat på D-blod 2+4 & 3+4 och fått två jätte fina individer.

Totilas är ju drömmen - fast jag antar att jag inte är ensam om att tänka så... ;) Dessutom kan han ju korsas med i princip alla tyska och svenska ston. Lite mer realistiskt är kanske att få tag i Zardin Firfod eller Gribaldi. United hade jag gärna använt också!

Var det samma D-avkomma du linjeavlade på?

Kostolany är tillgänglig på FAI. Jag hade gärna provat honom om jag hade mod på FAI och all betalning på en gång..
/U

Ja, det var samma sto e.Rubignon.

Första gången med Don Primero (2+4) & andra med Don Romantic (3+4). Båda avkommorna har stora kvaliteer, framförallt gångartsmässigt, men dom är väldigt olika exteriört.
Stoet har även två andra avkommor, också dom med olika typ, men mkt gång.

Vi har lite samma smak tror jag. Jag har en Leredo och om det bara gick att få tag i Temptation i Sverige skulle jag nappa direkt. Kan ingen framsynt hingststation ta in på honom till 2010...

Min tanke vad gäller att linjeavla på D och/eller F är väl mest att du skulle behöva (som du själv säger) en D eller F-son som har typ, lätthet och kvickhet. Allmänt skulle nog kombinationen kunna ge gott om gång och i värsta fall en traktor, men knappast med någon av killarna du föreslår!

Vi har lite samma smak tror jag. Jag har en Leredo och om det bara gick att få tag i Temptation i Sverige skulle jag nappa direkt. Kan ingen framsynt hingststation ta in på honom till 2010...

Min tanke vad gäller att linjeavla på D och/eller F är väl mest att du skulle behöva (som du själv säger) en D eller F-son som har typ, lätthet och kvickhet. Allmänt skulle nog kombinationen kunna ge gott om gång och i värsta fall en traktor, men knappast med någon av killarna du föreslår!

Nice att vi är överens! :)
Men visst var Temptation tillgänglig denna avelssäsong? Han fanns med i hingstkatalogen, om jag inte missminner mig?

Det finns inget faktablad för honom på ASVHs hemsida, så då borde han inte finnas? Men kolla gärna.

Hohenstein finns nog tillgänglig, men ev bara på fryst. Annars finns det ett par riktigt fina Hohensteinsöner tillgängliga. Mina favoriter är Highlander och Hochadel. Men jag kom fan inte på vad som finns på mödernet på nån av dom.

Ferro är ju hoppblod så skvätten hoppblod har du med dig. Även om nu Ferro avslutade sin kärriär som dressyrhäst.
Jag hade inte dubblat Ferro. Är inte för att dubbla Furioso på något sätt. Vill gärna ha en gång men inte 2!
Jag som inte ivrigt brukar förespråka Flyinges hingstar i nödan skulle med det blodet du har, fundera över Belamour! Han har ju en skön uppblandning av hoppblod. Belissimo M - Lord Sinclair - Pit I.
mvh

Ferro är ju hoppblod så skvätten hoppblod har du med dig. Även om nu Ferro avslutade sin kärriär som dressyrhäst.
Jag hade inte dubblat Ferro. Är inte för att dubbla Furioso på något sätt. Vill gärna ha en gång men inte 2!

varför inte? Nyfiken. Är inte så förtjust i Belamour, som inte har den bästa modellen egentligen. Hellre hans far i så fall. Jag är ute efter att avla en häst som har lätt för piaff och passage. B. ger förmodligen steglängd, men jag är osäker på lyften.

Senast ändrad:

Hohenstein finns nog tillgänglig, men ev bara på fryst. Annars finns det ett par riktigt fina Hohensteinsöner tillgängliga. Mina favoriter är Highlander och Hochadel. Men jag kom fan inte på vad som finns på mödernet på nån av dom.

Hochadel har jag inte kollat in, Highlander gillar jag men han har lite kort skritt. Funkar tyvärr inte så bra på mitt sto.

Många som skriver om hingstar som ingen tar in i Sverige. Det är faktiskt inte något större problem! Ring de som äger hingsten och beställ direkt, brukar fungera strålande! Ang betäckning tycker jag du fått bra råd om hingstar i tråden. Gribaldi ska vi ha på något av stona nästa år om vi så ska skeppa ner stoet, så det så! :devil:

Många som skriver om hingstar som ingen tar in i Sverige. Det är faktiskt inte något större problem! Ring de som äger hingsten och beställ direkt, brukar fungera strålande! Ang betäckning tycker jag du fått bra råd om hingstar i tråden. Gribaldi ska vi ha på något av stona nästa år om vi så ska skeppa ner stoet, så det så! :devil:

Nästan lättare att åka till Danmark, annars måste man väl pröjsa licenser och liknande? Men det kanske man kan gå ihop om, om flera är intresserade av exvis Gribaldi?...

Jag läste dina kommentarer i Biggles-tråden och med tanke på vad du tycker om honom så tror jag Leredo har vad du söker.
Både jag och Elle 12 har ju fått Leredo-barn i år och är de något de är så är det kvicka. Energi i mängder, men vettiga. Jag har massor av bilder på Leredobarn (som jag kan skicka till dej om du är intresserad) och de är överlag väldigt ädla. Ser man tillbaka i Leredos stam så är han 7/16 fullblod, där är väl förklaringen. Med den där kvickheten så följer ju ofta nerv och tittighet. (Tänker t ex på Temptation där!) Att Leredo har nerv vet vi, men har förefaller "noll, nix" tittig. Kan det vara värt att undersöka närmare för dej?

Jag läste dina kommentarer i Biggles-tråden och med tanke på vad du tycker om honom så tror jag Leredo har vad du söker.
Både jag och Elle 12 har ju fått Leredo-barn i år och är de något de är så är det kvicka. Energi i mängder, men vettiga. Jag har massor av bilder på Leredobarn (som jag kan skicka till dej om du är intresserad) och de är överlag väldigt ädla. Ser man tillbaka i Leredos stam så är han 7/16 fullblod, där är väl förklaringen. Med den där kvickheten så följer ju ofta nerv och tittighet. (Tänker t ex på Temptation där!) Att Leredo har nerv vet vi, men har förefaller "noll, nix" tittig. Kan det vara värt att undersöka närmare för dej?

Låter jättespännande, kollar så gärna på bilder! Jag pm:ar min mejladress. Stoet lite åt det hållet själv, snabb, och jag tror att som GP-ämne är hon intressant, men skulle behöva ännu lite mer lyft och lite mer "gung" överlag, blir lätt låst i överlinjen. I mina amatörögon har hon en mycket vacker typ, hennes bröder har belönats med 9-or och jag tycker att hon är ungefär i samma liga. Hon har lite nerv, men är ändå samlad och mycket kontaktbar. Hon tar mänskliga order på största allvar. Men som sagt, det låter som vi har samma smak, roligt att ni är nöjda med avkommorna!

**KL**
Hur blir det att dubbla Napoleon? Om mitt sto har honom som farfar och hingsten har honom som morfarsfar (3+4?) eller en annan hingst som har honom som mormorsfarfar(3+5?), vad skulle riskerna vara?
/U

Jag funderar ju så mycket..
Någon som har erfarenhet av att linjeavla på Iran?
Stoet har Iran som farfarsfar och hingsten har honom som morfar (4+3?)
/U

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Nåja, rubriken inte riktigt passande men ett svårt val har jag fått inför året på mitt ena sto. Har två hingstval till henne, bägge...
2
Svar
24
· Visningar
2 357
Senast: QuickStar
·
Trav Eftersom tråden till vilken hingst skulle handla om de som hade bestämt sig så gör jag en ny till mina sto (och givetvis även andras)...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 769
Senast: Snazzy_Millie
·
F
Avel Hej! Jag har en fråga. Hur 'nära' får blodslinjerna vara? Om man tex har ett sto vars farfars far är samma som hingstens...
Svar
6
· Visningar
1 021
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit