- Svar: 120
- Visningar: 7 426
En jägare sköt på fredagskvällen ihjäl två shetlandsponnyer i en hage i Nykvarn, efter att ha misstagit dem för vildsvin. Två personer befann sig i anslutning till hagen, vid ett stall, enligt hästägaren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den mannen behöver bli av med vapenlicensen och körkortet då han inte ser tillräckligt bra för att inneha något av det. Omdömet verkar också saknas.
Personen hade dessutom ingen koll på geografin. Inte så troligt att hen hade jakträtt på den marken :-/
Vem kan förväntas läsa en karta om man inte klarar att skilja en häst från en gris?Personen hade dessutom ingen koll på geografin. Inte så troligt att hen hade jakträtt på den marken :-/
Ja, om jägaren/ laget har jakten* där.Jag har noll koll på jakt, men får man skjuta in i inhägnade områden?
Vilket väl medför ett ännu större ansvar för att ha koll på vad för typ av mark man befinner sig på?!Det är en mycket tragisk olycka men man måste också komma ihåg att det fälls över hundra tusen vildsvin per år och vildsvin jagas ofta nattetid..
Det finns ingen lag som förbjuder det och i det flesta fall har man som jägare koll. Exempelvis har vi bra kontakt med en hästägare på våra marker, vi hör av oss innan vi ska ut och jaga, hästägaren informera vilka hagar hästarna går i, ibland har han haft dem i hagarna närmast stallet för att sen släppa ut dem i de större hagarna när vi meddelar att vi är klara. Då kan vi ha passkyttar i en hage, eller skjuta in i en om det är säkert med kulfång.Jag har noll koll på jakt, men får man skjuta in i inhägnade områden?
Jag arrenderar mark för bete av kommunen men någon annan arrenderar samma mark för jakt. Vi har stämt av och det går bra, de har flera jakttorn i och runt mina hagar. De har suttit i tornet i hagen och en räv sprang förbi, mina hästar stod under tornet och vilade så jägaren avstod skott eftersom hen inte ville skrämma hästarna. Jag är inte orolig när de jagar för de känns seriösa.Jag har noll koll på jakt, men får man skjuta in i inhägnade områden?
De samarbetade, hästägaren hade tidigare bland annat hjälpt jägarna att köra ut foder och jägarna brukade fråga var det fanns hästar, men den här jägaren var uppenbarligen totalt inkompetent och befann sig en kilometer från där han skulle vara så det hjälpte inte…Man måste samarbeta.
Jag har jägare på min mark och de skjuter ju inte där hästarna eller fåren är.
De jagar i tomma hagar.