Vilka är ni som rider western härinne??

ika77

Trådstartare
Jag tänkte kolla lite för eftersom det inte är så mycket action här så får man inget hum om vilka och hur många som egentligen håller på med western seriöst..
Skriv gärna vilken inriktning ni tränar/tävlar i.

Jag själv är helt grön på området och har inte kommit igång ännu..
Men nu har jag hitta en häst :love: som jag förhoppningsvis ska rida ihop mig med och sen köra igång. :bump:

Senast ändrad:
Sv: Vilka är ni som rider western härinne??

Jag rider western.

Har en kbl travare sen 5 år tillbaka och har nu tränat western i 4 år. Det blev väldigt mkt träning och kurser de första 2 åren men sen kom jag så pass långt att hästen inte kunde gå längre i utbilningen, pga hans storlek.

Om det på något vis skulle dyka upp ett bra ställe här med 2 boxplatser till uthyrning till ett rimligt pris tar jag dom och köper ett föl/unghäst och ska försöka komma längre med den. Men just nu ligger allt med träning och tävling på hyllan. Det är lite tråkigt för det är det roligaste som finns :love:

Riktar in mig på alla grenar, men reiningen är väl den jag minst ägnar mig åt...

Ja det var jag det :D

Jo jag känner det med.
Att nu blir det till att träna, träna i första hand och suga i sig allt från alla kurser som man kommer iväg på.
Det ska bli så skoj det här!

Hoppas verkligen att du hittar de där 2 stallplatserna så att du kan få din unghäst.
Synd att du inte kommer längre med din pålle.
Men det är väl så tyvärr.
I slutänden är det nog bara "rätt" hästar för syftet som hävdar sig i den hårda konkurrensen.
Vad blir det för häst då i så fall?
*nyfiken*

:bow: Lycka till! :bow:

Ja rider western!! Mest trail... rider min islänning Reykur!!! :love:

Rider och tränar western. Har inte blivit nåt tävlande i år p g a att jag är lågavlönad :cry: men nästa säsong ska det väl bli lite horsemanship, pleasure och reining troligtvis, får se vad han tänker gå bäst i. :banana: Han är en mkt trevlig fullblodsarab. :love:

Ja det är verkligen jättekul att åka på kurser och träna och så. En av de roligaste sakerna jag gjort i mitt liv!

Ja det är verkligen tråkigt, men tycker man om hästen så mycket är att sälja otänkbart. Så sen när jag kan köpa en till gör jag det. Troligen blir det någon quarter, quarterkorsning eller en grov connemara som jag tycker är fina hästar. Vi får se vad det blir när det kommer till kritan ;)

Har ett vbl sto som jag rider western på. Började omskola henne för 2år sedan, rider för en tränare 1 ggr i veckan.
Tävlat i år, Pleasure, WR o WH.

Rider inte så mycket för tillfället, men det skall förhoppningsvis bli mer nästa år. Började med western -90 och har aldrig tvivlat på att jag gjorde rätt som bytte till western :)

Nästa år skall jag få en liten fölis. Mitt sto är betäckt med Crimson Catalyst så förhoppningsvis blir det en trevlig reiningkrabat.. Tills den är ridbar har jag tänkt skaffa en quarter eller paint o se vad vi kan åstadkomma.

det senaste har det blivit mest reining men förr var det horsemanship och trail som gällde. Jag tycker de flesta grenarna är roliga.. ;)

Just nu rider jag inte så mycket... :cry: pågrund av att jag läser på skolan nere i småland....

Men förhoppningsvis ska jag börja hjälpa till ute på gården där jag hjälpt till förut i Juni då jag slutar skolan....

Har ridit western i få se nu börja nog när jag va tolv o förra året fyllde jag nitton.. *tänker*.... 7 år me western....

Har tävlat i Team penning två ggr....

Vet inte vad jag vill satsa på i framtiden men de får framtiden utse...

Jag bor i norrland och har en fullblodsarab som jag tränar och tävlar western med sen 2,5 år tillbaka. Vi har ridit 3 tävlingar tillsammans och det på D- och C-nivå. Blir inte så många tävlingar eftersom vi dessutom tävlar i distans (medelsvår).

Jag tävlar helst i ridgrenarna och det går bäst i WH men Reining är roligast.

Min häst har börjat att spinna, har en hyfsad jog coh vi jobbar på galoppombytena och rollbacks.

/Camilla

JAg rider också western..har en 5 årig quarter valack som jag tävlar trail, pleasure och horsemanship med.. nästa år skippar ja pleasure och tävlar reining istället tänkte jag!

Vad är det för skillnad på Pleasure och Reining?
Reining är det som intresserar mig mest.
Och Horsemanship.

I rening rider man ett mönster som dressyr typ, och pleasure är man många inne samtidigt. Domaren kollar på samarbetet mellan häst och ryttare och det ska se trevligt ut. Pleasure är en bra gren att börja med.

ika77 skrev:
Vad är det för skillnad på Pleasure och Reining?
Reining är det som intresserar mig mest.
Och Horsemanship.

Reining är ett "dressyrmönster" utfört i galopp där man som sagt är ensam på banan. Ett riktigt bra reiningmönster kräver stor precision och en mkt väl samarbetande häst. Det finns ett antal olika mönster som används, det som ingår i dem är små långsamma volter och stora lite snabbare volter, galoppombyten, stop, spin och ryggning. Det ser mkt lättare ut än det är.... (Gäller väl iofs de flesta grenarna har jag märkt... ) :o

Pleasure är en gren där man är många ekipage på banan samtidigt och rider ett sk railwork. Man rider efter varann i de olika gångarterna och det går ut på att det ska synas att det är ett nöje (pleasure) att rida hästen. Alltså ska allt se snyggt och enkelt ut, alla gångarterna samt övergångarna, och hästen ska gå i "rätt" form. Och hjälperna ska vara så osynliga som möjligt. Det ska gå lugnt och fint till.

Om du är intresserad av de olika grenarna och vad de går ut på är ett tips att köpa en regelbok från WRAS. Den finns att köpa i resp klubb om du vet någon eller är medlem i en eller så tror jag du kan gå in på WRAS hemsida och kika var du kan köpa en. :bump:

Jag rider western på min travare och lite på unghästen. Men mest för att jag tycker det fungerar bra att blanda lite från varje inriktning. Min travare är ganska het och har tävlat henne i trail men det var inte riktigt hennes grej... Hon vill ha ös så nästa gång blir det nog polebending och barrelracing :)

Rider och tränar western med min 10-åriga quartervallack.
Han har säsongsbetonad sjukdom som gör att jag bara kan rida på vintern.
Så sommartävlingarna har jag fått stå över de senaste åren.
Tråkigt, men det blir mera clinics osv under vintern.
Jag älskar Pleasure, Hunter och faktiskt har jag börjat gilla trail :d

Ångrar aldrig att jag började rida western för sisådär 4-5 år sedan.
En korrekt riden westernhäst ( quarter för det är min favoritras )
är bland det vackraste och hisnande jag kan se. Och då spelar grenen mindre roll.

rider western ja me.. har en 6-åring och en 1-åring. vill tävla, får väl se vilka grenar d blir.. men har tänkt pleasure o horsemanship till o börja me. o showmanship me lilleman..

"WRAS hemsida "

Tack för tipset!! :bow: Ska genast kolla upp detta.. !!

Och tack för ett mycket bra svar.
Nu låter det nästan som att Pleasure skulle passa mig bättre då man inte är själv på banan. ( dåliga tävlingsnerver) :crazy:

Tusen tack till dig och alla andra för bra svar!!
Kul att se att det är en del som håller på med western..

Jag rider western på ett halvblod och är en sån där tråkig människa som gillar bäst pleasure ;)

Jag rider western med Norpan (Little Chance), connemara/fullblodskorsning född -96.
Just nu rider vi mest... i westernsadel :D haha.
Tränar inte någon särskild gen för tillfället, med andra ord.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 171
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama