Vila - skrittmotion i 4 veckor...

M

MALINox

Jahopp, då var vi tillbaka på noll igen då... :(

Hade vet. ute idag och kollade upp pållen, eftersom han varit så spänd i svansmuskulaturen och ena bakbenet.

Visade sig att han är svullen i kotorna runt om, har 2 gradig hälta v.b och ca 1 grads hälta båda fram efter böjprov.
Detta trodde vet. berodde på att han är inne i en växtfas, dvs att han breddar sig.

Spänningen i svansmuskulaturen samt bakbenet beror troligtvis på att sadeln inte ligger som den ska, dvs den glider fram och hamnar på bogarna på hästen, samt att den inte ligger på, utan snarare ovanpå ryggen.
Känns kul eftersom vi med hjälp av sadelutprovare införskaffade en ny sadel för 4 månader sedan. :crazy:

Så nu blir det vila och skrittmotion i minst 4 veckor, samt antiinflammatoriskt utifall att, samt att vi måste hitta en ny sadel. :cool:

Sv: Vila - skrittmotion i 4 veckor...

Men om hästen har musklat sig så har den troligtvis vuxit ur sadeln och det kanske är dags att byta? Sånt går snabbare än man tror.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 902
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 278
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 671
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar