Vilka är ni som rider western härinne??

Sv: Vilka är ni som rider western härinne??

Jag rider western. :)
Började -95, blev fast för hela grejen....
Dock har jag mest sista 3 åren ägnat mig åt avel, både hästen och jag själv :angel:
Så nu har jag 3 quarters, ett snart 7-årigt sto, en 1 1/2 årigt sto och ett halvårs hingstföl. Har börjat rida stoet igen och siktar på comeback på tävlingsbanan till våren, främst d& c-tävlingar.

Tävlar i Western Riding, Western Horsemanship, Pleasure, Reining, Versatile Horse och Reining Freestyle.
Tränar även för att kunna rida kossegrenarna :banana:

Är oxå en western biten tjej. Har ridit western i ca 4år och har skaffat mig ett varmblod för omskolning till just western. Får ju säga att det är världens utmaning att få honom till en bra western häst eftersom han är en "före detta tävlnigs häst" och har väldigt mycket motor i sig. Men han sköter sig bra och verkar tycka om det lite lugnare tempot och nya utmaningar som ges. Rider mest trail och reining men tycker att det mesta är väldigt kul
Ja det var väl vad jag hade på tråden :bow:

Välkommen tillbaka då......hoppas vi också kan vara med till våren, men det beror på hur Chappes spatt utvecklar sig. Annars får hon väl bli mamma, Rick tyckte vi skulle betäcka med Charm och få oss en liten quarterbebis.... :)
Förresten fick du blaskan jag var inne med..... ;)

/Carina :eek:

Hello!
Jo då, tidningen levererad och läst ;)

Hoppas allt blir bra med Chappe, har ni omreggat henne till quarter? För det kunde ni väl göra om ni ville?

Kul med fölis annars!! Jag har ju tagit 2 föl efter mitt sto, så nu har jag mycket att välja på framöver när jag ska sopa banan :devil: med resten av konkurrenterna :D

jag har en fd travare som jag tränar western med. Vi tävlar inte eftersom jag tycker inte att vi är så duktiga än. Jag är dessutom medryttare på ett paint sto som är jätte duktig, hon både tränar mig och jag henne. Just nu pluggar jag och har inte så mycket pengar men sen ska jag köpa en tävlingshäst har jag tänkt. Gren vet jag inte, jag tycker allt är roligt att rida men reining är roligast att titta på. Pleasure är bra att starta med, har träningstävlat i det en gång med ridskolehäst. Känns som man har hittat hem i och med western, kommer aldrig gå tillbaka till den engelska ridningen.

japp det var lite om mig :bump:

Har ridit klassiskt i 30 år men gått över till western för 5-6 år sedan. Har ett halvblod som jag tränar för tävling men som varit lite skadedrabbad (gamla skador som aldrig utretts ordentligt + tandskador). Jag har haft henne sedan Juli03. Förhoppningsvis är vi klara för tävling i vår och då reining, versatile horse, western riding i första hand sen deltar jag i övriga klasser mest för att få rutin.
Tidigare hade jag ett varmblod som jag tävlade flitigt med och fick hyfsade resultat och bra kritik. Kul! Nästa år kommer en welsh cob åring som jag verkligen ser fram emot att få börja jobba med. ;)

Twinstar heter Petra och har Alazzi som foderhäst. Hobbywesternryttare men just nu tömkör jag mest. Det är så kul och nyttigt.

Annars är det reining jag satsar på på D-nivå!
Tävlade för andra året i år och målet är att bli lite jämnare nästa säsong och försöka rida över 65 poäng konstant. Är nöjd med att harva runt i blåbärsklasserna! :)
Gillar pleasure som uppvärmningsklass!

:-)

jag kommer göra.
Ska börja träna pållen i det nu.
Inriktad på trail. Kan dock inte ett jota själv så måste hitta en tränare

Jag heter Natalie och jag har ridit western i dryga två år.
Började med lektionsridning i ett och ett halvt år, sen blev det en liten paus, på grund av att jag inte hittade någon westernhäst...

Men för fem månader sen började jag igen, med Sickan, en quarter, som jag lärt mej massor tillsammans med! :love:
Behöver jag säja att jag aldrig tävlat western? :angel:

si8.jpg

bg1c.jpg

sick6.jpg

Om allt har gått bra så ska väl papperen komma neddimpande i låddan snart....... :p
Så då kommer hon att vara dubbelreggad plus att hennes fölisar kan bli det också.... :D :cool:

Hallå! Jag har ridit western i ca 3 år på min halvblodsvalack som jag också tränar dressyr på. Vi har varit ute på en del småtävlingar och det har gått riktigt bra, men det tar tid att tävla när man har familj. Dessutom blir jag mycket mer nervös nu än när jag var ung ponnyryttare, så det tar litet väl mycket på nerverna... Men jag tränar mycket och rider clinic en gång i månaden för Staffan Ljunggren som jag tycker är en jättebra tränare! Western är jättekul och det är dressyr också, så jag håller mig till båda och tycker att jag har blivit en mycket bättre ryttare överlag sedan jag började att kombinera de två! :bump: Mayara

Jag rider western och tävlar i D och C tävlingar i grenar som RanchTrail,Trail,Pleasure,ibland blir det flera grenar men de här är i första hand.

Kanske borde berätta om mig också och inte bara babbla med quarter4ever... ;)

Började med western vintern -91 uppe hos Rolf Carlsson i Hagfors (han var också rätt färsk på western då) genom att vara med på clinics för Anna-Lena Lake, kan säga att de tränare jag ridit för efter det har varit som milda västanfläktar jämfört med henne...... :angel:
Till att börja med var det mest att låna Rolfs hästar som på den tiden inte kunde så mycket (Baltzar och Tomahawk var favoriterna). Efter några år så skaffade syrran (som var skyldig till att jag började med detta) en nordis-ardennerkorsning som hette Alvira som jag red en hel del, både hos syrran och på clinics fast skulle vi vara med båda två så fick det bli nån av Rolfs hästar. De gånger jag inte lånade en kompis varmblod Kerberos eller till vardags Beros eller en annan kompis halvblod, en föredetta ridskolehäst på Sunne RF, Haveng hette han.... :D Ska sägas att jag fortfarande är mycket tacksam mot dessa personer och även andra som lånade mig hästar nån gång då och då.... :bow:

Men för drygt sju år sen så kom syrran och sa att hon hade sett annons på ett Breedingstocksto och undrade om jag var intresserad av att bli delägare i henne och efter ca 2 minuters funderande så sa jag ja.....och det har jag inte ångrat.... :)

Fast det var definitivt ingen dans på rosor till att börja med, vi var nog rent ut sagt mycket optimistiska som gick och köpte ett sto som var sju år gammal i stort sett bara inriden och sedan mycket sporadiskt riden i skogen......så efter första vintern beslutade vi oss för att ett par månader hos Rolf var precis vad hon behövde. Efter det har det mesta rullat på, förutom när hon blev halt och fick stå i ca 8 månader. Vi har varit på clinics, tävlat (både paint och wras-tävlingar) och härjat runt med henne i största allmänhet..... just det hon heter Just Miss Frekles eller till vardags Chappe...

Jag har också varit mycket aktiv i SunCity Westernriders, suttit i styrelsen 6 år, varit PR-ansvarig, redaktör för tidningen (är det fortfarande) plus ett otal andra grejer.

Har under dessa år hunnit träna för kleti och pleti.....få se nu....Rick, Anders J, Rolf C, Houston White, Bob Mayhew, Lotta K, Mia E, Anna-Lena L, Fredrik N, Eta L, ........får återkomma när jag kommer på fler........

Hmmm...det här blev långt det....men nu vet ni lite mer om mig och mina övningar inom westernridningens underbar värld.... :D :cool:

Just ja, glömde berätta vilka klasser jag har tävlat i. Det blir rätt enkelt :D allt utom kosse- och Fartgrenarna...fast förvirrad som jag är så vet jag inte riktigt vem av dem jag tycker är roligast...... :crazy: :p

Hejsan!

Jag rider western på mitt Paint sto och min Islands valack. Jag vet inte om det kan kallas western, vi tränar alla dicipliner för en så allsidig träning som möjligt. Jag har tävlat trail och barrelrace med islänningen med bra resultat, men vi tävlar åxå femgång, med framgångar. Paint stoet har jag precis köpt och skall sätta igång henne innom kort. Till nästa år ska hon och jag tävla "kossa" grenar och kanske reining, är det väl tänkt. Eftersom att hon är en Cowhorse.
Det får väl bli C & D tävlingar till en början, men vi siktar in oss på ras showerna, det är målet att tävla där.

Hälsningar Tasoom

Jag rider western på en av mina häst som är en gammal arabvalack
Han är en perfekt läromästare som gått höga klasser förut men är pensionär hos mig nu :-)

Jag rider inget själv pga att ja inte har något att rida på :cry: för tillfället. Men åker runt och håller ridlektioner i western samt hantering och tränar andras hästar i hästhantering och westernridning.
Är uppvuxen med western och har jobbat med att träna andra nu i snart två år. först på heltid och sen bara "extra" pga graviditet och barn. :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 171
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama