vilka är oddsen??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zaida
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 761

Zaida

Trådstartare
jag har ett fux sto som inte är slutmätt än men jag gissar på att hon är mellan 150-155....om jag skulle ta föl på henne hur stor hingst skulle jag då behöva? och hur stor schans är det att jag får en större häst? asså bara runt 160cm å jag skulle vara nöjd =) jag e 154 själv så så mkt större vill jag inte ha!

är det ngn som vet hur det fungerar med färger....är det vanligt att ett föl får samma färg som mamman är beror det på färgkombinationen mellan mamman och pappan....

Sv: vilka är oddsen??

Båda dina frågor beror på vad hästarna har för storlekar och färger längre bak i stammen.
Det är nog därifrån du kan se vad som kan väga upp.
Har ditt sto små hästar längre bak i leden kan en större hingst vara lämpligt om du vill få upp henne osv.

Exempelvis färgmässigt så varierar det, min fux är efter 2 st skimmlar,
men hon har både bruna och fuxar länge bak i leden.

spännande....ska kolla upp detta. har du ngn koll på vilken påverkan morfarn och farfarn har på hästen? både dessa har nämligen tävlat svår hoppning....medan pappan var pony maxad d-pony och mamman liten häst ingen av dem var godkända...

När det gäller färg så just fuxfärgen kräver att hästen får anlaget från både mamma och pappa för att det ska synas.
Så om du betäcker stoet med en fux kommer fölet garanterat att bli fux. Dessa föräldrar har inga andra färganlag i sig.
Om du betäcker med en hingst med annan färg så kan du fortfrarande få ett fux föl om hingsten har ett dplt fuxanlag.
Halvblodshingsten Lambourgini är ett exemepel på en häst som själv är mörkbrun men som bara har ett anlag för den färgen och ett dolt anlag för fux.
Skimmel anlaget däremot kan inte ligga dolt utan har hästen anlaget så är det en skimmel. Men alla skimlar har en grundfärg som kan vara vilken som helst. Då t ex fux eller brun.

Vad su ska välja för hingst för att få en större avkomma är väldigt svårt att säga så är det storleken som har störst betydelse så är det säkrare att köpa en häst som har rätt storlek. I ditt fall när du inte vet så mycket om föräldrarna och hur förvärvsäkra de är så finns möjligheten oavsett hingst att du kan få allt från C-ponny till jättehäst.

En hingst som Briar är förvärvssäker på typ och storlek så där finns möjligheten att det blir en stor avkomma. Men inga garantier för hur stor. Den kan liten likväl som jättestor.

mm, lämnar inte briar typ 4,6 eller nåt sånt på storlek enligt blup? Du får nog kika i blup tabellerna, å sen ha lite koll på vad du vill ha för någon avkomma..

Briar lämnar stor, ja. Så stort att man i avelsråden för honom särskillt påpekar detta och att man ska ha det i tanke när man betäcker stora ston.
Jag vat att han med framgång även betäckt ponnyston. Vet dock inte hur stora dessa avkommor blivit, bara att uppfödarna blivit nöjda.

Men man får inte stirra sig blind på BLUP siffrorna heller. T ex Nactus ska enligt dem också lämna stort, men jag har själv fått två små avkommor efter honom. Som till och med blivit mindre än stoet.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 043
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 515
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 878
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 730
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31