Vilka är med på Globen i år?

Ni tog det ju så lugnt - jag hade hoppats på lite action :cool: ;). Och lilla falabellafölet var bedårande :)

:) Det var kul se dej o Sara!

va du med sist, då ni red runt med de röda mularna? Det var bara underbart o se!
Tävlingen var bra, Askur var bara helt underbar. Kraftig o hade utstrålning. Jag klappade mest för Johan/Askur och Maria/Kolgrimur. En så fin, ung häst var roligt o se. Alla var verkligen fina!

Lena

Tittade på direktsändningen på SVT24 och såg dig väldigt tydligt! Ni var jätte fina! ;)
Så nu har jag er på band till och med :)

Resultat-listan i uttagningen inför finalen:

1. Nina Keskitalo - Brana
2. Stian Pedersen - Jarl
3. Johan Häggberg - Askur
4. Vignir Jonasson - Jöfur
5. Alexandra Montan - Bragi
6. Maria Berg - Kolgrimmur

I finalen blev ordningen till slut:

1. Stian Pedersen - Jarl
2. Johan Häggberg - Askur
3. Nina Keskitalo - Brana
4. Vignir Jonasson - Jöfur
5. Alexandra Montan - Bragi
6. Maria Berg - Kolgrimmur

Värt att notera är att endast 1 ekipage från A-flokk tog sig till den gemensamma finalen (Johan och Askur). Övriga som deltog var:
Ari Balvin - Soldan (B-flokk)
Magnus Skulasson - Ofeigur
Frida Dahlén - Reykur
Fredrik Sandberg - Andri
Sigfus Sigfusson - Hrafnfaxi
Sigurdur Mattiasson - Thrymur

Jag ber om ursäkt för alla stavfel... :crazy: ;)

Övrigt värt att berätta är väl att Annexet var ett fullkomligt kaos (tradition). Johan har uppfunnit en ny sorts "silversvart" färg. Hela Askur var glittrig... :D Maria hade rött glitter som hår och på hästens hovar och lite varstans. Jöfur reds av Vignir istället för matte Jessica och såg helt annorlunda ut än "vanligt". Hästarna var väl kanske inte i toppform som i somras (mest tydligt på Hrafnfaxi, Andri och Askur tyckte jag), men denna tävling är ju off-season också! ;)

Jag tyckte framförallt att det var väldigt roligt att speakern hade lite koll och faktiskt presenterade ryttarna litegrand i år! Det är ju roligt för de som inte är så jätteinsatta att få veta att de tittar på den regerande världsmästaren! :)

Ni var jättefina fast det var svårt å se om det verkligen var du bakom masken-... :) Hopppas ni haft en rolig helg hittils! Det var iaf. jätteroligt å se både showen å tävlingen! Jag hejade mest PÅ Stian och Nina så jag tycker att rätt häst vann :) Jag har inte sett jarl förut men han var ju superfin!

Uttagningarna på eftermiddagen höll blandad klass tycker jag. Beror kankse på att jag sett många av hästarna i andra situationer och tycker att de gjort sig bättre då. B-flokken fungerade bra medan jag tycker mixen bra/dåligt var större i A-flokken. Dock var det jätteroligt att se Frida i A-flokken - att komma in som ensam tjej, yngst (vet inte hur gammal Fredrik Sandberg är, men visst är han väl lite äldre? I vilket fall som helst så var det väl ett åldersgap uppåt sedan, efter dem) och visa upp eftermiddagens bästa trav (i mitt tycke, och jag tror domarna var eniga med mig, om det var någon som fick högre än 8,9 för traven så missade jag det). Och att se pass inne i Globen är ju alltid häftigt!

Men ska jag vara helt ärlig så vet jag inte om jag egentligen tycker det är optimalt att ha just gaedinga inne på Globen - det är ju trångt. Varför måste just islänninganra alltid stå för fart och fläkt? Att rida vanliga fyr- och femgångsprogram (kankse utan skritt) två och två inne på banan skulle knappast ta särskilt mycket längre tid om det är så få ekipage som det trots allt var, och jag tycker det vore roligt att ge en lite mer vårdad bild av islänningarna i GLoben. Samtidigt är det ju jätteroligt att vi faktiskt fått tillbaks vår tävling i år och inte förpassats till endast showinslag! Kvällens final gav ett jämnare intryck :).

Dagens matiné såg jag på TV (ska jag vara helt ärlig spolade jag bara fram islänningarna :p). Kommentatorn var inget vidare (måste hästsportskommentatorer - oavsett gren - alltid vara så nybörjarpedagogiska i sina kommentarer? Och ännu värre blir det när det blir islänningarna kommer - hur många gånger ska vi egentligen behöva höra att islandshästen är en liten tålig ras med två gångarter utöver de vanliga?), och när Freydit visade spansk skritt (vilket jag sett fram emot ända sedan Freyr berättade om det här på forumet :)) så lyckas puckona till filmare visa en översiktsbild över hela arenan, så det enda man ser är en liten grå prick i mitten, medan kommentetorn glatt kommenterar att "det svåraste i det här programmet är att lära hästarna att det inte är farligt att gå på bordet" :crazy:. Och så, naturligtvis, som alltid - "Islandshästar är lämpliga att rida på om man inte har ridit tidigare, för de är så bekväma". Huah!

Men Freyr var i alla fall filmad i närbild :cool:

Ja det var lite häftigt med Frida som enda tjej i A-flokk. Bortsett från Fredrik så var väl alla andra 30+ och hon under 20 iaf. Tror att Fredrik är typ 19 så jag misstänker att de är exakt lika gamla, men helt säker är jag inte...

Ja jämfört med förra året tycker jag faktiskt att både speaker och islandshästinslag i stort var ett enormt framsteg jämfört med förra året! :)

Äsch var inte så kritisk. Speakern måste ju säga nåt hela tiden ju! Det är kanske lite svårt att hitta på intelligenta saker att säga hela tiden. Och uppriktigt sagt: Jag tror att den allmänna Globen-publiken är mer intresserad av att få höra att islandshästar har maximalt 5 gångarter och att tölt är väldigt bekvämt - snarare än att höra att "Askur är efter den på Island kända hingsten Kveikur fra Miditsja som härstammar från en av de mest framgångsrika avelsgårdarna på Island" osv...

Visst de är nybörjarpedagogiska, men majoriteten av publiken på Globen är nog just nybörjare på islandshäst! Tänk på hur det är med Western för oss. Visst vill vi hellre höra lite allmänt om sporten än detaljerade kunskaper om vilka poäng osv hästarna fått i avelssammanhang! Ok det är kul att höra att man ser den regerande världsmästaren, men inte sjutton begriper jag olika poäng osv, eller ens vem som faktiskt var bäst (min favorit var inte ens med på kvällen). :crazy: :D Det är bara att acceptera att Globen-showen är till för allmänheten - Firmakeppnin på Fors är till för oss som redan är fans!

Nu var det kommentatorn på TV jag klankade på - speakern i Globen tyckte jag var helt ok :) (han var väl f ö där speciellt för att kommentera islandshästarna?). Långa rabblanden av stammar var inte precis vad jag var ute efter, men något mer intelligent kanske de skulle kunna kläcka ur sig? Eller åtminsotne ha vett att hålla mun ;)

Tja jag har ju inte sett SVT 24 (har inte kanalen tyvärr), så VAD sa kommentatorn som var så hemskt då? Har du försökt kommentera nåt eller prata i nån sorts radio själv nån gång? Det är faktiskt ganska svårt och det är VÄLDIGT svårt att undvika uppehåll. Att fylla dessa med intelligenta kommentarer måste vara nästan omöjligt. Att "hålla mun" är knappast ett bra alternativ... :crazy:

Däremot skulle jag gärna ställa upp som "rådgivare" nästa år! Efter en 5-årig karriär som "radiopratare" (flygledare - pratar med piloter på radio) så har jag iaf vett nog att dra ner mikrofonen till nedre delen av hakan så inte andningsflåsandet hörs! :D Att ha ett headset och få det att låta bra är faktiskt ganska svårt. Clinicen på Strömsholm tidigare i år visade ÄN mer tydligt på detta. Jag som VET hur man ska göra (pratar trots allt ca 5-6 timmar/dag i headset-mikrofon) blir tämligen irriterad på denna enkla detalj tyvärr... :crazy: Å ifall speakern dessutom inte harklade sig rakt in i mikrofonen skulle det kunna bli riktigt bra! ;) :D

Tja, som det där att det svåraste med hela programmet var att få hästarna att gå på bordet (någon utlagd skiva) :smirk: ... (nämner det i det första av mina inlägg du svarar på i den här tråden) Nu är det svårt att få det här kort eftersom du inte sett programmet :), men tystnad hade inte varit så avigt som det kanske låter :p. Shownumret hade redan presenterats i korthet av Owe (konferenciern på Globen) vilket man hörde även i TV, och under numret så spelades ju musik och så varvades det med filmklipp. Hade man bara pratat med någon ansvarig för numret är jag övertygad om att man kunnat kommentera bättre - kanske hade man t o m kunnat undvika att säga att de i numret med temat Hair (filmen) visade "den berömda Grease-scenen" :smirk:. Hade man t ex nämnt vilka som red (inte namn för namn, men grupp) och pekat ut vilken häst som skulle föreställa vilken karaktär (nu har jag inte sett Hair, så det har jag ingen koll på) så hade de nästan varit färdigpratade sedan :).

Håller med dig!
Kommentarerna var öveflödiga...
Kunde ha visat Jex och Freydir i Spansk skritt lite tydligare istället!!

Ja, det som jag sett fram så emot! Undrar om man ser att den lilla gråa pricken i mitten är en häst om man tittar på en riktigt stor skärm? :p

Vi kidnappar någon biosalong lagom till premiären av "Sagan om konungens återkomst" och testar va? :D :devil:

Övrigt värt att berätta är väl att Annexet var ett fullkomligt kaos (tradition).

Jaaa och jag blev väldigt besviken, skulle ha köpt mig ett välbalanserat spö, men ickse sa nicke gick ju f*n inte att komma fram någonstans. Var skall jag få tag på ett nu då, det blir så gräsligt tungt i min svaga hand med de vanliga. :cry:

Hehe jag kanske ska snacka med kollegan som just köpt en plasma-TV á 150 000... :D Tänk så mycket pengar flygledare kan tjäna i Abu-Dhabi (de i Reykjavik tjänar visst inte så pjåkigt heller har jag hört...) :angel: ;)

Boj: Ja men direkt till vänster när man kom in fanns ju en ridspö-butik. De sålde ju BARA spön - hittade du inget där ens? :confused:

Ja, jag hörde att de hade zoomat in mej väldigt på TV idag...(fin krigsmålning jag hade va? ;) )

Jag var inte med på "rudolf..." med Sara och är jätteglad för det! Den delen är det tråkigaste och "onödigaste" att göra! Däremot var ju Sara med i "Hair" med Jamila och jag stod och höll en fackla i samma show...

Tävlingen var jätterolig! vilket DRAG det är där inne!!!

nu skall jag sooova!

Ännu en dag på Globen stundar imorgon och då skall Erik v.d. Vleuten och hans kompis låna Sara i maskeradhoppningen!

/Malin

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 556
Senast: Tilly_85
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur