Sv: Betsling
Ojoj, vilken soppa det här blev då...
Vill börja med att säga att:
1) Jag har hållit på med hästar mest hela tiden sedan jag var 4år och nu är jag 31 så jag är ingen gröngöling även om betten alltid varit en gåta för mig.
2) Han har gått på hissbet till och från (har 3 olika träns jag varierar mellan just nu, i 3 gångers intervaller) sedan i september i år, annars går han på ponnyhack sen i somras eller tränsbettet med kopparrullar.
3) När han sticker från arbetet så är det i Ridhuset, aldrig annars d.v.s. aldrig vid uteritter eller dressyr på åkern (okay han kanske bara avskyr att vara i ridhuset då) men känns som att det är bettet han opponerar sig mot.
4) Det väldigt snälla ponnyhacket är det han fungerar allra allra bäst på och då även i ridhuset.
5) Jag som medryttare (sedan februari i år) på denna underbara häst såg till att veterinären kollade tänderna på honom i somras, och det resulterade i ett besök på klinik för att såga av enorma hakar på tänderna, men inga vargtänder finns...
6) Vad gäller att rida för tränare är det just nu väldigt sporadiskt, men jag och tränaren jag rider för då och då anser att jag är fullt kapabel att rida honom i träning själv, och att vi egentligen är färdiga för L:a klasserna, men eftersom omständigheterna gjort att jag aldrig kommit iväg och tävlat tidigare vill JAG börja från början i de lägre klasserna.
7) Lydigheten är det inget större fel på hos min lilla pärla, han har under sitt liv på ridskolan tävlat 120 klasser i hoppning, så det finns där, men han blir som sagt stark och går emot handen istället för att lyssna när vi är i ridhuset, och har bettet med kopparrullar.
8) Min ridning i sig är antagligen lite stel och kantig i sig själv eftersom min kropp redan nu dras med Nack och Skuldermyalgi (kronisk värk i musklerna i nacke och axlar), men jag har ändå en mjuk hand och försöker rida mer med mage och rygg och säte än att behöva slita och dra i tyglarna (det har jag trots allt vuxit ifrån)!
9) Jag har även fixat så en väl utbildad hästmassör kommer till oss en gång i månaden och hon säger att han bara blir mjukare och mjukare för varje gång hon kommer, och senast sade hon till mig att jag gör ett strålande arbete med egen massagen och stretchingen, för nu hade han inget som behövde stretchas ut längre.
Så nu undrar jag om jag svarat på de flesta frågorna och rett ut vad många av er verkar tro om mig och min ridning. Jag känner det lite som att det är påhopp på gång här och det accepterar jag inte, jag startade den här tråden för att jag ville ha vettiga tips och råd angående betsling och olika typer av bett jag funderar på, vilket många har kommit med också och det tänker jag ta till mig och prata med ovan nämnda tränare om.
Jag är ju faktiskt ute efter att göra livet så behagligt som möjligt för min bästa kompis där ute i stallet, inte att plåga honom i onödan med skarpa bett eller en hård hand. Varför skulle jag annars be om era tips och råd angående betslingen?
Jag vill försöka förstå hur denna gåta med korrekt betsling fungerar, hur man faktiskt mäter ut att ett bett passar i munnen på honom så det inte blir för stort/litet, så att det inte nyper eller gör illa honom i mungipor eller gom...
Jag menar absolut inte att varken skada min bästa kompis, eller att försvara mitt handlande utan vill mest med detta inlägg förklara mig och varför jag handlat som jag gjort, så jag tar fortfarande tacksamt emot tips och råd om hur jag kan göra för att hitta rätt i bett-djungeln så att jag så småningom kan rida honom på ett så snällt bett som möjligt....!
Moa, jag ser att det här blev ett svar till dig, men hoppas du förstår att det är mer allmänt och inte riktat mot dig
Jag ville som sagt bara reda ut sådant som verkar oklart för vissa som gjort inläggen här =)
Mvh Cia...