Sv: Vila, skritta eller promenera?
Hårt arbete för mig är dressyr/hopp/terrängträning för tränare, klätterintervaller i annat än skritt, galoppintervaller med/utan backar eller utepass med mycket galopp i rejäla backar - inte vanliga utepass med mycket galopp utan sådana där man lägger tonvikten på galoppträning i backar. Min häst, 6 årig sen och övervuxen connemara blir trött av dessa pass i den meningen att han blir matt i slutet/slutet på upprepningarna och jag skrittar alltid av avsuttet efter dessa pass (eller vanliga pass oxå såklart om det passar bäst).
Dagen efter ett hårt pass är det alltid avsutten skritt minst 1.5 h som gäller i lugnare perioder, 2 h när han tränas för tränare regelbundet och därmed är mer igång. För oss är trivsammaste och mest givande formen bettlös tömkörning där tömmarna hänger o dinglar, jag trivs bäst bakom och han trivs bäst först
Och det är jäkligt aktiv skritt.
Vi har 3 rundor som är ca 1 mil, en plan på asfalt där vi får se byn lite vilket inte är det vanliga hållet vi rider åt, en som går mest på grusväg och även helt offroad i skogen med lite backar och en plan på hård grusväg ute med ån, favoritvägen
Hade jag kunnat hänga med min häst i backar hade jag gärna gått mer kuperade rundor
Backträning och även klättring ser jag som väldigt lösgjörande.
Dagen efter "relativt" hårda pass, typ lättare klättring (i skritt tex), lättare intervaller eller egna dressyrpass så kör jag gärna honom. Då är det travintervaller på hård grusväg som gäller. Nu är vi uppe i 6 min * 2 med bara en vändning som vila mellan, nångon minuts vila beroende på var vi bryter av och sedan 1 km asfalt i lugn trav.
Jag pendlar till min studieort och får försöka tajma ridningen så gott det går. Jag rider alltid själv dagen innan en träning och skrittar alltid som ovan efter träning. Det är det som bestämmer när jag åker tillbaka till hästen/studieorten. Jag försöker få in klättring, trav framför vagn, galoppträning i någon form och markarbete i någon form. Är det träning kommer skritten in (som läggs in även de perioder vi inte tränar). Jag vill inte rida mer än 3 dagar på raken, 2-3 dagar med ryttare i sträck är vanligast och då är det helt olika saker vi tränar, växlar gärna sadlar oxå.
Tex denna tiden hemma har sett ut:
Onsdag: Lättare dressyr i skogen på en stor lastbilsvändvolt.
Torsdag: Dressyr för tränare.
Fredag: 2 h aktiv skritt avsutten (dock klängde jag mig upp 2 km på mitten/slutet då mitt ena ben strejkade
)
Lördag: Galoppintervaller i klätterbacke. To day.
Söndag-måndag: promenad eller trav som handhäst med mor min.
Tisdag: Någon lättare träning, beror lite på vad han gör söndag-måndag.
Onsdag: Terrängträning
Torsdag: 2 h aktiv skritt avsutten
Fredag-tisdag: På planeringsstadie
När han var yngre 3-4 red jag max varannan dag och varvade med många mer skrittömkörningar som ökades på i längd efter hand, trav bredvid cykeln, trav på jogginturer eller promenader med mys (som resulterde i att hästkräket betedde sig som en hund och gick lös överallt, haha).
En annan "thing" vi här hemma har är att så gott som alltid släppa ut hästen efter ett hårdare pass/träning. Så de kan röra sig lite fritt i hagen som de vill innan de går in för natten (inne året runt nattetid). Även en sen träning mitt i vintern (då de normalt går in 20.30-20.45) åker ett täcke på och de får knalla lite medan maten fixas och grejerna plockas in.