Vila eller träning?

De flesta hästar behöver vila och få en paus. När man lägger in vilan är upp till en själva!
Man kan ge vila när det är minst tävlingar, när hästen fäller (många hästar går lite knackit då) m.m
Man vet ju själv hur skönt det är att få ex lov från skolan!
Detsamma är med hästar, de behöver koppla av, smälta sina intryck, vila upp sin kropp och få ny motivation! Man brukar få en extra gnista på sin häst efter en viloperiod.

Min ena häst går på sommarbete nu, men bara för att vi renoverar stallet. Annars så ska hon börja få sin vila efter vintern, i början av våren. För då fäller hon och det går inte att tävla henne! Tårkigt men sant, detta är en häst som aldrig kan gå Div 1 eller Elitlag hoppning, då det är just då hon är som dåligast (matte har gett upp hoppet efter ett par års förök att få hästen så hon orkar tävla den perioden).

När jag tävlade ponny så fick han vila på sommaren och lite på vintern. Han behövde en oredentlig vila en gång om året för att hålla sig i topp!

vi har låtit våra hästar vila ett par veckor under sommaren när det är som värst med bromsar och mygg (då det ändå är svårt att rida). Och två veckors vila under vintern när det är som kallast (bara promenader då för att de ej ska bli stela i kroppen). Jag tror att hästarna behöver lite vila ibland även om de tycker om att arbeta.

Ok, tack för alla tips :) Vi ska tävla nu imorgon och på lördag, men sen är det ett tag tills nästa tävling är. Så han ska få vila redan nästa vecka :)

dom kan hjälpa dig, men det kostar och dom använder bara saker ur sitt eget sortiment,
om jag var du skulle jag ta en höanalys å gå till foder forumet här och skriva in vad hästen väger och höanalysen så hjälper dom dig där med oftast ett flertal olika alternativ som olika människor har gjort.
Dom som sitter här på buke å skriver foderstater till folk är jätte duktiga, dom har hjälpt mig med min, även fast jag lärade små förändra min lite gran eftersom att min lilla sak är högst i rang så får hon i sig iaf 1/2 kg mer hö per dag, men dom är jätte bra grunder och det är bara vid några tillfällen som man måste förändra något, beror ju lite gran på hästen... :)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka