Vila eller träning?

C

Connemara_Lover

Ánser ni att en tävlingsponny behöver någon sorts vila någongång och isåfall hur länge? Berätta gärna hur ni gör!

Jag har en maxad D Connemara ponny som jag tränar rätt så mycket med, han är väldigt stark och svår så för att hålla igång honom måste jag rida mycket och helst varje dag... Man har märkt på honom att han trivs bäst med att gå mycket. Han tränar mycket nu under sommarlovet, han är inte ute på ett bete utan han har fått gå ut i en lite större gräshage istället och står inne på nätterna. Men då kan man ta någon sorts vintervila då? Vad anser ni, måste de ha någon vila under året och varför?

Mina hästar har alltid tagit det lungt under vintern (jag tycker inte om att rida när det är mörkt och kallt). Jag har aldrig ställt av dom helt varken vinter eller sommartid. Dom har bara gått mycket mindre på vintern och på sommaren ( beroende på om man ska tävla eller inte) så har dom gått ute dagtid och/eller nattetid i gräshage och betat. Även om man har hästen på bete så finns det inget som säger att man inte kan rida. Man bör kanske låta hästen stå inne och vila upp sig ett tag(ca 1vecka) innan man ska tävla, men vanlig ridning och träning kan man hålla på med tycker jag. Hästar som rids ganska mycket under betes perioden måste troligast stödfodras för att orka, det tar även på krafterna att gå på bete.

jag ger sommarvila och vintervila, det brukar räcka med ca 1 vecka vintertid och ca 2-3 veckor sommartid.
sen lägger jag in enbart skrittperioder. och även rida varannandag perioder. ibland tömkör jag bara en vecka etc.
anser att alla hästar behöver viloperioder, men vila kan lika gärna vara skritt på lång tyglel eller promenad för hand i skogen. det beror på vad man har för häst.

en häst mår alltid bra av att få vila lite då och då, eftersom att den då hinner smälta det som den här lärt sig och den brukar funka bättre i dom förhållanden som man håller på att vänja den med efter en viloperiod.
tycker faktiskt att det är bra att ge en häst en viloperiod på en 1-2 veckor på en fyra månaders period och på sommaren kan man gärna öka på villoperioden lite gran eftersom att den perioden även är väldigt jobbig för hästen på grund av knotten, myggen och dom där jävla bromsjävlarna.
efter en villoperid så sätter man igång hästn i en lagom takt (beroende på hur länge den har stått och vilken häst man har).

Ok. Ja får min häst står inte riktigt på sommarbete, han har fått flytta till en hage bara och han står inne på nätterna. Han behöver ridas mycket i sommar eftersom att det är tävlingar och så, men då får han kanske vila i några veckor i vinter då?

Skrittas två veckor på vintern och en vecka ungefär på sommaren. Vilar aldrig helt och hållet. :)

står han inne på nätterna så blir det lungare eftersom att han då får och kan villa sig på nätterna, vilket hästar på sommarbete så som minär inte kan, dom är ju ute bland "skiten" hela tiden så dom får aldrig villa sig så som din får. det är därför man ska ha en längre då.
då funkar det jätte bra med bara 1 veckas villning då, å så kan du ta en längre i vintertiden, (många andra tävlingshästar som har som så att dom bara får en vecka eller två på sig att vila på sommaren, å så får dom längre över vintern, dom brukar oxå stå inne på nätterna :))

Ok! Då ska jag hitta en bra period då där han ska få en vila. Men då måste han ut o skrittas ändå för att blir han tokig... :p

På sommaren kan de lika gärna få vara inne mitt på dagen istället, och ute på natten, för på natten är det inga knott och bromsar ute.

tokig? vad är det som händer då? hur mycket tid spenderar han i hagen på vintern då?
har man en två veckors villo perid så bör man dra ner på krafftfodret med 50% men det beror lite gran på vad för sorts krafftfoder hästen går på.

Men jag tror att han tycker det är tråkigt att vila, jag får nog dra ner på krafftfodret ganska mycket då isåfall

50%räcker om han inte går på ett krafftfoder som är väldigt proteinrikt för att höet är ett för energirikt hö.
hur länge får han vara ute i hagen på vintern? hur stor är hagen? har han några kompisar i hagen?

Ok, ja han går på havre. 1,5 kg.
På vintern är han ute i en medelstor hage med två kompisar, från 07.00 på morgonen och om det är äckligt väder kommer dem in vid 14.00.

det är ju ett proteinrikt foder (har ju normalt en kvot på 12). havre kan ju även stiga visa hästar åt huvudet, min blev helt tokig om hon fick stå i två tre dagar när hon gick på havre, en dag kunde oxå räcka. men detta gäller ju bara vissa hästar.
hur länge går dom ute om det är bra väder ute då? Har du kollat med hästen om den vill gå in så tidigt bara för att det är skitväder?
får hästen stå inne så länge när den har villa så tycker jag personligen att du bör sätta upp lite underhålning i boxen till den. så som leksaker (hemmagjorda går bra, man behöver ju vekligen inte köpa dom där svindyra sakerna...) och så kan du hänga upp lite go saker med ett snörre från taket så som grönsaker och bröd m.m.

Han har alltid gått på havre och det har funkat bra med det, men jag tycker oxå det är ganska mycket... Men men. Jag har inte märkt något konstigt med han iaf :confused:
Ja under vilan så får vi sätta upp lite saker i boxen, annars så blir han himla rastlös.

nja mycket tror jag inte att det är, du hade en d-ponny va eller mistar jag mig? en d-ponny brukar enligt rekomendationerna från kraffts påsar gå på 2-3 kg har jag för mig eller 1,5-3 , har bara koll på hur mycket dom anser att min ska gå på.
men krafftfoders utförandet är ju hela tiden förändrande beroende på vilkets höets kvalitet ligger på.

det får du ta å göra tycker jag :)

Aa ok... Han har alltid gått på havre och när det funkar tycker jag att det är onödigt att lägga till massa specialmat ifrån krafft eller något såntär. Vill helst ha det så bekvämt som möjligt :D

krafft har havre oxå,
tycker att du ska ta å ta en höanalys på höet du ska använda denna vinter och få en foderstat uträknad på det höet, det är ju bara att säga att du vill att den ska vara så enkel som möjligt och vad du vill ha för sorts foder så kollar dom upp om det funkar förts innan dom läger till någonting annat :)

Så Krafft kan hjälpa mig att göra en foderstat ifall jag visar dem höanalysen?

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka