Vila eller inte vila?

G

gjiongi

Hur är det med vilan egentligen? Ska hästen vila eller inte?

Många säger att hästar inte behöver vila utan man ska köra på varje dag.
Andra säger att hästen måste vila för att musklerna ska kunna byggs i vila, har hört många nämna 2 dagar ridning och tredje dagen vila för att ge musklerna en chans att bygga upp sig.

Är det någon skillnad på under tiden man bygger upp musklerna på hästen än om musklerna redan finns där men man vill behålla dom på hästen?

Så vilket är bäst? Jag är främst nyfiken vad som gäller när man vill muskla en häst!

Sv: Vila eller inte vila?

Jag har hört att man inte ska vila hästen. Promenera hästen vid hand så hästen inte stelnar ihop.

En häst behöver få chans att återhämta sig i musklerna, därför tycker jag det är bäst att rida 3-4 dagar sedan vila 1 dag osv.

Särskilt unghästar behöver få vila kroppen men även psyket(smälta alla nya intryck!) Jag har iaf lärt mig att det är under vila som hästen får chans att bygga musklerna, och det tankesättet har funkat under alla dessa år;)

Kan ta ett exempel. red en unghäst på 5 år som var ganska stor och valpig i kroppen. Efter en lite hårdare träningsperiod på några veckor fick han vila helt från arbete i 1-2 veckor. Under den tiden ändrade sig hästen något ofantligt i kroppen, blev mycket rundare och särskilt ryggmusklerna fick chans att växa!Så vila är viktigt särskilt för en unghäst.

Kan vara bra att tänka på att lite vila några dagar här också "hjälper" hästen att läka ut ev småskador/förslitningar som kanske börjar uppstå.

Min egna häst däremot(14 årig hopphäst) mår bäst av att röra på sig mest hela tiden, men lägger in rena skrittperioder..det är hennes "vila". Annars stelnar hon till i musklerna, särskilt bogpartiet.

Tänk dig lite som en människokropp. Hur många atleter tror du kör på för full varje dag vecka in och vecka ut? Inte så många skulle jag tippa på. det blir hårdare träningsperioder följt av vila...då återhämtar sig kroppen och får chans att ta till sig träningen...efter vilan är de på topp!

Håller med Långnos!

Min kille har ganska mycket problem med sina muskler/leder, jag rider honom max 3 dagar hårt, sen vila, det är under vilan han växer. Tränar jag mer än 3 dagar på raken blir han stel och trött.

Så vila är väldig viktigt för hästen. Däremot kan promenader räknas som vila då det nästan är som när hästen rör sig i hagen.
Speciellt om hästen har liten hage ska man gå en promenad på vilodagarna för att hästen ska få sträcka på sig och få igång cirkulationen. :idea:

Men sen vad som definieras som vila är nog från häst till häst.
Min kille behöver vila en dag var 3:e och sen varje månad en period på 3-5 dagar med bara promenader, tömkörning och annat lugnt.

Senast ändrad:

Jag tror en viss vila är viktigt, inte misnt för psyket och motivationen!
Och med vila menar jag t.ex. gå i hage, inte stå i sin box ett dygn, hästar är trots allt gjorda för rörelse. Och kanske inte vila dan efter ett ansträngande pass, vet man ju själv om man har rejält med träningsvärk en dag, det blir bättre av lätt motion såsom en promenad.

Problemet med en här frågeställningen är att man ofta menar lite olika saker och alla hästar är inte likadana och alla ryttare tränar inte lika.
Med hyfsad kunskap om träning av muskler (mesta forskningen finns tyvärr bara på human-människosidan) så har jag en träningsfilosofi/princip som ser ut så här:

Om du är hobbyryttare - rider ca 1 timme om dagen, mycket ut i skogen, varierat arbete, tränar dressyr och/eller hoppning ca en gång i veckan, tävlar för att det är kul, lite lätta klasser ibland och har en häst som är "hyfsat färdig" och omkring 9 - 20 år (vilket innefattar de flesta normalryttare), så behöver man inte vila sin häst särskilt mycket. Detta pga att man oftast inte tar ut så hårt arbete av hästen eller anstränger vare sig psyke eller muskler överdrivet. Härav att många anser att man inte behöver vila hästen..., vilket är nog så sant!

Är man däremot en ambitiös "träningsnarkoman", vill satsa på en tävlingsgren, bli bättre och bättre och nå bra resultat blir det en annan sak. För att en muskel ska bli större och orka mer belastning så måste den ansträngas ganska hårt=muskeln "bryts ned" vid träning. Kroppen "minns" belastningen, förbereder muskeln på högre arbete och ökar muskelmassan. Men denna process KAN BARA ske i vila, annars finns risk för överträning och sämre muskeltillväxt och sämre prestation. Att balansera rätt mängd träning för rätt muskelgrupp med rätt mängd vila är det svåraste som en elitidrottare har att göra! (Och då finns det ändå mycket forskning kring detta, med massa mätmetoder av mjölksyreproduktion, hjärt/lungkapacitet osv)
Tränar man elitidrott är träningen upplagd ungefär så här: (ordningen kan vara olika och i olika långa perioder beroende på sport): Grundträningsperiod - konditionsträning - styrketräning - grenspecifik träning - rörlighetsträning - TÄVLING. Allt detta tränas inte samtidigt, och det varvas tunga träningsperioder med lättare och vila, men man letar efter att kunna "toppa" sin kropp till ett specifikt tillfälle! Det finns sporter där man måste vila fullkomligt på soffan under 48 timmar före en tävling för att musklerna ska vara som bäst!

Svårigheten vi har med häst är att vi har dålig forskning att luta oss emot, vi har inte möjligheten att fråga hästen hur arbetet känns, utan vi måste gissa!
Så ibland vilar vi fast hästen inte alls har ansträngt sig "tillräckligt" (ryttaren blev trött under träningen och tror därför att hästen är det) och ibland förstår vi inte att vi tagit ut för mycket av hästen och vilar inte alls - och får en ovillig, stel och krånglig häst!

För att göra det ännu krångligare, så är det desto vanligare att vi tröttar ut hästens hjärna (som inte är fullt så smart som vår) genom att tjata om saker som den kanske inte riktigt förstår, eller inte har lärt sig ännu (tänk unghäst) och får problem med prestationen enbart pga det! Hästen behöver ibland viloperioder enbart för att "smälta" ny informaton..

En muskel återhämtar sig helt på ca 36 -48 timmar och därför rekommenderar jag att man då och då trappar upp träningen - tar ut ett rejält arbete, och sedan vilar/skritt på lång tygel i två dagar. (Jag räknar med att hästen är i hage)

En gammal devis, som många följer tyvärr, är att hästen måste "sättas igång" försiktigt efter 2-3 dagars vila, vilket inte alls stämmer - det är då kroppen är som mest förberedd på en prestation! (Om den inte är avställd helt vill säga)
Att vila sin hästa dagen/dagarna innan tävling är inte alls fel - bara man har tränat ordentligt inför tävlingen..

Så: Vila hästen planerat om du satsar stenhårt på en tävlingsprestation på högre nivå. Vila inte så mycket om du rider mest för att det är kul!:idea:

Bra skrivet!:bow:

Sen ang fritidryttarna finns det också diskussionen om att vila specifika muskler, tex ryggen från arbete.. Men, då de flesta fritidsryttare rider i snitt 5 dgr/ v löser sig detta oftast av sig självt...:angel:

En gammal devis, som många följer tyvärr, är att hästen måste "sättas igång" försiktigt efter 2-3 dagars vila, vilket inte alls stämmer - det är då kroppen är som mest förberedd på en prestation! (Om den inte är avställd helt vill säga)
Att vila sin hästa dagen/dagarna innan tävling är inte alls fel - bara man har tränat ordentligt inför tävlingen..

Så: Vila hästen planerat om du satsar stenhårt på en tävlingsprestation på högre nivå. Vila inte så mycket om du rider mest för att det är kul!:idea:

Bra skrivet! Jag ska tävla imorgon och hästen har vilat i två dagar. jag vet att han kommer att kännas fin och fräsch. lite het kanske, men det får jag ta. :)
väldigt bra skrivet!! du tog orden ur min mun!

Jag tycker att hästarna blir finare i musklerna och oftast trevligare att rida också när jag rider varannan dag. Muskler byggs i vila efter träning och många gånger när det blir bakslag så är det just vila som fattas - antingen för att kroppen eller huvudet inte hänger med.
Min häst är klart trevligare att rida när jag rider tre-fyra dagar i veckan än tidigare när jag red sex dagar i veckan.

Har man en hage till hästen som är värd att kalla hage dvs utrymme att röra sig på och helst kompisar att umgås med så stelnar de inte. Har man däremot hästen i en frimärkspaddock där de i stort sett inte kan röra sig så kan de ju stelna, men så kanske man ska fundera över varför man låter hästen stå så snarare än om den blir stel...

Delvis kl

Jag har en gammal ponny på 26 år. Han går i stor hage med kompisar. Tyvärr är han inte mycket för att röra sig även om de andra gör det. Han är en ensamvarg och kanske drar en repa med gänget ibland även om de drar runt kanske 10 till. Energibrist är det inte då han är väldigt fräsch och pigg. Men han är mer för att äta och ta det lugnt i hagen.
Min häst mår bäst av att inte stå helt alls. Oavsett om han promeneras eller rör sig i hagen så böjer han inte bakbenen/bakdelens leder nog för att de ska kännas optimala vid ridning. Dagen efter en promenadddag eller vila känns han som han trillar lite fram pga att han inte kan vinkla nog bak och är byggd så i nedförsbacke.
Så han rids iaf 15 min sjukgymnastik varje dag, dvs vi rider dressyr och böjer kroppen i sidled och böjer ihop och sträcker ut bakbenen ordentligt. Då känns han mjuk och fin och håller sig fräsch. Sen kombinerar vi det med träningsshema med dressyrträning, uteritter, arbete för hand, löshopp och promenader.
Hästen har inga motivationsproblem med arbetet trots att han inte vilar. Han älskar att komma in i ridhuset iom att han får så mycket pepp och beröm där. Arbetet blir vad man gör det till.

Jag tycker jag ser många hästar som inte sviktar nog bak. Och för deras hållbarhet så vore det nog bra om de reds loss i lederna bak oftare, en del så ofta som dagligen. Då slipper de den där vidriga frambensproblematiken som ganska många hästar drabbas av.

Men generellt är jag för vila. Muskler växer ju som sagt i vila. Dock finns det fall som bör jobbas lite, lite dagligen för att förebygga stelhet. Dock inget mjölksyrejobb och inget tungt, bara gymnasticerande.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka