Vilka avmasknings-medel är bäst?

Jodå, det står väldigt bra beskrivet i den boken, både när man ska maska, vilka medel som finns och vilka maskar de tar, intervallperioderna för de olika medlena osv. Tycker att denna bok är bra över huvud taget. Dock står inte allt i den, men en hel del. Undrar man så är det ju bara att ringa och kolla med en veterinär. :)

Bättre tips...kolla med Parasitologen på SVA istället. Veterinärer är ofta dåligt uppdaterade ang sådant. Fråga 10 olika veterinärer och du får garanterat 10 olika svar. Jag själv har fått hemskt konstiga råd av en del veterinärer, så därför skippar jag gärna deras uttalanden om detta ämne och går direkt på källan...Enligt SVA:s parasitolog ska man rotera SAKTA mellan de olika medlen...dvs 1-2 års intervall...det är att rotera sakta. Uttalandet kommer från SVA..och parasitologavdelningen.

Ta reda på egen fakta om du inte tror såna som tagit reda på det. Ring parasitologerna som finns i landet (tror det finns 3 med riktigt mycket erfarenhet), du hittar dem på SVA och Vidilab.

Innan du kläcker ur dig spydiga kommentarer, så ta reda på HUR olika maskar smittar.

Vad suckar du över? Din okunnighet som lyser igenom? Ta reda på fakta innan du är spydig är du snäll.

Fråga här om det är NÅGON som NÅNSIN sett lungmask på häst (som inte gått med åsnor) och överhuvudtaget sett en häst med nackbandmask.

Ursäkta att jag säger det men du har verkligen inte ett godtyckligt uppförande.. Bara för att man har andra åsikter som inte "damen" tycker passa så går blir det genast lama kommentarer... *suck*
Du vet inget om mej eller min häst... du vet inte vart jag har min häst, du vet inte hur det ser ut där jag har min häst alltså, du vet inte om det är en import heller... dumma kommentarer kan jag vara utan.
En liten fråga bara
Har du någonsin sett en häst fått foderstrupsförstoppning? Hovbensrotation där hoven kommit ut? Nähe.. men då kanske det inte finns då?? Ja du märker väl hur dumt det låter. Det finns inte "A och O" inom hästvärlden och inte heller "Svart eller vitt"... Finns inte något facit till allt och man kan aldrig bli fullärd! Det går inte att sitta och läsa i böcker och sedan tro att man ska kunna det i praktiken..

Där har du min fulla förklaring till *suck* :smirk:

*suck*

eh, faktum måste jag försvara Magdalena lite...grejjen är ju att det hon skriver har framkommit genom forskning och inte av några oupdaterade böcker. Saken blir mycket enklare om man VILL hålla sig uppdaterad och då menar jag via kontakt med parasitologerna och INTE genom böcker eller dyl..Förstår du vart jag vill komma ?

Klart jag förstår... :cool:
Jag menade inte heller att *** endast sitter och läser böcker... :) :)
:rofl:

Problemet är vad du menar med sett. Ser lungmask gör man på slakteriet. Jag har sett symtom på lungmask på får o get där det är vanligt men aldrig sett lungmask. Onchocerca (nackbandmask) är svår att ställa diagnos på, syns inte i träckprov o symtomen är varierande , oftast hudsymtom. Jag har aldrig sett nackbandmask men visst har jag sett symtom som skulle kunna vara det. Den anse vara vanlig i sverige ,sett uppgift om att 75 % av alla hästar har den, det är inte samma sak som att alla dessa hästar har besvär eller symtom som kan hänföras till onchocerca.
PL

Om jag förstod vet. rätt så kunde man endast få fram ett riktigt svar om man tog prov på hästens slem som kommer ut ur näsa på hästen.. (lungmask) och vid slakt så klart.. och om hästen svarar på behandlingen.. då vet man... :)

Nej, jag har inte sett maskarna i sig. Nackbandmasken är enligt parasitolog jag har mycket kontakt med mycket ovanlig idag, mycket tack vare den breda användningen av ivermectiner. Hästen jag känner som hade det gick med sina besvär i många år (hästarna avmaskades inte med Ivomec då).

Enligt samma parasitolog är inte heller lungmasken något att bekymra sig över så länge man inte har åsnor också.

Den anse vara vanlig i sverige ,sett uppgift om att 75 % av alla hästar har den
Hur gammla är de uppgifterna?

Jag förstår inte vad du menar med "godtyckligt uppförande". Det jag skriver är inte åsikter, utan vad jag tagit reda på och diskuterat med parasitologer.

Har man en nyimporterad häst är det läge för träckprov och andra åtgärder vid problem än om man har en "vanlig" häst där det är blodmaskens smittspridning man vill förhindra.

Vet ej hur gamla uppgifterna om infektionsgrad är vad beträffar onchocerka, att infektionsgragden minskat kraftigt pga ivermektinerna är ganska troligt men är det styrkt? Beror bland annat på hur värdspecifika maskarna är, vore problemet stort borde vi se mkt reaktioner vid avmaskning med ivermectiner vilket vi inte gör.
Lungmask kan vi vara överens om är normalt inget problem.
PL

Jag har hört om några hästar som fått reaktioner efter avmaskning med Ivomec som skulle kunna tyda på nackbandmask. Jag ska höra efter lite!

Svårt att veta om det verkligen är fråga om onchocerca-filarier eller en tillfällighet, går absolut inte att säga i efterhand.
PL

Tänkte bara berätta att jag är en av dom som har både hästar och åsnor. Jag får väldigt ofta frågan angåede lungmask, om de smittar osv. Har kollat med ett antal veterinärer angåede detta då jag vill vara på den säkra sidan. Jag avmaskar regelbundet alla (både hästarna och åsnorna) samtidigt 4 ggr per år. Har i år och föregående år haft Cydectin vet. skall byta nästa år. Har i 8 år haft åsnor och hästar ihop, eller iallafall haft dem på samma beten, och jag har aldrig blivit drabbad av lungmask, (ingen annan mask heller). Vill man vara säker kan man alltid skicka in ett träckprov till SLU. Det är mycket ovanligt nu för tiden att åsnan i Sverige får lungmask, vill bara säga det till alla som är oroliga att bli smittade som har åsnor i närheten.
/Linda.

Vår häst fick nackbandmask, veterinären var bergsäker direkt när hon såg honom.

INGEN av de "gamla hästgubbarna" i stallet hade sett det nånsin, en del hade inte ens hört talas om det... :eek:

Tydligen är det så att väldigt många hästar bär på parasiten, men det är få som visar reaktion vid avmaskning. Därför är det nästan ingen som sett eller hört talas om det.

Tydligen är det så att väldigt många hästar bär på parasiten, men det är få som visar reaktion vid avmaskning. Därför är det nästan ingen som sett eller hört talas om det.

Vilket nån redan hade nämnt... :o

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 422
Senast: Madick
·
Hästvård Ska se om jag kan förklara.....just nu är det bra snurrigt i huvudet :confused: men jag försöker. Jag har en 4-åring som börjat bli...
Svar
8
· Visningar
1 108
Senast: Madick
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 571
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar