Vildsvinsjägare sköt ihjäl två hästar – människor fanns i närheten

En jägare sköt på fredagskvällen ihjäl två shetlandsponnyer i en hage i Nykvarn, efter att ha misstagit dem för vildsvin. Två personer befann sig i anslutning till hagen, vid ett stall, enligt hästägaren.
 
Fy, detta är verkligen min största rädsla när jag är ute i skogen.
Jag är inte det minsta rädd för vilda djur (de är nog betydligt räddare för mig).
Men jägare … känner några duktiga jägare som aldrig skulle skjuta om de inte var 100% säkra. Tyvärr är inte alla jägare sådana…
 
Den mannen behöver bli av med vapenlicensen och körkortet då han inte ser tillräckligt bra för att inneha något av det. Omdömet verkar också saknas.

Jag är rätt övertygad om att han inte kommer att få ha vapen på en lång tid... men tyvärr inte pga hästarna utan snarast för att det fanns människor i närheten.

Jag anser att efter en sådan här felskjutning (även om det inte hade varit människor i närheten) ska en ha en jäkligt lång väntetid innan det kan bli aktuellt med vapen igen, och då ska hela jägarexamen tas om.
 
Otroligt sorgligt. Jag antar att jägaren använde mörkersikte vilket gör att det är svårare att se vissa detaljer. Det är många jägare som är kritiska till att använda mörkersikte då de menar att det ökar risken för felskjutningar.
 
Det är en mycket tragisk olycka men man måste också komma ihåg att det fälls över hundra tusen vildsvin per år och vildsvin jagas ofta nattetid..
 
Jag har noll koll på jakt, men får man skjuta in i inhägnade områden?
Det finns ingen lag som förbjuder det och i det flesta fall har man som jägare koll. Exempelvis har vi bra kontakt med en hästägare på våra marker, vi hör av oss innan vi ska ut och jaga, hästägaren informera vilka hagar hästarna går i, ibland har han haft dem i hagarna närmast stallet för att sen släppa ut dem i de större hagarna när vi meddelar att vi är klara. Då kan vi ha passkyttar i en hage, eller skjuta in i en om det är säkert med kulfång.
 
Jag har noll koll på jakt, men får man skjuta in i inhägnade områden?
Jag arrenderar mark för bete av kommunen men någon annan arrenderar samma mark för jakt. Vi har stämt av och det går bra, de har flera jakttorn i och runt mina hagar. De har suttit i tornet i hagen och en räv sprang förbi, mina hästar stod under tornet och vilade så jägaren avstod skott eftersom hen inte ville skrämma hästarna. Jag är inte orolig när de jagar för de känns seriösa.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar har under fredagskvällen skjutits ihjäl av en jägare i Nykvarn. – Han var i området för att jaga vildsvin, säger Anders...
Svar
4
· Visningar
277
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Amanda Svedegårds två shetlandsponnyer sköts till döds i Kalmartrakten då en jägare misstagit dem för vildsvin. – Jag har inte hunnit...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 744
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Plötsligt attackerade en pitbullterrier en häst i Kyrkhult utanför Olofström i förra veckan. Hunden ska ha bitit sig fast i hästens...
Svar
1
· Visningar
1 695
Senast: Zakuro
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 123
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp