Vila, skritta eller promenera?

E

elili513

Ja, vad säger ni?
Ska man låta hästen vila, skritta eller ta en promenad dagen efter ett hårdare träningspass?
Jag brukar själv skritta eller promenera för att förebygga träningsvärk.
Hur ofta låter ni hästarna vila och varför/varför inte har ni vilodag?
Argumentera gärna för er ståndpunkt, intresant att se hur man löser det för olika hästar, tänker främst på ålder och utbildningsnivå.

Sv: Vila, skritta eller promenera?

Ja, hej hej från mig i Norr... Jag/Vi brukar skritta våra dagen efter ett hårdare pass för att minska risken för stelhet... Våra pålar är mellan 21 och 15 och vi rider egentligen enbart mullestuk... Alternativet är att promenera dom en stund så att dom får igång cirkulation och mjukhet... :D

...och hej, hej från mig i sydväst :D.

Jag tycker också att lätt-måttlig motion dagen efter är att föredra för att minska stelheten och öka cirkulationen. Uppsutten skritt/lätt jogging eller en timmas rask promenad vid hand brukar det bli för min del.

Skritt antingen uppsuttet eller för hand i minst 45 min dagen efter...:laugh:

Mvh Domino_s

Min skrittas minst en timma dagen efter ett hårt pass. Helst på vårat rullband i 30 minuter och sedan för hand eller i skritten i 30 minuter.

Nu blir jag nyfiken på vad du/ni menar med hårt träningspass?
Anses enbart ett pass på ridbanan där man kört igenom ett program eller krävande övningar som ett hårt pass?

Nyfiken därför att jag för nuvarande rider min isis enbart i skog/mark/grusvägar. Vi kör som på ridbanan med uppvärmning, skänkelvikningar, gångartsträning osv. Rider oftast 1 timme. Ibland rider vi längre ritter, upp emot 2 timmar men avstår då från "träningen" så tillvida att jag enbart begär att han ska gå i den gångart jag ber om.

Gör man någon skillnad på detta?

Bra fråga.
För mig är hårdare träning ett pass på ridbana, men som du säger kan man göra samma arbete ute.
Sedan varierar det också beroende på hur tränad hästen är i grunden.
Min förra häst var van att gå varje dag relativt hårda pass, både ute och på ridbana. Han vilade i princip aldrig, men vanligtvis skrittade jag honom en dag i veckan.
Min nuvarande häst håller på att bygga muskler så då blir det mer skrittdagar, brukar köra "varannandagsprincipen", varanandag lättare pass och varanandag hårdare pass.

Att låta hästen stå brukar inte vara så bra, även om den går i hage så är det bäst om den kommer ut och rör på sig för att transportera bort gammal slagg och mjuka upp stela muskler. Om jag rider hårt, alltså så att hästen blir ordentligt trött (ridtid och intensitet som behövs för det varerar med hästens utgångspunkt) så försöker jag skritta dagen efter. Helst skritt utan sadel, antingen tömkörning eller promenad. Är hästen pigg och fräsch så kanske vi travar lite lätt, men inte med några större krav, utan mest för att bli av med överskottsenergi.

Den vanliga privathästen här omkring tränas egentligen inte så hårt (men det varierar såklart), vanligast är ca en timmes ridning med relativt mycket skritt och ganska låga krav på samling. Att hästen börjar svettas lite grann betyder hårdträning. Denna typ av motionsridning kan man, på en fräsch och någorlunda vältränad häst, rida varje dag utan att oroa sig särskilt för överansträngning.

Ja, vad säger ni?
Ska man låta hästen vila, skritta eller ta en promenad dagen efter ett hårdare träningspass?
Jag brukar själv skritta eller promenera för att förebygga träningsvärk.
Hur ofta låter ni hästarna vila och varför/varför inte har ni vilodag?
Argumentera gärna för er ståndpunkt, intresant att se hur man löser det för olika hästar, tänker främst på ålder och utbildningsnivå.

Jag vill att min häst ska vila helt från arbete en dag varje vecka men aldrig dagen efter ett hårt pass.

Jag rider enl. följande:

Dag 1: Lugnare pass
Dag 2: Hårt pass
Dag 3: Lugnare pass
Dag 4: Vila

Börjar sedan om på dag 1 igen. Dagen efter ett hårt pass blir det antingen en lång skritt-tur, jogging i skogen eller ett lätt lösgörande pass på banan.

Mvh JV

Då blir ju min fråga:
min häst är svettig så gott som efter varje tur, har energi och jobbar medellånga trav/galopp pass, tölt endast kortare pass.
Ska han då skrittas dagen efter varje gång jag tar en sådan tur?
Är det skillnad på om de går på lösdrift i stora hagar mot går in på nätterna och kanske mindre hagar?

jag har ca 2 vilodagar (utan ridning eller enbart skritt) detta för att jag vissa dagar kommer hem extra sent från skolan och inte orkar rida och sen så är det ju de dagarna då jag tränat mycket hela veckan och vill låta pollan gå i hagen en hel dag och lata sig.

dagen efter ett hår tränings pass brukar jag skritta ut. detta för att före bygga tränings värk hos hästen och för att min egen tränings värk hindrar mig från att göra ngt avancerat... t ex trava.
jag rider 5dagar i veckan och tränar hårt en dag i veckan alt 2 dagar.

Då blir ju min fråga:
min häst är svettig så gott som efter varje tur, har energi och jobbar medellånga trav/galopp pass, tölt endast kortare pass.
Ska han då skrittas dagen efter varje gång jag tar en sådan tur?
Är det skillnad på om de går på lösdrift i stora hagar mot går in på nätterna och kanske mindre hagar?

Jag tror att du känner din häst bäst :) - om han är pigg, glad och mjuk i kroppen "dagen efter" så skulle jag inte tro att han har träningsvärk. Den jag rider blir lätt svettig, inte för att han är otränad utan för att han börjar svettas direkt när han kommer upp i arbetspuls, men däremot kan han jobba kvar där ganska länge utan att bli stel dagen efter.

Variation är nyckelordet för mig, träna inte samma saker flera dagar i rad. Detta både för att ge hästens kropp en chans att anpassa muskler och leder, och för att inte göra den uttråkad eller mentalt trött. Ex: rakt fram i skogen i blandade gångarter dag 1, volter och sidvärts dag 2, klättring i skritt dag 3, intervallträning dag 4, vila (promenad) dag 5, tömkörning dag 6, cavaletti eller annat arbete över bommar dag 7...etc

Angående om hästar som går på lösdrift har bättre kondis så kan det nog vara så rent generellt. Det beror på hästen, vissa hästar kan vågar inte vila ordentligt på lösdriften och blir övertrötta istället - och en häst som hårdtränas men står på stall har såklart bättre kondis en än häst som går i skogen några dagar i veckan men står på lösdrift.

Jag brukar jogga minst häst dagen efter. De arbetas 5 dagar i veckan, två vilodagar.

Hårt arbete för mig är dressyr/hopp/terrängträning för tränare, klätterintervaller i annat än skritt, galoppintervaller med/utan backar eller utepass med mycket galopp i rejäla backar - inte vanliga utepass med mycket galopp utan sådana där man lägger tonvikten på galoppträning i backar. Min häst, 6 årig sen och övervuxen connemara blir trött av dessa pass i den meningen att han blir matt i slutet/slutet på upprepningarna och jag skrittar alltid av avsuttet efter dessa pass (eller vanliga pass oxå såklart om det passar bäst).

Dagen efter ett hårt pass är det alltid avsutten skritt minst 1.5 h som gäller i lugnare perioder, 2 h när han tränas för tränare regelbundet och därmed är mer igång. För oss är trivsammaste och mest givande formen bettlös tömkörning där tömmarna hänger o dinglar, jag trivs bäst bakom och han trivs bäst först :) Och det är jäkligt aktiv skritt.

Vi har 3 rundor som är ca 1 mil, en plan på asfalt där vi får se byn lite vilket inte är det vanliga hållet vi rider åt, en som går mest på grusväg och även helt offroad i skogen med lite backar och en plan på hård grusväg ute med ån, favoritvägen :D

Hade jag kunnat hänga med min häst i backar hade jag gärna gått mer kuperade rundor :o Backträning och även klättring ser jag som väldigt lösgjörande.

Dagen efter "relativt" hårda pass, typ lättare klättring (i skritt tex), lättare intervaller eller egna dressyrpass så kör jag gärna honom. Då är det travintervaller på hård grusväg som gäller. Nu är vi uppe i 6 min * 2 med bara en vändning som vila mellan, nångon minuts vila beroende på var vi bryter av och sedan 1 km asfalt i lugn trav.

Jag pendlar till min studieort och får försöka tajma ridningen så gott det går. Jag rider alltid själv dagen innan en träning och skrittar alltid som ovan efter träning. Det är det som bestämmer när jag åker tillbaka till hästen/studieorten. Jag försöker få in klättring, trav framför vagn, galoppträning i någon form och markarbete i någon form. Är det träning kommer skritten in (som läggs in även de perioder vi inte tränar). Jag vill inte rida mer än 3 dagar på raken, 2-3 dagar med ryttare i sträck är vanligast och då är det helt olika saker vi tränar, växlar gärna sadlar oxå.

Tex denna tiden hemma har sett ut:
Onsdag: Lättare dressyr i skogen på en stor lastbilsvändvolt.
Torsdag: Dressyr för tränare.
Fredag: 2 h aktiv skritt avsutten (dock klängde jag mig upp 2 km på mitten/slutet då mitt ena ben strejkade :mad:)
Lördag: Galoppintervaller i klätterbacke. To day.

Söndag-måndag: promenad eller trav som handhäst med mor min.

Tisdag: Någon lättare träning, beror lite på vad han gör söndag-måndag.
Onsdag: Terrängträning
Torsdag: 2 h aktiv skritt avsutten
Fredag-tisdag: På planeringsstadie :D

När han var yngre 3-4 red jag max varannan dag och varvade med många mer skrittömkörningar som ökades på i längd efter hand, trav bredvid cykeln, trav på jogginturer eller promenader med mys (som resulterde i att hästkräket betedde sig som en hund och gick lös överallt, haha).

En annan "thing" vi här hemma har är att så gott som alltid släppa ut hästen efter ett hårdare pass/träning. Så de kan röra sig lite fritt i hagen som de vill innan de går in för natten (inne året runt nattetid). Även en sen träning mitt i vintern (då de normalt går in 20.30-20.45) åker ett täcke på och de får knalla lite medan maten fixas och grejerna plockas in.

Det beror ju lite på ;)

Varför svettas hästen? Mkt päls? Har han allmänt lätt för att svettas? eller blir han väldigt trött? Det är det ju bara du som kan avgöra.
Mitt sto svettas nästan aldrig, men kan bli trött ändå. Valacken blir svettig varje pass men det behöver inte betyda att han har tränats särskilt hårt. Man får se till individen helt enkelt.

Ang. utevistelse m.m. så tycker jag absolut att det har betydelse. På sommarhalvåret när mina går ute på nätterna (jmf lösdrift) så får de stå inne några timmar på dagen i samband med träning och äta, dricka och vila i lugn och ro. (Står inne ca en timme före ridning + rykt och förberedelser samt någon timme efter ridning för att äta, torka och vila.) Jag anser att de behöver vila inne en liten stund, åtminstone när de tränas hårt. I all annan mening är det ju bra att ha dem ute så mkt som möjligt, det minskar ju träningsvärken och ju mer hästarna rör på sig desto bättre gällande i princip allting. Problemet är ju att lösdrift inte är = att hästarna rör sig mkt. Att de har möjligheten betyder ju inte att de gör det s.a.s. Vi har fyra hästar hemma som går på lösdrift och de rör sig inte en tiondel så mkt som våra som står på box. (Som går ute dygnet runt nu på sommaren.)

Jag hade skrittat/joggat hästen dagen efter ovasett om denne stod på lösdrift eller stall.

Mvh JV

Efter ett hårdare pass/tävling så skrittas dom minst en timme och sen joggas dom av och böjs igenom om det behövs, allt för att minska stelhet m.m.

Har vi vart på meetings så rids som på samma sätt som ovan när vi kommer hem och dan efter så vilar dom helt, möjligvis leds för hand.

En lugn skrittur dagen efter tycker jag brukar vara lagom.
Antingen uppsuttet eller avsuttet/tömkörning.

Inga direkta krav på formen, bara ut och skritta så musklerna hålls igång och inte blir stela.

Sedan beror det lite på hur hårt hästen har gått dagen innan.
Har inte häst nu men när jag hade det så stretchades de efter varje pass vilket var otroligt bra.

Senast ändrad:

Hejsan.
Mina hästar motioneras 5 dagar i veckan, varierat med tömkörning, ridning i skog och mark och även på ridbana. Jag brukar låta mina hästar vila var tredje dag, och har jag ridit ett träningspass så brukar jag skritta hästen för hand 20 min dagen efter.
Det har gjort susen på mina hästars muskler:) Dom har aldrig vart så fina i kroppen som nu när jag börjat med denna metod.
Jag tror inte att det är bra att rida "hårt" 6 dagar i veckan, när ska musklerna få återhämta sig och bygga på sig?
Men sen får man ju se vad som passar hästen, vissa hästar måste ju gå mera än andra för att inte tappa. :) Jag har haft turen och ha hästar som klarar sig utmärkt på att gå ordentligt 1 till 2 dagar i veckan sen resten mest mys rida. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 750
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA