Vilka bestraffnings metoder funkar bäst?

O

oink

När man maste tillrättavisa sin hund om den gjort ngt daligt. Vilket är den mest effektiva metoden? Skälla, rycka i nackskinnet o skaka, sla med en tidning framfor nosen, spruta pa hunden med en sprayflaska...? listan kan goras lang med kanda knep. Men vilket av dom ar egentligen effektivast som dom forstar bast???

eller hur gor ni?

Sv: Vilka bestraffnings metoder funkar bäst?

Ok...

Jag har sedan långt tid sysslat med den hårda bestraffnings metoden genom att trycka ned inte *vara elak*utan vissa att herre du här är det JAG som bestämmer inte du.

Efter att min syster började plugga till hundinstruktör så började hon visa mig den mjuka metoden och jag kan säga efter den dagen så har jag följt den till punkt och pricka inga strider mellan hunden och mig vi får står varandra på helt andra plan.

Så mitt störrsta vapen är IGNORERA...låtter kanske inte så stark men de värsta du kan utsätta din hund för är att den blir utfryst från flocken.

Först och främst måste hunden veta vad fy eller nej betyder, eller ja, snarare röstläget ihopkopplat med ett ord.

när min hund har gjort något dumt, säg att han har tagit en smutsig sked. då går jag efter honom med bestämda steg och stor kroppshållning, säger "vaaad gööör duuuu" följt av "spott ut!" spottar han inte ut det då så väntar jag en stund medan jag ger honom "onda ögat", spottar han fortfarande inte ut så tar jag det handgripligen av honom och skickar honom till bädden (eller annat rum) för att utesluta honom från mig och husse. efter ett tag välkomnar jag honom ut.

dina hundar är ju valp/unghundar, då skulle jag tippa på att dom gör en massa saker dom inte får. jag skulle avbryta hunden med det den höll på med som var fel, se till att få ögonkontakt och säga fy med mörk/bestämd röst. jag skulle kräva att hunden lugnade ner sig och inte verkar obrydd.

Ja, jag hoppas oxå att du skojar... man kan väl inte bestaffa sin bästa vän till lydnad....:mad:

Bestraffning ska planeras minst lika noga som belöning.

Rulla ihop en dagstidning ganska hårt, säkra den med tejp så att du får något som liknar en batong. Observara att du inte får välja hårdgummi, trä, eller dylikt.

Om det t.ex. gäller läggande så har du batongen i höger hand, hunden sitter vid din vänstra sida.

Ge kommando "ligg!"

Om hunden inte direkt lyder så höjer du batongen med armen rakt upp och drämmer den så hårt du kan i huvudet på dig, samtidigt som du uttalar mantrat "nästa gång ska jag inte ställa orättfärdiga krav på min hund och planera träningen mycket bättre".

(Tipset är givetvis stulet, med credit till Yeah!!!, men det är så himla bra.)

Senast ändrad av en moderator:

Bestraffning ska planeras minst lika noga som belöning.

Rulla ihop en dagstidning ganska hårt, säkra den med tejp så att du får något som liknar en batong. Observara att du inte får välja hårdgummi, trä, eller dylikt.

Om det t.ex. gäller läggande så har du batongen i höger hand, hunden sitter vid din vänstra sida.

Ge kommando "ligg!"

Om hunden inte direkt lyder så höjer du batongen med armen rakt upp och drämmer den så hårt du kan i huvudet på dig, samtidigt som du uttalar mantrat "nästa gång ska jag inte ställa orättfärdiga krav på min hund och planera träningen mycket bättre".

(Tipset är givetvis stulet, med credit till Yeah!!!, men det är så himla bra.)

Hahahaha :bow:

I många fall tror jag att det kan det vara absolut nödvändigt med någon form av bestraffning. Det gäller väl barn också. Ett "nej-ord" kommer man långt med så länge hunden verkligen vet innebörden av ordet, och i många fall räcker det att tydligt ignorera. Barsk röst och dominant kroppshållning sker väl ofta omedvetet, men hunden är väldigt dominant mot husse/matte så kanske inte det biter. Av att:
Skälla, rycka i nackskinnet o skaka, sla med en tidning framfor nosen, spruta pa hunden med en sprayflaska
är nog sprayflaskan det enda alternativet som låter någorlunda vettigt i mina öron. Skulle inte det kunna fungera lite som en "omvänd-klickermetod", alltså att vovven förknippar något otyg, t.ex. att bita på borsbenet, med ett obehag i form av en vattenstråle? Det kan väl vara ett alternativ mot att missbruka ordet "nej", eller för att förstärka innebörden av ordet "nej". Nu är jag verkligen ingen utbildat instruktör, men finns det någon instruktör här som kan dementera eller konstatera?

egentligen är det ganska enkelt.

1) hundar lär sig noll, nada, intet av bestraffningar.

2) "nej" ska inte vara någon bestraffning, det ska vara information.

3) det är helt omöjligt att säga något om vad som är en lämplig bestraffningsmetod utan att veta vad det är för hund, eftersom hundar reagerar så olika på bestraffningar.

vad VILL ni att era hundar SKA göra? lär dem då det, och lägg inte så mycket energi på vad de INTE ska göra. har ni fortfarande problem efter det kontaktar ni någon som kan läsa av er hund, och hämmar hunden på ett lämpligt sätt.

och jag hoppas att det var ett knapplån, för såå dramatisk är jag inte när min hund får bestraffning :crazy:

"nej" ska inte vara någon bestraffning, det ska vara information.

:bow: Absolut. En hund lär sig absolut ingenting av att bestraffas efter utförd handling, på samma sätt som att den inte förstår beröm om det inte kommer vid exakt rätt tillfälle.

Men hur ska man bemöta sin trotsiga ettåring om den t.ex. skulle ha dragit iväg efter ett rådjur när du haft den lös, om hunden total-ignorerar dig, och tillslut ställer sig och äter skit någonstans? Hur skulle man göra för att få den att inse att den gjort fel? (Snälla, säg inte "jag skulle aldrig ha min hund lös om jag inte hade pli på den".)

Skulle vara intressant om den fanns någon utbildad instruktör som kunde svara.:)

Jag är inte instruktör men svarar ändå :)
Jag tycker att det beror på vilken situation det handlar om, vet hunden vad den ska göra? Klarar den tex av att inte springa efter mindre störningar än vad ett rådjur innebär. Vet den var ett nej/ stoppkommando innebär? För att kunna ställa krav krävs det ju att hunden vet vad det handlar om, att kommandot är inlärt i olika situationer.

Visst finns det situationer där jag tycker att det är ok att korrigera men det gäller att hunden i ett sådant läge förstår varför korrigerineg sker.

det beror fortfarande på hunden! för det första skulle jag präntat in "stanna" eller något liknande kommando, i andra hand skulle jag inte varit så trevlig när jag fick tag i den. men hur otrevlig beror på hur det tas av hunden. det är kanske inte ens så lämpligt att visa något som helst missnöje.

Jag tror inte på bestraffning. Det är baserat på okunskap, lathet eller bara på personens egen vrede.

Jag tror på guidning, tillrättavisning (alltså att visa individen tillrätta) och positiv förstärkning.

Däremot att tydligt visa missnöje är en sak - tydlig tillrättavisning. Om min hund skäller trots att jag sagt att det inte är tillåtet så gör jag som en hund hade gjort, försätter honom i underläge och talar om att han utmanar mig med sitt beteende. I de flesta fall hamnar han då på rygg, under mig.

Om jag inte kan hantera min hund med bra metoder så brister det nånannanstans i mitt ledarskap, i min relation till honom och då är det där jag måste börja, ingen annanstans.

Det är min teori.

det bästa jag har gjort med min hund (rottweiler 6,5mån) när han har gjort saker han inte får tex. tagit en sko, strumpa ja det han inte får ha helt enkelt är att ge han ett utbyte och berömma massor när han tuggar på det han får ha. Nu har han inte vart överdrivet jobbig vad det gäller att tugga på saker men så fort det är ngt ja inte gillar så ger ja han ngt han får ha, funkar super! man behöver inte skälla och allt det här, dom fattar inget ändå dom blir bara undergivna...
Likadannt vid inkallning, han va lös en gång när han va liten och sprang iväg när jag ropade på honom...då va det bara HEJ DÅ och sen gick jag och gömde mig efter det har han aldrig sprungit ifrån mig han kommer alltig glatt till mig.
Det finns så många andra knep som inte handlar om "hård bestraffning"

Inga. Använda positiv förstärkning istället. Belöna när hunden gör rätt, var steget före o undvik missförstånd, undvik möjligheten att det kan gå tokigt. Om det ändå blir fel ibland, så strunta i det.

Var en älskvärd o rolig matte/husse.

Om du ändå känner att du vill slå in vett i skallen på hunden för att få den lydig; gör mig en tjänst o sälj hundstackarn omgående.

Jag tror inte på bestraffning. Det är baserat på okunskap, lathet eller bara på personens egen vrede.

Jag tror på guidning, tillrättavisning (alltså att visa individen tillrätta) och positiv förstärkning.

Däremot att tydligt visa missnöje är en sak - tydlig tillrättavisning. Om min hund skäller trots att jag sagt att det inte är tillåtet så gör jag som en hund hade gjort, försätter honom i underläge och talar om att han utmanar mig med sitt beteende. I de flesta fall hamnar han då på rygg, under mig.

Om jag inte kan hantera min hund med bra metoder så brister det nånannanstans i mitt ledarskap, i min relation till honom och då är det där jag måste börja, ingen annanstans.

Det är min teori.

Bra skrivet! vad ungeför det jag ville ha ut med ;)

Det är min teori.

Men är det inte en bestraffning att vräka sin hund på rygg? Vad är en bestraffning då? Regelrätta slag och sparkar?

Men är det inte en bestraffning att vräka sin hund på rygg? Vad är en bestraffning då? Regelrätta slag och sparkar?

Det håller jag inte med om, eller det beror ju helt på hur man lägger ner sin hund. Jag har fått göra så på mina hundar men det handlar inte om våld, har dom såpass tillförlitelse/respekt så lägger dom sig offtast ner bara man lägger en lätt tryckande hand på nacken. Detta behövs absolut inte göras med våld, och jag tycker att det funkar. Mina hundra lugnar sig och förstår att det är jag som är ledaren.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 753
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder