Vila på steget

LinnéaL

Trådstartare
Hur får man sin häst att vila bättre i varje steg utan att tappa aktion i bakdelen? I nuläget går min häst ofta i ett något hastigt tempo i traven. Jag skulle vilja att hon hade en något långsammare takt så att hon verkligen hinner böja igenom varje led i bakbenen innan steget så att säga är slutfört.

Jag upplever det ibland som att när jag tar ner takten så slutar hon att "ta i" med bakbenen. Många säger att man själv ska kunna sätta takten i hästen med hjälp av sin egen sits och ibland känns det som att jag kan det. Då blir traven alldeles taktmässig och luftig och hon blir underbart lätt i framdelen. Men vi lyckas inte jämt, särskilt inte om vi rider ut i skogen (vilket jag vill göra ganska ofta eftersom min häst fortfarande är relativt ung, 5 år).

Är det någon som har tips på övningar eller liknande som ökar ryttarens kontroll över hästens takt och som stärker hästen så att hon orkar trava i sin luftiga trav längre och längre? :)

Och, för att mota Olle i grind ;): Jag rider mycket regelbundet för två duktiga tränare och får därifrån mycket input om hur jag ska jobba med detta. Men jag ville gärna höra även andra synpunkter och idéer! :idea:

Sv: Vila på steget

Det kommer med styrkan. Sluta fokusera på det i nuläget, då kommer du bara forcera hennes utveckling. Träna mkt övergångar och tempoväxlingar, klättra etc, allt som gör henne starkare är bra. :)

När styrkan finns så kommer den snygga traven. Man måste börja från rätt håll....

Hej!

Föregående talares svar var bra, men halvhalter är också A och O för samlingen.
För det är det du vill uppnå. Långsammare takt men med bibehållen swung = ökad samling. Halvhalter är då A och O. Sedan kanske din häst inte orkar samla sig ännu, men det vet du bäst själv vart ni står i utbildningen.

Lycka till!

Svarar båda:

Det är riktigt att hon inte orkar samla sig så mycket ännu. Men för att närma sig en högre kvalitet i traven behöver jag ju tänja hennes gräns ibland för att kunna avancera något, så att säga. Med det inte menat att vi jobbar mycket med samling i dagsläget, men så småningom vill man ju komma dit. :)

Tack för era tips, övergångar och halvhalter arbetar vi jättemycket med. Och tempoväxlingar. Och där märker jag när hon inte orkar ibland, för då blir det ingen längning, utan bara snabbare steg. Men så vissa stunder, som under dagens uteritt till exempel, fick vi till en trav kändes riktigt bra, elastisk och reglerbar. Kanske att underlaget gör sitt till? Det har regnat lite i veckan som var.

Tar gärna emot fler tips på hur man arbetar med detta! :)

LinnéaL skrev:
Svarar båda:

Det är riktigt att hon inte orkar samla sig så mycket ännu. Men för att närma sig en högre kvalitet i traven behöver jag ju tänja hennes gräns ibland för att kunna avancera något, så att säga. Med det inte menat att vi jobbar mycket med samling i dagsläget, men så småningom vill man ju komma dit. :)

Tack för era tips, övergångar och halvhalter arbetar vi jättemycket med. Och tempoväxlingar. Och där märker jag när hon inte orkar ibland, för då blir det ingen längning, utan bara snabbare steg. Men så vissa stunder, som under dagens uteritt till exempel, fick vi till en trav kändes riktigt bra, elastisk och reglerbar. Kanske att underlaget gör sitt till? Det har regnat lite i veckan som var.

Tar gärna emot fler tips på hur man arbetar med detta! :)

Jag har just kommit hem efter att ha hållit privatlektioner bla för en ryttare med en fyraåring..vi har precis just övat på det du frågar om då hennes häst gärna pilar iväg och blir markbunden..det vi arbetat med idag är att i traven, när ryttaren känner bjudning från hästen och stöd i handen, sätta sig i "uppförsbacke" i en tre fyra steg, alltså samla tre fyra steg, för att sedan släppa fram igen utan att höja takten..hennes häst svarade väldigt bra på detta och han brukar ofta bråka direkt det blir lite jobbigare..men eftersom han bara behövde "samla" sig i så pass kort tid, hann han aldrig börja protestera. De få sekunderna du uppnår större samling sätter bra muskulatur i bakdelen och efterhand kan du utöka antal sekunder du samlar.

Halvhalter, halvhalter och halvhalter:D

Jag brukar rida på en liten fyrkant och när jag rider rakt mot väggen så rider jag in i en halvhalt och håller den några steg. Att rida mot väggen gör så att hästen automatiskt stannar upp lite, den vill ju förhoppningsvis inte springa rakt igenom väggen, och med mycket drivning från en själv så kommer bakbenen väldigt bra inunder och man brukar få en väldigt fin takt. Tyvärr så är det ju oftast så att det är ens egna drivning som brukar brista. Väggen hjälper en ju också på det sättet att man inte behöver ta hästen i munnen utan verkligen kan jobba med sitt egna sätet. Jag brukar tänka att jag sitter på en tunna som jag ska "lyfta" upp med vaderna:D
Ju starkare hon blir kommer du kunna rida längre och längre.

I mellangångarter så brukar jag tjuva med att rida den på långsidan och höja upp ytterhanden och verkligen driva upp hästen på yttertygeln, detta hjälper så att hästen inte faller fram så mycket och längningen blir bättre.

Väggen är underskattad att ha som hjälpmedel men många är rädda för att använda den men har man bra koll på yttersidorna så funkar det hur bra som helst.

Du har en rätt ung häst eller hur? Jag har ingen erfarenhet av att rida så unga hästar, så mitt råd kan vara helt åt helsike.

För att få hästen att vila på steget kan du utnyttja "Zonen", som min tränare uttrycker det. Det är samma sak som att sätta takt i hästen, "rida traven" osv. Finns jättefint demonstrerat av Carl Hester på en instruktionsvideo, när han visar hur han rider ut traven i en häst.

Zonen hittar du mellan gångarter. I zonen mellan gångarter ska hästens ben ändra rörelsemönster och den blir fri i ryggen. Om den vore låst i ryggen kan den inte byta benrörelser. Utnyttja zonen. Du kan be hästen vara kvar lite längre i en övergång uppåt från skritt till trav eller omvänt, be den vara kvar lite längre i en övergång neråt från trav till skritt. När du känner hur hästen "ändrar om sig" och börjar vila på steget, samla sig och bli dyr, berömmer du och går ur det. Vila. Lång tygel. Inte göra för många steg! (Aja baja!)

Detta bygger styrka och är jobbigt för hästen. Var noggrann med att INTE bränna den. Var tysk och noggrann i din ridning. Ofta lång tygel. Inte många repetitioner första gången.

Detta kommer att hjälpa dig att rida in takten i hästen och få den att vila på steget.

Andra sätt att få sin häst att vila på steget är att för sig själv säga "schwung - en, schwung - en" i lättridningen. Om din häst håller för nedsittning, säger du samma sak och ser för dig hur ditt bäcken förvandlas till en klädhängare där först vänster "arm" på hängaren går neråt, sedan höger arm. Eller som toker på julafton där han sitter på dragspelet.

Du kan också på en volt ställa utåt, flytta baken utåt och försöka hitta läget där länden kommer upp. Och i detta läge vara noggrann med schwungen.

Slutligen, dina magmuskler är a och o. Vem bestämmer? Du eller hästen? Vem är ute och går med vem? Får hästen bestämma takt?

Jfrelin skrev:
Halvhalter, halvhalter och halvhalter:D

Jag brukar rida på en liten fyrkant och när jag rider rakt mot väggen så rider jag in i en halvhalt och håller den några steg. Att rida mot väggen gör så att hästen automatiskt stannar upp lite, den vill ju förhoppningsvis inte springa rakt igenom väggen, och med mycket drivning från en själv så kommer bakbenen väldigt bra inunder och man brukar få en väldigt fin takt. Tyvärr så är det ju oftast så att det är ens egna drivning som brukar brista. Väggen hjälper en ju också på det sättet att man inte behöver ta hästen i munnen utan verkligen kan jobba med sitt egna sätet. Jag brukar tänka att jag sitter på en tunna som jag ska "lyfta" upp med vaderna:D
Ju starkare hon blir kommer du kunna rida längre och längre.

I mellangångarter så brukar jag tjuva med att rida den på långsidan och höja upp ytterhanden och verkligen driva upp hästen på yttertygeln, detta hjälper så att hästen inte faller fram så mycket och längningen blir bättre.

Väggen är underskattad att ha som hjälpmedel men många är rädda för att använda den men har man bra koll på yttersidorna så funkar det hur bra som helst.
Du har läst mycket Kyra va? :D Det har jag också, att rida på liten fyrkant är en mycket bra övning! Mitt problem är nog inte att jag driver för lite. Snarare det motsatta. Under inridning och början av utbildningen hade jag stora problem med hästens framåtbjudning (dessutom var hon präktigt tjurig.. :angel: ). Därför har jag nog ridit henne i ett lite högt tempo och hennes nya försvar blir att springa istället för att - som tidigare - ha handbromsen i.

Nu låter det som att jag har en häst som bara rusar men så är det inte. Det var när jag startade för ett par veckor sedan som jag insåg att jag har henne i lite högt tempo. Jag fick en jättefin bedömning där domaren dock slog ner på att hon tyckte att tempot var för högt. Den kommentaren trodde jag aldrig att jag skulle få! :D Men enligt domaren var min häst så lösgjord och fin att ett par halvhalter skulle sätta henne i en bättre takt. Jag åkte hem och provade och kände väl att så där himlans lätt som ett par halvhalter var det kanske inte. :angel:

Men TACK för värdefulla tips. Särskilt den om mellangångarterna. Jag satsar gärna friskt i längningarna vilket ofta resulterar i att hästen i slutet av en linje har hamnat på bogarna och upptaget blir därefter... :crazy: Ska testa ditt tips!

Oh! Vad bra du beskriver! Att utnyttja "zonen" har jag aldrig reflekterat över :o. Var får man tag i instruktionsvideon med Hester som du skrev om? Skulle vara jätteintressant att se.

Du har rätt i att min häst är ganska ung, 5 år. Men hon är absolut stark nog att sitta ned på, det är bara det att passen inte är så långa. Tack för några bra tankebilder att ta med sig. Jag samlar på sådana!

Äh jag tror inte ett dugg på att du red i högt tempo. Du red säkert i ett ur europeiskt perspektiv bra tempo. Jag blir så trött på att alla domare vill att man ska rida med handbromsen i, det är bara gammaldags.

När jag var nere i Tyskland förra året så blev jag konstant tjatad på att rida framåt i 8 veckor och då tycket folk att jag red i friskt tempo INNAN jag åkte ner:D

Hästen måste ju gå framåt för att ha något att samla upp. Problemet är ju, precis som du säger, att behålla takten men det kommer med mer styrka på hästen men det tar lång tid.

Jfrelin skrev:
Äh jag tror inte ett dugg på att du red i högt tempo. Du red säkert i ett ur europeiskt perspektiv bra tempo. Jag blir så trött på att alla domare vill att man ska rida med handbromsen i, det är bara gammaldags.

När jag var nere i Tyskland förra året så blev jag konstant tjatad på att rida framåt i 8 veckor och då tycket folk att jag red i friskt tempo INNAN jag åkte ner:D

Hästen måste ju gå framåt för att ha något att samla upp. Problemet är ju, precis som du säger, att behålla takten men det kommer med mer styrka på hästen men det tar lång tid.
Ha, så sa min tränare också (som f ö är domare). Hon tyckte att jag red i ett bra tempo. :D

MEN, jag vill ändå öka min hästs vila på steget! Jag vill kunna välja takten i högre utsträckning än jag kan idag. Antar att det bara är att fortsätta stärka och stärka.

Tack så mycket, Linnea!

Detta är råd jag själv fått för att ändra min förra hästs trav, som helst var överilad och symaskinsaktig. Inte alls schwungfull och vilande i steget. Så jag kan inte ta åt mig någon som helst ära, och som sagt - jag har inte så mkt rutin och inte ridit så många olika typer av hästar, så jag kan inte bedöma ifall mina råd är tillförlitliga! :o

Videon med Carl Hester kan man nog hitta om du googlar på den. Jag har inte den själv dessvärre. Det var i alla fall läckert att se hur han förvandlar en "halvtrist" trav till en tävlingsmässig trav bara gm att låta hästen vila på steget, stärka sig och sedan få ut några travsteg!

jacko skrev:
Eller som toker på julafton där han sitter på dragspelet.

:rofl: :rofl:

Det var det bästa jag har hört på länge.. tack så mkt!

Det är SÅ jag ska göra för att kunna sitta ned på T.. han har börjat röra sig oroväckande mycket sista tiden.. :angel: :D

Testade om jag kunde utnyttja "zonen" igår när jag tränade. Det var intressant. Måste testa lite till.

För övrigt blev hon så där dyr igen igår. ;)

Vad roligt om du tycker det fungerar. Ur zonen kan du när du känner att hon blivit starkare be om lite "travsteg". Hästen ska ju trava sig framåt i en rund och mjuk rörelse, inte stöta sig fram. Kraften ska bres ut över hela steglängden, inte bara från mittståfas och bakåt. Och det är JOBBIGT och trots allt rätt onaturligt.

Kul med en dyr häst! Får man fråga hur mycket hon kostar? :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 350
Senast: Zevzan
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka