Vilka bett är klass D bett enligt FIPO?

D

Dressyr biten

Min häst går fantastiskt bra på kandar. Även om jag till vardags nästan oavkortat rider med vanligt tränsbett, så blir samlingsgraden på min häst snäppet vassare med hjälp av ett kandar. Jag undrar därför om man får rida FS1 med kandar? Det står i reglementet att klass D bett inte får användas i FS1. Nu har jag drenerat feif.org och icelandichorse.se och kan inte finna vad som är klass D bett (förutom den isländska stången).

Någon som har koll på detta? Det borde ju vara tillåtet eftersom i "vanlig dressyr" rids de flesta klasser, till och med SKA ridas på kandar. Men man vet ju aldrig...

Jag har försökt få kontakt med sportutskottet utan framgång. Så är det någon här som vet?

Sv: Vilka bett är klass D bett enligt FIPO?

Hur gammalt är ditt fipo? bettreglerna är omgjorda vad jag vet nämligen.

Numera är alla bett utom de på förbjudna listan tillåtna i alla klasser utom lätt klass. Det gäller vanligtvis alla bett som är anpassade för ridning.

Mitt fipo är nytt. Det står specifikt för FS1 att klass D bett inte får användas i den klassen, därav frågan:laugh: Om ingen vet får jag forsätta söka kontakt med sportutskottet. Jag har hört att de håller på att se över regler, översättning av regler osv just nu..

Jag hade inte mitt fipo här nämligen. Men med nyaste menar du med de uppdateringar som gäller from i år?

Här har du det senaste, det började gälla april 2008:

http://feif.glitnir.nl/documents/fipo68e.pdf

Kolla sidan 18 punkt 2.2.2.1! men för att vara helt säker kan du ju alltid fråga domarna som dömer den aktuella tävlingen på plats!

I svenska tillägget står det vad jag kan hitta, endast att det i "lättklasser" bara är tillåtet med tränsbett. Sedan hänvisas det till Fipo.

Jag fick tag på regelansvarig i sverige. Enligt denne får jag rida på vilket bett jag vill. De har bara inte ändrat till de nya reglerna i dressyr dokumentet på sif`s hemsida eftersom citat: "ingen bryr sig om dressyren längre". Lite tråkigt för oss som gillar klassen med den attityden:(

Liknande trådar

Dressyr Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i...
Svar
18
· Visningar
2 792
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 490
Senast: IngelaH
·
Western Om man inte frågar får man inget veta.. ;) Är det okej att rida tex pleasureklassen på stångbett men sedan byta till ett vanligt...
Svar
6
· Visningar
1 300
Senast: Leah
·
C
Utrustning Jahapp, här kommer alltså ännu en tråd angående hästens betsling... Jag är faktiskt ute efter lite hjälp på traven, jag har en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 813
Senast: CiaPuma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025