Vila mellan dräktigheter

QuickStar

Trådstartare
Hur ofta tycker ni stona ska få vila mellan sina dräktigheter? (om ni tycker det behövs det vill säga)
Hur länge får de vila då, 1 säsong?

Motivera gärna, jag är så pass "ny" inom avel så jag har inte kommit till denna frågan fören nu..
Alla verkar tycka att det är väldigt konstigt att jag nu ska betäcka stoet för 3:je gången på raken.
Från början var det tänkt att jag skulle ta två föl därefter fortsätta träna och tävla henne men så kastade hon första fölet och andra kommer nu i dagarna och nu planerar jag inför ett 3:je därefter blir det nog träning/tävling.
Men är det ovanligt att man tar 3 föl på raken? det är en hel hög med "hästfolk" som tycker detta här iallafall så nu vet jag inte om jag ska betäcka henne... :confused:

Jag är inte heller super erfaren....

Jag tycker inte att det är något konstigt att du betäcker henne för tredje året. Stona verkar vara lättare att betäcka och få dräktiga när de har föl vid sidan ( i alla fall mina).

Naturligtvis är det en förutsättning att stoet mår bra och blir dräktig. Jag tror att naturen ser till att stoet får vila då och då.

De gamla avelsstona på gårdarna betäcktes ju årligen och ändå brukade de bli långlivade (om än inte så vackra ;) )

Sen blir det svårare att sätta igång stoet ju äldre hon blir och det är kanske det dina vänner tänker på i första hand.

Lill / Stall Nöbbeled

Nu är ju visserligen de ännu mindre erfarna inom aveln än mig och jag tror de ser till sig själva(kvinnor i allmänhet) - kvinnor får ju inte barn varje år då har nog hästar inte heller det, det verkar så iallafall.

Jäg tänker lite som du, att naturen säger till när stoet inte orkar.
Ute i det vilda fick väl stona föl nästan varje år tills de helt enkelt blev för gamla?
Stoet är ju ändå skapat för att kunna bära fram föl så det kan väl inte vara något hälsofarligt för dem direkt?
Givetvis får man ju se över sitt sto ordentligt inför varje betäckning så att hon är pigg och fräsch.
Tack för ditt svar!

Håller med alla föregående talare.. ;)

Tar man bara ett eller två föl på 'raken' på ett yngre sto..så kan man göra uppehåll om man vill rida/tävla sen.

Ett äldre sto som fått flera föl är det bara att fortsätta betäcka så länge hon är frisk och kry, tar det sig inte ett år.. då har naturen bestämt att det ska vara så, bara att försöka nästa år igen!

Många äldre fölston dör för tidigt för att man slutar betäcka dem av 'humana' skäl.. man tror att de ska bli lyckliga av att slippa fölningar vid 'ålderdomen' ca 20 år!!! :(

Jag vet ett sto (svensk) som fått 21 avkommor 'på raken'.. hon var lycklig ända till slutet! :love:

Jag har en fräsch 25-åring som ska föla nästa vecka och går allt bra så gör vi ett nytt försök. Hon har visserligen inte varit avelssto i hela sitt liv, utan tävlade till hon var 11 år. Från 1990 har hon haft föl alla år utom ett.
Vi betäcker om våra ston varje år och gör inga planerade viloår. Blir de inte dräktiga så finns det säkert en aledning, men det får naturen avgöra.

Va skönt att höra att jag inte helt är ute och seglar, det blir som sagt betäckning i år och troligtvis nästa år därefter har jag planerat att ut och tävla 1-3 år på henne och sedan sätta henne i avel igen, hon har tyvärr inte så mycket meriter själv utan bara från 4års-kvalitén och sen lite CR-hoppningar och nån LA-dressyr, inte mycket att hänga i julegranen :(
Men chansen att jag ändrar mig finns ju och hon får gå på heltid i avel istället ;)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 625
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 779
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar